Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tjenis!
Det är så att jag varit visstids anställd på ett industriföretag sedan 27 September 2010. Skrev in mig på förbundet 1 Oktober 2010. Nu fick jag inte förlängd prövo anställning utan för gå hem 27 Mars (Söndagen, jobbar 12 timmar natt). Jag har då varit med i förbundet 6 månader.
Då undrar jag, kan jag få a-kassa? Någon slags inkomst måste jag ha. Full ersättning tror jag ligger på runt 10.000 kr? Jag kanske bara får 7000 för jag inte varit medlem hos förbundet i 1 år? Tror det är 1 år man skall ha varit medlem för att få full ersättning från a-kassan.
Jag skall till Arbetsförmedlingen på Måndagen då jag blir arbetslös men tänkte höra med er först ifall ni vet något?
Oj vad många felaktiga svar du fått, läs gärna inte dem, vissa är väl lite korrekta men i det stora hela är det fel
Har du inte varit med i 12 månader ännu kan du få grundersättning, den baseras helt och hållet på din arbetade tid och maxbeloppet är 320 kr/dag, spelar inte någon roll hur mycket du tjänat. För att få detta ska du ha jobbat heltid under den ramtid på 12 månader som kassan komemr titta på, har du jobbat heltid men mindre än 12 månader kommer snittet alltså bli lägre än heltid och dagpenningen alltså lägre.
T ex 40h/vecka i genomsnitt = 320 i dagpenning
20 h/v = 160 i dagpenning.
För att gå ersättning över huvudtaget ska du uppfylla ett arbetsvillkor:
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316