2013-03-13, 10:42
Bannlyst
Jag jobbade på samhall innan är det också en dåliig referensram?
Citera
2013-03-13, 15:22
Medlem
Hej!

Är de möjligt att få a-kassa även fast jag inte varit med i 6 månader om jag kan visa upp att jag jobbat under en längre period? Tänkte gå med idag men kommer bli arbetslös en månad eftersom jag har tänkt säga upp mig på mitt skitjobb.

Finns säkert redan svar på detta men orkar inte kolla alla sidor.
Citera
2013-03-13, 16:04
Medlem
Jag tycker du inte skall skämmas över att du arbetar, oavsett vilket arbete du utför så tjänar du dina egna pengar och lever inte på samhället. Människor som klankar ner på dig berättar mer om sig själva än om dig, och räcker inte det så klappa till prestigehomsarna på käften.

Ett då enkelt jobb som diskare bevisar i alla fall att du klarar av att arbeta och mer därtill.. Tider, noggrannhet, rutiner, moral etc. Det är också viktigt.
Citera
2013-03-13, 18:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon22
Jag jobbade på samhall innan är det också en dåliig referensram?

INGET jobb är en dålig referensram så länge du skött ditt arbete. Men du ska veta att det faktiskt är svårare för en som varit arbetslös en längre tid att få arbete än för en som redan har ett jobb eller nyligen blivit arbetslös. Om du nu inte har arbete, skaffa dig någon form av utbildning. Det är ingen höjdare vara arbetslös och fattig. Du kommer se att dina kompisar som har jobb kommer kunna unna sig saker och upplevelser som aldrig kan uppnå om man inte har någon vettig inkomst.

Be AF om hjälp med utbildning.
Citera
2013-03-14, 15:01
Medlem
Hangurselfs avatar
Hej!
Hoppas detta är rätt tråd att fråga i.
Det förra företaget jag jobbade på gick i konkurs och jag ska nu lämna in en uppsägningshandling till konkursförvaltaren. Är det arbetsgivarintyget som jag fick ut av min arbetsgivare? Tacksam för svar!
Citera
2013-03-16, 22:39
Bannlyst
Hur mycket ersättning kommer jag få?

Har varit medlem i 6 månader och hade en inkomst på 30k brutto, nu har jag blivit uppsagd. Hur mycket cash kommer jag få om ens något för jag hörde att man var tvungen att vara medlem i ett år?
Gäller IF-Metall
Citera
2013-03-16, 22:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Hur mycket ersättning kommer jag få?

Har varit medlem i 6 månader och hade en inkomst på 30k brutto, nu har jag blivit uppsagd. Hur mycket cash kommer jag få om ens något för jag hörde att man var tvungen att vara medlem i ett år?
Gäller IF-Metall

Jag vet inte om 6 mån medlemskap räcker eller om det måste vara tolv månader för att uppfylla villkoren. OM du uppfyller villkoret kommer du få ut 80% av 18.700 vilket ger 680 kr dag före skatt. Antalet ersättningsdagar per månad är 21-22, så du kommer få ut ca 10.500-11.000 i reda pengar.
Citera
2013-03-16, 22:55
Medlem
godboys avatar
Tror tyvärr det är 12 månader du måste varit medlem för att få A-kassa, men är inte helt säker.
Citera
2013-03-17, 03:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag vet inte om 6 mån medlemskap räcker eller om det måste vara tolv månader för att uppfylla villkoren. OM du uppfyller villkoret kommer du få ut 80% av 18.700 vilket ger 680 kr dag före skatt. Antalet ersättningsdagar per månad är 21-22, så du kommer få ut ca 10.500-11.000 i reda pengar.

Läs på valfri a-kassas hemsida, 12 månader gäller för inkomstrelaterad ersättning, i annat fall endast grundbeloppet.
Citera
2013-03-17, 10:18
Medlem
ozones avatar
Hej. Jag undrar hur A-kassan beräknar min framtida ersättning utifrån dessa fakta. Idag har jag 520 kr/dag före skatt och deltidsstämplar. Framöver kommer jag få en tillfällig mer stadig anställning där jag då kommer skriva ur mig från AMS ett par månader. Så här ser det ut.

November: 7 dagars karens + resten a-kassa (100% arbetslöshet).
December: 40 timmar arbete + 16 dagar a-kassa.
Januari: 21 dagar a-kassa (100% Arbetslös).
Februari: 120 timmar arbete, 6 dagar a-kassa.
Mars: 120 timmar arbete, 6 dagar a-kassa.

