2011-03-21, 17:17
Medlem
Overminds avatar
Hmm... Okej. Intressant. Jag jobbar ju 5-skift så jag jobbar inte 5 dagar i veckan. Ibland jobbar jag 7 dagar på en vecka och ibland är jag ledig 4 dagar på en vecka och har sen 2 lätt veckor med bara 2 skift på vardera vecka. Alltså 4 arbetsdagar på 2 veckor.

Jag jobbar alltså 12 timmars helger 2 ggr per månad. 12 timmar förmiddagsskift t ex, 06-18. Sen nattskift från 18-06. Ob tillägg och allt vad det heter tillkommer då på nätter och speciellt på helger.

Jag hoppas kunna få runt en 6000-7000 kr i månaden iallafall.
Citera
2011-03-21, 18:29
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hmm... Okej. Intressant. Jag jobbar ju 5-skift så jag jobbar inte 5 dagar i veckan. Ibland jobbar jag 7 dagar på en vecka och ibland är jag ledig 4 dagar på en vecka och har sen 2 lätt veckor med bara 2 skift på vardera vecka. Alltså 4 arbetsdagar på 2 veckor.

Jag jobbar alltså 12 timmars helger 2 ggr per månad. 12 timmar förmiddagsskift t ex, 06-18. Sen nattskift från 18-06. Ob tillägg och allt vad det heter tillkommer då på nätter och speciellt på helger.

Jag hoppas kunna få runt en 6000-7000 kr i månaden iallafall.

Undrar om det inte går att göra en preliminär uträkning? OB får du det som tid eller pengar? Helg är väl dubbel lön?
Citera
2011-03-21, 18:34
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Undrar om det inte går att göra en preliminär uträkning? OB får du det som tid eller pengar? Helg är väl dubbel lön?

Ob får jag som pengar. i lön får jag runt 19.500 kr.
Citera
2011-03-21, 21:55
Medlem
Citat:
Tjenis!

Det är så att jag varit visstids anställd på ett industriföretag sedan 27 September 2010. Skrev in mig på förbundet 1 Oktober 2010. Nu fick jag inte förlängd prövo anställning utan för gå hem 27 Mars (Söndagen, jobbar 12 timmar natt). Jag har då varit med i förbundet 6 månader.

Då undrar jag, kan jag få a-kassa? Någon slags inkomst måste jag ha. Full ersättning tror jag ligger på runt 10.000 kr? Jag kanske bara får 7000 för jag inte varit medlem hos förbundet i 1 år? Tror det är 1 år man skall ha varit medlem för att få full ersättning från a-kassan.

Jag skall till Arbetsförmedlingen på Måndagen då jag blir arbetslös men tänkte höra med er först ifall ni vet något?

Oj vad många felaktiga svar du fått, läs gärna inte dem, vissa är väl lite korrekta men i det stora hela är det fel

Har du inte varit med i 12 månader ännu kan du få grundersättning, den baseras helt och hållet på din arbetade tid och maxbeloppet är 320 kr/dag, spelar inte någon roll hur mycket du tjänat. För att få detta ska du ha jobbat heltid under den ramtid på 12 månader som kassan komemr titta på, har du jobbat heltid men mindre än 12 månader kommer snittet alltså bli lägre än heltid och dagpenningen alltså lägre.

T ex 40h/vecka i genomsnitt = 320 i dagpenning
20 h/v = 160 i dagpenning.

För att gå ersättning över huvudtaget ska du uppfylla ett arbetsvillkor: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316
Citera
2011-03-22, 05:16
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Oj vad många felaktiga svar du fått, läs gärna inte dem, vissa är väl lite korrekta men i det stora hela är det fel

Har du inte varit med i 12 månader ännu kan du få grundersättning, den baseras helt och hållet på din arbetade tid och maxbeloppet är 320 kr/dag, spelar inte någon roll hur mycket du tjänat. För att få detta ska du ha jobbat heltid under den ramtid på 12 månader som kassan komemr titta på, har du jobbat heltid men mindre än 12 månader kommer snittet alltså bli lägre än heltid och dagpenningen alltså lägre.

T ex 40h/vecka i genomsnitt = 320 i dagpenning
20 h/v = 160 i dagpenning.

