2012-08-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazter
Är du akademiker så kan jag rekommendera Jusek.
Räknas man som akademiker om man har tagit en 2 år lång KY-utbildning inom IT?

Citat:
Ursprungligen postat av oscra
Jusek är ingen a-kassa. Akademikernas heter Akademikernas a-kassa (AEA). Fast Jusek har sina fördelar. Inkomsförsäkring bland annat.
Vad för fördelar har AEA över de jag nämnde tidigare?

Kan man inte ansöka om inkomsförsäkring hos alla a-kassor?
Citera
2012-08-16, 13:44
Medlem
Jag blev arbetslös den 15 aug 2012.

A-kassan tittar då 12 månaden tillbaka tom. 15 aug 2011.

Jag ska då ha jobbat 80 timmar per månad i 6 månader som inte behöver vara sammanhängande.

Efter att ha kollat alla timmar och de intyg jag begärt från arbetsgivare har jag jobbat 5 månader med minst 80 timmar samt en 6 månad med 70 timmar bara.

Det fattas alltså 10 timmar.

Kan jag på nåt sätt kringgå detta? Förslag?

Ni som inte har förslag kanske kan svara på den här frågan.

Farsan min har ett företag. Skulle han kunna skriva ut ett arbetsgivarintyg på 10 timmar? Om han skulle göra det. Kan A-kassan gå in mer specifikt och kolla om det är utbetalat osv?

Mvh
Citera
2012-08-16, 22:24
Medlem
Rent krasst, unionen är nog smidigast om man inte är akademiker (vilket jag skulle hävda att KY-utb inte är).
Ersättningen från A-kassan är samma oavsett vilket - vill du ha inkomstförsäkring utöver taket på 18700 (tror jag fortfarande det är) så gå med i facket eller skaffa en privat.
Citera
2012-08-16, 22:54
Medlem
Solaris avatar
Jag jobbade 2011-05-01 - 2011-11-15.
Sen var jag inskriven på Arbetsförmedlingen 2011-11-16 - 2012-06-10,
och nu kommer jag ha jobbat 2012-06-11 - 2012-08-24.
Min bidragsperiod var 2012-02-15 - 2013-05-14.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför det tog 3 månader för ersättningen att börja gälla? men det var något med att man skulle vara inskriven 3 månader först kanske? Påminn mig gärna!

Nu när jag slutar jobba den 24augusti, kommer jag då kunna fortsätta beta av min bidragsperiod? förutsatt att jag är inskriven på arbetsförmedlingen dvs.

mvh
Citera
2012-08-17, 13:28
Medlem
King-Elviss avatar
Utslängd ur småföretagarnas a kassa (Snälla hjälp hjälp)

Hejsan Flashback,

Jag är mycket ledsen just nu, vet inte vad jag ska ta mig till

Jag har fått hem brev från SmåA om att mitt medlemskap har upphört för att jag inte betalat avgiften i tid.
Vilket är helt fel, jag ringde SmåA och begärde om att få förlängd betalningstid som jag också fick av kärringen jag snackade med på telefon.
Ändå blir jag utslängd

Vad ska jag göra, ska jag ringa SmåA och hur skall jag förklara?
Jag kan begära omprövning av beslutet men hur står chans har jag att få den beviljad?

Snälla hjälp det är helt "Game over" just nu
Senast redigerad av King-Elvis 2012-08-17 kl. 13:31.
Citera
2012-08-17, 13:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-Elvis
Hejsan Flashback,

Jag är mycket ledsen just nu, vet inte vad jag ska ta mig till

Jag har fått hem brev från SmåA om att mitt medlemskap har upphört för att jag inte betalat avgiften i tid.
Vilket är helt fel, jag ringde SmåA och begärde om att få förlängd betalningstid som jag också fick av kärringen jag snackade med på telefon.
Ändå blir jag utslängd

Vad ska jag göra, ska jag ringa SmåA och hur skall jag förklara?
Jag kan begära omprövning av beslutet men hur står chans har jag att få den beviljad?

Snälla hjälp det är helt "Game over" just nu

Det är ju on eller off på den frågan. Antingen har du betalat i tid och då gör de fel, eller så har du inte betalat i tid och då måste de helt enligt regelverket kasta ut dig.

Inte mycket till tröst, jag vet men så ser det ut
Citera
2012-08-17, 13:34
Medlem
King-Elviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är ju on eller off på den frågan. Antingen har du betalat i tid och då gör de fel, eller så har du inte betalat i tid och då måste de helt enligt regelverket kasta ut dig.

Inte mycket till tröst, jag vet men så ser det ut

Men jag fick förlängd betalningstid när jag pratade på telefon med SmåAs kundtjänst.
Citera
2012-08-17, 13:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men jag fick förlängd betalningstid när jag pratade på telefon med SmåAs kundtjänst.

Då hänvisar du till det och gör en skriftlig överklagan, borde vara en no-brainer?
Citera
2012-08-17, 14:30
Medlem
King-Elviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då hänvisar du till det och gör en skriftlig överklagan, borde vara en no-brainer?
Händer det att dom tar tillbaka sitt beslut?
Citera
2012-08-17, 15:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Händer det att dom tar tillbaka sitt beslut?

Har du fått anstånd med betalning så måste de väl göra det? Se till att få det bekräftat bara, så det inte är några som helst tveksamheter.
Citera
2012-08-18, 12:09
Medlem
rutger9999s avatar
Om man går på a-kassan, kan man välja att stämpla bara några dagar i veckan så man drygar ut stämplingstiden eftersom man inte gör av med dagarna lika fort?
Citera
2012-08-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutger9999
Om man går på a-kassan, kan man välja att stämpla bara några dagar i veckan så man drygar ut stämplingstiden eftersom man inte gör av med dagarna lika fort?

Ja, det kan du, men då går dina deltidsdagar (alltså de 75 dagarna där du inte stämplar varje dag i veckan) åt snabbare. Bättre i så fall att stämpla två av tre veckor, exempelvis.

Jag vet inte om A-kassan vill ha någon slags redogörelse för vad du gör de dagar du inte stämplar, så det är väl säkrast om du kollar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in