-Skriver ut mig från Ams och påbörjar anställning-

April: månadslön, 174 timmar.
Maj: -"-
Juni: -"-
Juli: -"-
Augusti: -"-
September: -"-

1 Oktober: Blir arbetslös på heltid utan extra jobb.

Nu till min fråga: Som jag skrev ovan så har jag 520 kr i A-kassa. Den 1 Oktober blir jag 100% arbetslös och då kommer A-kassan återigen räkna ut vilken ersättning den nya blir. Min fråga som jag vill ha svar på är om a-kassan i sin beräkning använder de pengar jag tjänat samtidigt som jag deltidsstämplat? eller diskvalificeras dessa pengar bara för att jag stämplade?? Eller kommer de bara använda de pengar jag tjänat April - Oktober?
Citera
2013-03-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melcore
Undrar om jag är berättigad till a-kassa här i sverige ?

Jobbade i 6 år i sverige va medlem i gs a-kassa.

Sa upp mig, gick ur facket/(a-kassan?) och började jobba i norge.

Jobbade där i 1.4 år, ca 10 månader inom proffice sen fick jag prov anställning där jag sedan själv sa upp mig själv innan prov anställningen var klar. Vilket varade i ca 4-5 månader.

Jag trodde alltid att om man säger upp sig själv så har man inte rätt till a-kassa på 3 månader.

Men enligt min kompis så får man alla pengar retroaktivt från den dagen man skriver in sig på arbetsförmedlingen i sverige.

Är det skillnad på visstidsanställning och fast anställning på den punkten ?

Tacksam för svar!!

Mvh Melcore

Har du hela tiden varit med i Svensk Akassa ?

Eller sa du upp den helt ? (Facket och Akassan, samtidigt menar jag)

Du har ju rätt till akassa från Nav vad jag förstått men har du flyttat tbx till Sverige så måste du ansöka om att gå med i Svensk akassa igen direkt efter hemkomst från Norge alltså.

Plus så skall du ha en massa intyg som tar tid....lååååååång tiiiiiiiid skall det vara :-)

Du det är sååå mycket byråkrati som gäller både i Norge o Sverige
(tänker då på akassans byråkrati med deras jädrans arbetssätt som kan gälla ett fel kryss på fel ställe o då skall det skickas post brevledes inte epost eller ett tel samtal då inte för att reda ut det hela nääää näää då skall det gå sakta helt plötsligt! Akassan är ett jädrans trögarbetat ställe som är totalt känslolöst ja nästan som försäkringkassan o Nav tillsammans!!! BLÄ!!!!!!!!!! Dina andra frågor kan jag inte svara på, tyvärr!
Senast redigerad av jaktord 2013-03-17 kl. 13:28.
Citera
2013-03-17, 16:49
Medlem
christerys avatar
Nu har jag gått och anmält mig till a-kassan för att säkra SGI, nu börjar det droppa in stämpelkort och gudvetevad. Vill inte ha a-kassa, inte förrän jag söker jobb.

Skickade in nåt papper till a-kassan om tjänstgöringsbetyg eller vad det nu hette i original, så vill dom att jag skickar in den igen är det kört.

Tänkte dra på resa, vill inte ha några pengar, Men är det menligt för mig eller har jag gjort allt jag ska nu?

När jag börjar söka jobb aktivt så är jag lite rädd för att jag hamnar på samma tråkiga (efter några år) jobb igen. Så jag vill ha dom 300 dagarna orörda, kan vara bra å ha tänker jag.

Är osäker på vad jag vill göra resten av livet, men det tror jag inte dom tar som en ursäkt. Dom tittade på min bakgrund, utbildning och vips så fanns det två jobb att söka.

Båda lika trista som det jag redan haft, klart jag kan flytta.

Men jag har en BRF här som gärna skall säljas i så fall. Funderar på 2:a hands uthyrning men det går nog bara ett år. (suttit med i styrelsen så jag vet hur det fungerar.)

Tar man hänsyn till sånt, eller är det fiffigare att söka in på universitetet igen. Ta CSN och bli ännu mer fast i träsket..

Så, det jag undrar är vad gör dom om jag drar utan att fylla i några kort och bara filurar på vad jag egentligen vill bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in