Citat:
Ursprungligen postat av Melcore
Undrar om jag är berättigad till a-kassa här i sverige ?
Jobbade i 6 år i sverige va medlem i gs a-kassa.
Sa upp mig, gick ur facket/(a-kassan?) och började jobba i norge.
Jobbade där i 1.4 år, ca 10 månader inom proffice sen fick jag prov anställning där jag sedan själv sa upp mig själv innan prov anställningen var klar. Vilket varade i ca 4-5 månader.
Jag trodde alltid att om man säger upp sig själv så har man inte rätt till a-kassa på 3 månader.
Men enligt min kompis så får man alla pengar retroaktivt från den dagen man skriver in sig på arbetsförmedlingen i sverige.
Är det skillnad på visstidsanställning och fast anställning på den punkten ?
Tacksam för svar!!
Mvh Melcore
Har du hela tiden varit med i Svensk Akassa ?
Eller sa du upp den helt ? (Facket och Akassan, samtidigt menar jag)
Du har ju rätt till akassa från Nav vad jag förstått men har du flyttat tbx till Sverige så måste du ansöka om att gå med i Svensk akassa igen direkt efter hemkomst från Norge alltså.
Plus så skall du ha en massa intyg som tar tid....lååååååång tiiiiiiiid skall det vara :-)
Du det är sååå mycket byråkrati som gäller både i Norge o Sverige
(tänker då på
akassans byråkrati med
deras jädrans
arbetssätt som kan gälla ett fel kryss på fel ställe o då skall det skickas post brevledes inte epost eller ett tel samtal då inte för att reda ut det hela
nääää näää då skall det gå sakta helt plötsligt! Akassan är ett jädrans trögarbetat ställe som är totalt känslolöst ja nästan som försäkringkassan o Nav tillsammans!!! BLÄ!!!!!!!!!! Dina andra frågor kan jag inte svara på, tyvärr!