2011-11-03, 17:39
Medlem
morkfromorks avatar
altså, ringer de dig och du är utomlands, hänger det på dina soft-skills, om du kommer undan eller inte.
Citera
2011-11-07, 17:07
Medlem
Jag fick fylla i en blankett på nätet och sedan skriva ut den. Där jag fick fylla i min närvaro på af / ev praktik under sept månad. Nu är det nov och jag har inte fått någon ny info ang oktober.

Skall jag vänta på ett brev från försäkringskassan och sedan skriva ut en ny blankett, eller förväntar de sig att jag ska göra detta varje månad på egen hand utan någon s.k "heads up" från dem?
Citera
2011-11-07, 17:32
Bannlyst
Vilken A-kassa ska man gå med i om man jobbar för ett bemanningsföretag?

Jag har precis bytt arbetsplats från en av Sveriges största, till ett ganska litet bamanningsföretag (för bättre pröjs om någon undrar). Dock så har jag naivt nog inte pröjsat a-kassan och känner att det är på tiden nu, så frågan lyder:
Om jag jobbar på det här företaget vilket innefattar både bygg och fastighet; vilken a-kassa ska jag gå med i då?
Citera
2011-11-07, 17:47
Medlem
mpees avatar
Samma som dina kollegor på arbetsplatsen.
Citera
2011-11-07, 18:56
Medlem
Nej försäkringskassan skickar inte ut någon ny lapp/"heads up" utan de förväntar sig att du själv kommer ihåg att skicka in en ny lapp vid brytpunkten i din ersättningsperiod.
Citera
2011-11-10, 03:56
Medlem
Ingen som kan svara på mina frågor? :/
Citera
2011-11-11, 15:17
Medlem
Person X har svensk a-kassa och bor tillfälligt i ett annat EU-land. Han/hon stämplar via nätet och har fått fria händer av Arbetsförmedlingen så länge han/hon söker anvisade jobb. Finns det någon risk att Arbetsförmedlingen får veta att person X bor i ett annat EU-land utan att någon meddelar dem om detta? För att komma till saken: hur fungerar kontakten mellan stater, vet svenska staten att person X befinner sig i ett annat EU-land (genom flygbolaget eller passkontrollen) och lämnas dessa uppgifter vidare till Arbetsförmedlingen?
Citera
2011-11-11, 16:38
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racerman
Låter lite extremt, är dom verkligen så jävliga?
Jävliga, det är ju du som stjäl pengar från det allmänna. Tyvärr är kontrollen alldeles för slapp när det gäller sånt här.
Citera
2011-11-14, 12:16
Medlem
nasdaqs avatar
Jag är medlem i Små.a-kassa.
Betalade 1,2 miljoner i skatt förra året.

När jag i år blev arbetslös och ville få ut ersättning, så blev den beräknad till den allra minst 320 kr om dagen. Tydligen räknar dem ihop de 3 senaste årens sammanlagda inkomst och får fram en viss siffra. Hur jävla illa är inte det?
2010 års skatt hade inte kommt än, så de räknade 2007 - 2009.

Uppmanar alla som är medlemmar i Småföretagarnas A-kassa att omedelbart byta!!!
Citera
2011-11-14, 20:25
Medlem
fedupbuttstillstrongs avatar
Rätt gammal tråd men högst aktuell...,kan inte annat än fullt instämma i föregående inlägg.
Själv knegat åt Nordström assistans ab som gör skyhöga vinster och ägs av riskkapitalister med kontor på Östermalm.

Total undermåliga anställningsvillkor,absolut ingen övertidsersättning,arbetsledaren får härja fritt med schema läggningen till sen fördel,assistansammordnaren svara inte på mail lr ringer ej upp.

Ett oseriöst och cynisk assistansföretag jag absolut inte rekommenderar,det finns vettigare och bättre valmöjligheter bland alla dessa olika företag.
Btw kan jag rekommendera Nedre norrlands fackförbund, omfattar alla yrken och har all uppbackning etc som de större facken har och billigare månadskostnad.
Senast redigerad av fedupbuttstillstrong 2011-11-14 kl. 20:32.
Citera
2011-11-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfredda
Ingen som kan svara på mina frågor? :/

Jodå, se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Jag är medlem i Små.a-kassa.
Betalade 1,2 miljoner i skatt förra året.

När jag i år blev arbetslös och ville få ut ersättning, så blev den beräknad till den allra minst 320 kr om dagen. Tydligen räknar dem ihop de 3 senaste årens sammanlagda inkomst och får fram en viss siffra. Hur jävla illa är inte det?
2010 års skatt hade inte kommt än, så de räknade 2007 - 2009.