För att gå ersättning över huvudtaget ska du uppfylla ett arbetsvillkor: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Det lät ju inte så roligt... Då får det bli soc bidrag då. Får se vad Arbetsförmedlingen säger på Måndag nästa vecka... Kanske får bli soc bidrag tills jag varit medlem i förbundet i 1 år. Sen kan jag gå över till A-kassa.
Citera
2011-03-22, 17:11
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Det lät ju inte så roligt... Då får det bli soc bidrag då. Får se vad Arbetsförmedlingen säger på Måndag nästa vecka... Kanske får bli soc bidrag tills jag varit medlem i förbundet i 1 år. Sen kan jag gå över till A-kassa.

Jag tror inte att du kan välja så (tror inte att Soc. går med på det). Du får nog söka ersättning från a-kassan och sen får Soc. "fylla upp" till nån sorts miniminivå.
Citera
2011-03-22, 23:07
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Jag tror inte att du kan välja så (tror inte att Soc. går med på det). Du får nog söka ersättning från a-kassan och sen får Soc. "fylla upp" till nån sorts miniminivå.

Det låter inte så illa faktiskt. Kanske om jag får 4000 från a-kassan och 3000 ifrån soc. Istället för att jag bara går hos Soc.
Citera
2011-03-23, 10:10
Medlem
Har en fråga. Var en som ringde från ett bemanningsföretag nyss, och ville att jag skulle ut till en kund och arbeta. Uppdraget skulle vara ungefär 3 veckor.

Men hur blir det då med a-kassan, om jag efter 3 veckor inte har något jobb igen. Kan jag få pengar från a-kassan direkt igen, eller måste jag vänta?
Citera
2011-03-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceddix
Har en fråga. Var en som ringde från ett bemanningsföretag nyss, och ville att jag skulle ut till en kund och arbeta. Uppdraget skulle vara ungefär 3 veckor.

Men hur blir det då med a-kassan, om jag efter 3 veckor inte har något jobb igen. Kan jag få pengar från a-kassan direkt igen, eller måste jag vänta?

Om du inte har jobb sen så anmäler du dig på AF igen, begär arbetsgivarintyg från företaget och skickar in det tillsammans med en anmälan om arbetslöshet samt kassakort så kan du få en påanmälan och ersättning igen.
Citera
2011-03-24, 08:44
Medlem
fliermans avatar
Exempel från Unionen:

http://www.unionensakassa.se/arbetslos/uppsagning/

Citat:
Avsikten med arbetslöshetsförsäkringen är att kompensera för viss del av inkomstbortfall vid ofrivillig arbetslöshet.

Om du säger upp dig själv från en arbetsplats kan det påverka din rätt till ersättning. Samma gäller om du blivit uppsagd på grund av personliga skäl. Du riskerar då att stängas av från rätten till ersättning.

För att slippa avstängning krävs det mycket starka skäl, till exempel att du inte fått ut din lön av arbetsgivaren eller att ditt arbete är olämpligt för dig på grund av hälsoskäl, vilket i så fall måste styrkas med läkarintyg som utfärdats innan anställningen upphörde. Möjligheter till omplacering hos arbetsgivaren måste också vara uttömda innan anställningen avslutas.

Har du sagt upp dig på egen begäran från en anställning eller tackat nej till fortsatt anställning ska du fylla i utredningsblanketten för egen uppsägning. Du ska även bifoga handlingar som styrker varför du sagt upp dig, exempelvis läkarintyg och intyg gällande försök till omplacering.
Citera
2011-03-24, 23:16
Medlem
Solaris avatar
"Arbetsvillkoret innebär att du under 12-månadersperioden direkt före arbetslöshetens inträde måste ha för*värvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte upp*fyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs. Du kan uppfylla arbetsvillkoret genom arbete som anställd eller med arbete i eget företag."

Om jag jobbat 650 timmar under 4 månader, kan jag få ersättning då? Alltså bara jobbat 4/12 månader för att klargöra.
Citera
2011-03-25, 12:08
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
"Arbetsvillkoret innebär att du under 12-månadersperioden direkt före arbetslöshetens inträde måste ha för*värvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte upp*fyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs. Du kan uppfylla arbetsvillkoret genom arbete som anställd eller med arbete i eget företag."

Om jag jobbat 650 timmar under 4 månader, kan jag få ersättning då? Alltså bara jobbat 4/12 månader för att klargöra.

Nej, det kan du inte. Minst 6 månaders arbete gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in