2011-02-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Facket kan jag inte svara på hur det ligger till.

A-kassornas avgifter är uppdelade i en grundavgift och en arbetslöshetsavgift. Vilken du betalar är reglerat i 41a § lagen om arbetslöshetskassor: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970239.htm

41 a § Med arbetslös avses i 41 § en person som för den kalendermånad, eller del därav, som arbetslöshetsavgiften avser fått
1. arbetslöshetsersättning,
2. aktivitetsstöd,
3. utvecklingsersättning,
4. sjukpenning,
5. rehabiliteringspenning,
6. aktivitetsersättning, eller
7. tidsbegränsad sjukersättning,
och som under den månaden inte utfört förvärvsarbete och inte heller ska anses ha utfört förvärvsarbete enligt 13 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Den som fått ersättning enligt första stycket 4-7 ska, för att anses som arbetslös, även under hela den aktuella månaden- ha saknat anställning, och
- om personen är företagare i den mening som avses i 34 § lagen om arbetslöshetsförsäkring, ha varit arbetslös i den mening som avses i 35 § samma lag. Lag (2008:410).

Är du helt arbetslös under en kalendermånad och får ut ersättning under den ska du endast betala grundavgiften.
Om man är helt arbetslös ska man allstå bara betala grundavgiften.
- Gällande facket så är det väl lika bra att gå ur det? eller måste man vara med i facket?
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Om man är helt arbetslös ska man allstå bara betala grundavgiften.
- Gällande facket så är det väl lika bra att gå ur det? eller måste man vara med i facket?

Helt arbetslös OCH få ut någon av ovanstående ersättningar under hel eller del av en månad. Har du inte det blir det den högre avgiften.

Många missar att man även måste få ersättning.
Citera
2011-02-26, 19:43
Medlem
Citat:
Helt arbetslös OCH få ut någon av ovanstående ersättningar under hel eller del av en månad. Har du inte det blir det den högre avgiften.

Många missar att man även måste få ersättning.
Missar ersättning med vadå?
Ersättning får man ju så länge man är kvalificerad till akassan?
Citera
2011-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Missar ersättning med vadå?
Ersättning får man ju så länge man är kvalificerad till akassan?

Kanske lite slarvigt uttryckt av mig. Många vet inte/förstår inte att man måste vara berättigad ersättning, någon av de som jag infogade ovan, för att ha rätt att betala den lägre dvs det räcker inte med att vara arbetslös och anmäld på AF.

Har du t ex inte ansökt om ersättning och fått detta beviljat är det den högre avgiften som gäller.
Citera
2011-02-27, 18:15
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Du ska ha uppfyllt ett arbetsvillkor, se: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316
Men har du pluggat sedan du senast hade ersättning kan du eventuellt få en påanmälan på den tidigare ersättningsperioden du hade, se: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=317

Nope, aldrig haft a-kassa Därför jag undrar
Citera
2011-02-28, 14:23
Medlem
Solaris avatar
Såhär har jag jobbat de senaste åren. Det handlar om sommarvikariat. Jag snittade ungefär 150timmar/månad.

Sommaren 2005 - 10 veckor
Sommaren 2006 - 10 veckor
Sommaren 2007 - 12 veckor
Sommaren 2008 - 12 veckor
Sommaren 2009 - 12 veckor
Sommaren 2010 - 12 veckor (denna sommaren gick jag med i facket+a-kassan)

Jag är nu hemkommen från senaste utlandsvistelsen och funderar på om det är någon mening för min del att besöka arbetsförmedlingen och söka A-kassa? Uppfyller jag några av kraven? Jag har inte jobbat en enda dag mellan somrarna.
Senast redigerad av Solari 2011-02-28 kl. 14:28.
Citera
2011-02-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Såhär har jag jobbat de senaste åren. Det handlar om sommarvikariat. Jag snittade ungefär 150timmar/månad.

Sommaren 2005 - 10 veckor
Sommaren 2006 - 10 veckor
Sommaren 2007 - 12 veckor
Sommaren 2008 - 12 veckor
Sommaren 2009 - 12 veckor
Sommaren 2010 - 12 veckor (denna sommaren gick jag med i facket+a-kassan)

Jag är nu hemkommen från senaste utlandsvistelsen och funderar på om det är någon mening för min del att besöka arbetsförmedlingen och söka A-kassa? Uppfyller jag några av kraven? Jag har inte jobbat en enda dag mellan somrarna.

Vad har du gjort utomlands?
Citera
2011-02-28, 18:35
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Vad har du gjort utomlands?

Bara rest runt och levt livet.
Citera
2011-02-28, 18:37
Medlem
Citat:
Bara rest runt och levt livet.

Ok, då är det kört.
Citera
2011-02-28, 18:44
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ok, då är det kört.

Alright=/ Jag ringde faktiskt arbetsförmedlingen innan idag för att kolla läget och de rådde mig att kontakta min förra arbetsgivare och skaffa arbetsgivarintyg och sedan skicka iväg en ansökan om A-kassa tillsammans med dem. Hon var inte vidare intresserad av att ge mig ett rakt svar även om jag hade alla fakta till hands. Men då är det ingen mening då? För lite timmar helt enkelt?
Citera
2011-02-28, 18:51
Medlem
Citat:
Alright=/ Jag ringde faktiskt arbetsförmedlingen innan idag för att kolla läget och de rådde mig att kontakta min förra arbetsgivare och skaffa arbetsgivarintyg och sedan skicka iväg en ansökan om A-kassa tillsammans med dem. Hon var inte vidare intresserad av att ge mig ett rakt svar även om jag hade alla fakta till hands. Men då är det ingen mening då? För lite timmar helt enkelt?

Arbetsförmedligen är sällan ett bra ställe att få information om arbetslöshetsförsäkringen, kolla alltid med a-kassan.

I ditt fall lär ramtiden bli 1 februari 2010 - 28 februari 2011 och det är inom denna period som du ska ha uppfyllt ett arbetsvillkor.
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316
Citera
2011-02-28, 19:08
Medlem
Vilken a-kassa och vilket fack tillhör man om man är konsult hos manpower? Tacksam för hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in