Uppmanar alla som är medlemmar i Småföretagarnas A-kassa att omedelbart byta!!!

En uppmaning utan mening. Alla a-kassor räknar på samma sätt. Dagsförtjänsten räknas ut genom att man kombinerar 37 § i lag om arbetslöshetsförsäkring och 2 § i IAFFS 2009:1. Dessa går att hitta på:

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-9/

Citat:
Ursprungligen postat av Storfredda
Har egentligen flera frågor..för jag fattar noll av allt detta med akassa.
Är nu i dagarna arbetslös, har haft fast innan...varit med i akassa sedan länge.
Min arb.givare är väldigt liten, o inga avtal finns.
Att jag får stämpla, det vet jag...men jag har några frågeställningar som ni kanska kan hjälpa mig med?

1: Jag jobbar fortf hos min fd. arb.givare, men "på timmar" mao utan anställningsavtal. De dagar jag jobbar för han, kommer akassan o kräva arb.givarintyg för varje dag då?

2: låt oss säga att: Jag tar ett jobb som ser ut såhär: Jobba 16 tim mån, 16 tim tis med en lön på 80 kr/timman. Då får jag om jag fattat rätt bara stämpla upp 1 dag den veckan, o eftersom timlönen är så låg så blir det ungefär samma sak som dom 680/dag som jag fått om jag hade gett fan i o arbeta o bara stämplat?

3: Jag tar ett jobb som har en sjukt hög timpeng, låt oss säga 425kr/timma, men det är bara 8tim/ vecka. Får jag då stämpla de övriga 4 dagarna fast jag redan tjänat lika mycket på en dag som jag skulle gjort på en hel veckas stämpling? Eller bryr sig inte akassan om hur mycket man tjänar per timma när man jobbar?

4: Låt oss säga att min fd.arbetsgivare tycker att jag är så sjukt duktig när jag räddar företaget från konkurs en dag när han ringt in mig, att han bestämmer sig för att ge mig en lönebonus på 30000. Hur påverkar det min stämpling? Kommer akassan se detta som en lön som skall räcka i 3 månader?

5: Jag har massor av komptid/flextid i min timbank hos min fd. arbetsgivare eftersom jag jobbat så mycket övertid. >Nu säger arbetsgivaren att jag kan få allt utbetalt i pengar, o att det rör sig om ca 30000kr. Samtidigt säger han att i maj kommer jag att anställa dig igen, så om du vill så kan du ha pengarna innestående o ta ut dom sen i sommar. OM jag tar ut dom nu....kommer akassan se det som en lön då, och inte låta mig stämpla fast jag är arbetslös? Är det bättre o vänta med o ta ut dom tills i sommar?

Det var de viktigaste...tackar som fan på förhand om ngn orkar svara på mina frågor!

1. Nej men ett anställningsavtal som intygar att du jobbar där. Efter en viss tid så kommer kassan behöva ett arbetsgivarintyg för att kontrollera att du deklarerat allt arbete du utfört.

2. Ja, så är det. Om du har en NA (normalarbetstid, genomsnittlig veckorarbetstid) på 40. Den framgår av det beslut du har fått av din kassa.

3. Kassan bryr sig bara om timmarna, timlönen spelar ingen roll.

4. Du bör skicka in ett intyg på det så handläggaren får kika på det. Troligen inget som kommer påverka.

5. Inarbetad tid och semesterersättning räknas inte. Dvs får du en klumpsumma så är det inte nåt som a-kassan kommer bry sig om. Dessa timmar bör ha stått med som arbetad tid på arbetsgivarintyget som du skickat till dem.
Citera
2011-11-16, 15:33
Medlem
Heltidsjobb samt VD i litet bolag, rätt till a-kassa?

Hej.

Har nyligen startat ett AB, företaget har inte haft någon omsättning ännu.
Företaget består av en VD och tre ledamöter.

Alla har en fast anställning hos andra arbetsgivare med heltidslön.
Om det blir någon vinst i det nystartade företaget är tanken att pengarna ska betalas ut till en anställd, en person som inte sitter i styrelsen.

Nu till frågan, om någon av oss i styrelsen skulle bli uppsagd eller väljer att lämna heltidsarbetet hos vår arbetsgivare, våra gamla arbeten alltså. Har personen rätt att få ut a-kassa? Personen i fråga har i så fall varit med i a-kassan sedan 4 år tillbaka.

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in