2012-08-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutger9999
Jag tror du missförstår. Jag arbetade 75% och gick därefter upp till heltid där jag jobbar fortfarande. Det jag glömt meddela a-kassan var att jag gick upp i tjänst och därmed bara betalt medlemsavgiften för 75%-lön istället för 100-procentig.

Jag har aldrig varit arbetslös, därmed aldrig stämplat och fått pengar från a-kassan. Min fråga gällde medlemsavgiften.

A-kassan har samma medlemsavgift oberoende av din lön. Facket däremot brukar ha olika avgifter.
Citera
2012-08-11, 02:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funknatic
Jag har varit med i a-kassan i 5 månader nu. Och ska sluta på mitt jobb strax. Har jag någon rätt att få ut något alls eller måste man varit med i 12 månader?

Du kan få grundbeloppet från första dagen du är medlem, för den inkomstrelaterade ersättningen krävs medlemskap i minst 12 mån.

Läs exempelvis här. Ta även underrubrikerna i menyn till vänster. Läs gärna gröna broschyren till höger på sidan.
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html
Citera
2012-08-11, 02:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Om du söker ett jobb men inte får det, blir du av med A-kassan då?

Hur menar du nu...? Om man förlorade rätten till ersättning för att man inte får ett jobb man sökt, då skulle ju ingen våga söka jobb.
Citera
2012-08-11, 18:18
Medlem
Nu i sommar fick jag ett par tusen kronor i såkallad semester-lönetillägg,.. Räknas detta belopp som lön? Alltså kommer A-kassan vid eventuell arbetslöshet räkna in det som intjänad inkomst?
Citera
2012-08-12, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Nu i sommar fick jag ett par tusen kronor i såkallad semester-lönetillägg,.. Räknas detta belopp som lön? Alltså kommer A-kassan vid eventuell arbetslöshet räkna in det som intjänad inkomst?

Ja och ja.
Citera
2012-08-12, 14:33
Medlem
Skampis avatar
Hej!

Nu kommer jag ställa lite dumma frågor, ber om ursäkt för det... Men har alltid pluggat eller jobbat, så har inte "behövt" ordna med a-kassa, förrän nu då.

Min anställning tar slut 31 aug. Jag har haft tre olika anställningar under det gångna året.
- När ska jag höra av mig till mina gamla arbetsgivare och be dem fylla i intyg till a-kassan? Redan nu eller fr.o.m första dagen som arbetslös? Jag är rätt säker på att jag inte kommer hinna få ett nytt jobb inom 2-3 veckor...
- Ber jag dem fylla i intyget som finns på Alfakassans hemsida och skicka, eller ska jag skriva ut det och skicka till dem och be om att få hem det? Hur fort kan jag kräva att de fixar detta?
- Vad kan Alfakassan kräva av mig? Vill de ha in listor på jobb jag sökt och så? Eller sköter Arbetsförmedlingen allt sånt?

Tack för svar! Igen, förlåt för dumma frågor, men vill inte klanta mig och gå miste om ersättning..
Citera
2012-08-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Hej!

Nu kommer jag ställa lite dumma frågor, ber om ursäkt för det... Men har alltid pluggat eller jobbat, så har inte "behövt" ordna med a-kassa, förrän nu då.

Min anställning tar slut 31 aug. Jag har haft tre olika anställningar under det gångna året.
- När ska jag höra av mig till mina gamla arbetsgivare och be dem fylla i intyg till a-kassan? Redan nu eller fr.o.m första dagen som arbetslös? Jag är rätt säker på att jag inte kommer hinna få ett nytt jobb inom 2-3 veckor...
- Ber jag dem fylla i intyget som finns på Alfakassans hemsida och skicka, eller ska jag skriva ut det och skicka till dem och be om att få hem det? Hur fort kan jag kräva att de fixar detta?
- Vad kan Alfakassan kräva av mig? Vill de ha in listor på jobb jag sökt och så? Eller sköter Arbetsförmedlingen allt sånt?

Tack för svar! Igen, förlåt för dumma frågor, men vill inte klanta mig och gå miste om ersättning..

De anställningar som tagit slut kan du be om arbetsgivarintyg på redan nu. Du behöver inte skriva ut några blanketter åt arbetsgivarna, be bara löneavdelningen om arbetsgivarintyg så fixar de det. Det ska de kunna göra på en dag eller så. Tänk på att a-kassan ska ha originalet, så om du vill ha en kopia själv så får du fixa det och spara kopian.

Det är arbetsförmedlingen som sköter kontrollen av hur du sköter dig. Om du behöver redovisa listor på sökta jobb beror på hur sträng din handläggare är. Jag har aldrig behövt redovisa sökta jobb, och under de 2,5 år jag var inskriven blev jag anvisad ett (1) jobb att söka.. Redovisning av att jag sökt det jobbet var (förutom de schemalagda uppföljningarna) det enda som AF krävde av mig. I och för sig arbetade jag den mesta tiden, det kan hända att de är hårdare mot de som går helt arbetslösa i månad efter månad.
Citera
2012-08-13, 18:28
Medlem
Skampis avatar
Tack för svaret, mengo!
Citera
2012-08-15, 08:04
Medlem
Är jäkligt sugen på att plugga kan a-kassan på något sätt ta reda på ifall jag pluggar enstaka högskolekurs alt. komvux, vi snackar inte om 100% utan någon div. distanskurs på 50%
Citera
2012-08-15, 09:42
Medlem
IT-support och en bra a-kassa?

Jag ska börja arbeta inom IT-support och då hade jag tänkt mig att gå med i a-kassa.

Men jag har ingen aning vilken a-kassa som passar mig bäst,
men jag har kollat på tre stycken a-kassor som verkar intressanta = Unionens a-kassa, SEKO a-kassa och SAAK.

Vilken är bäst av dessa eller rekommenderar ni någon annan?

För mig så väger villkoren mer än ersättningen.

Jag tycker de a-kassor som jag nämnde är intressanta bla för att man kan byta från IT-branschen till en annan branch utan att behöva byta a-kassa.
Senast redigerad av chokitsune 2012-08-15 kl. 09:44.
Citera
2012-08-15, 14:37
Medlem
Är du akademiker så kan jag rekommendera Jusek.
Citera
2012-08-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazter
Är du akademiker så kan jag rekommendera Jusek.
Jusek är ingen a-kassa. Akademikernas heter Akademikernas a-kassa (AEA). Fast Jusek har sina fördelar. Inkomsförsäkring bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in