2013-11-07, 20:04
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
ok jag menade arbetsförmedlingen,men jag vill ju inte ha pengar för den tiden innan jag anmädle mig på Arbetsförmedlingen så då borde det ju vara ok kan man tycka.
Hur länge väntade du då? Var det typ vecka eller halvår?
Citera
2013-11-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Hur länge väntade du då? Var det typ vecka eller halvår?
typ ett halvår
Citera
2013-11-07, 21:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
typ ett halvår

Hade du avgångsvederlag under det halvåret?
Citera
2013-11-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hade du avgångsvederlag under det halvåret?
nej
Citera
2013-11-07, 23:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Ok, så för att få max ersättning dag 1-200 så ska man tidigare ha tjänat 20 075 kr i månaden. Men är det räknat på ett heltidsarbete? Alltså om jag jobbar hälften så många timmar, och tjänar hälften så mycket i lön, kommer jag ändå kunna få ut 20.075kr i månaden? Alltså, räknar dom på månadslön eller timlön?

Man behöver väl inte fast jobb heller? Jag kan vara behovs/deltidsanställd, och få grundbeloppet av a-kassan för dom timmar jag inte har jobbat, men ändå få stämpla när jag har varit medlem i ett år och jobbat 80*6 timmar?

A-kassan kommer att "slå ut" den mängd timmar du jobbat över de senaste tolv månaderna och då få fram en normalarbetstid, d.v.s. hur mycket du i genomsnitt jobbat.

Men varför tar du dig inte tid att grundligt läsa igenom all info som finns på a-kassornas hemsidor istället för att ställa detaljfråga efter detaljfråga? Vet inte hur gammal du är, men gissar att du är relativt ny i arbetslivet. Om så är fallet är ett råd att vänja dig vid att ibland måste man helt enkelt sätta sig ner och ta sig tid att läsa in sig på ett kunskapsområde. Det gäller arbetslöshetsförsäkringen likväl som hur man gör avdrag när man ska deklarera, hur Försäkringskassan beräknar SGI, hur konsumentköplagen fungerar, hur man beräknar bostadslån, vilka för- och nackdelar olika försäkringar medför med mera, med mera. Att läsa in sig på ett område tar en eller några timmar men det är en del av tillvaron man inte kommer runt om man någorlunda hjälpligt ska kunna navigera i samhället utan att gå på några större ekonomiska minor.
Citera
2013-11-07, 23:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakles
Hejsan !

En lite snabb fråga har ett korate vik under 7 veckor och påanmälde mig som arbetslös igen i Måndags.

Kommer dom då att dra 7 dagars karens på mig , eftersom dom redan gjort det 1 gång, ( enligt vad jag kan se på unionens internetkassa så står det 7 dagar kvar )

ha en bra kväll

Karens har du bara i början på en ny ersättningsperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Beräknar A-kassan med mertiden när de gör en bedömning om hur mycket pengar man får i månaden?

Jag tjänade 15.5k i månaden som grundlön, 80% anställning. Men arbetade nästan alltid 100% och fick således 20% som mertid.

Kommer mertiden att räknas in i deras bedömning, eller gäller det bara min grundlön?

De räknar hela inkomsten.
Citera
2013-11-07, 23:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej jag fick inga pengar från livs a-kassa för att jag anmälde mig för sent det står att jag kan ompröva beslutet men är det någon ide? har varit med i livs i 25 år och betlalat in en mindre förmögenhet men det är tydligen inget värt.

Undanber mig kommentarer som du får skylla dig själv och liknande.

Vilka paragrafer hänvisar de till?

Vad gäller tid som passerar innan du ansöker om ersättning, se 47a§
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1997-238/
Citera
2013-11-08, 01:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vilka paragrafer hänvisar de till?

Vad gäller tid som passerar innan du ansöker om ersättning, se 47a§
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1997-238/
Jag misstänker att det är det så kallade arbetsvillkoret som inte uppfylls och därför nekas TS ersättning. För att uppfylla arbetsvillkoret ska man ha jobbat minst 80 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna (ramtid) före arbetslösheten. Jag misstänker att a-kassan tittar på när TS registrerade sig som arbetslös, dvs. ett halvår efter att han/hon jobbade sin sista dag och därför inte lyckas uppfylla arbetsvillkoret.

"Med ramtid avses de 12 månader som närmast föregått den månad när sökanden anmält sig som arbetslös hos den offentliga arbetsförmedlingen."

http://www.livs.se/portal/page/portal/akassa/Regler_och_villkor/Villkor
Citera
2013-11-08, 02:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
nej

Synd, avgångsvederlag eller heltidsstudier är bra å ha i såna fall. Tja, då kanske det inte är så lätt
Citera
2013-11-08, 02:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag misstänker att det är det så kallade arbetsvillkoret som inte uppfylls och därför nekas TS ersättning. För att uppfylla arbetsvillkoret ska man ha jobbat minst 80 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna (ramtid) före arbetslösheten. Jag misstänker att a-kassan tittar på när TS registrerade sig som arbetslös, dvs. ett halvår efter att han/hon jobbade sin sista dag och därför inte lyckas uppfylla arbetsvillkoret.

"Med ramtid avses de 12 månader som närmast föregått den månad när sökanden anmält sig som arbetslös hos den offentliga arbetsförmedlingen."

TS skriver dock i trådstarten att orsaken är att hen anmälde sig alltför sent. Men visst stämmer det att det som en konsekvens därav blir svårare att uppfylla arbetsvillkoret, och även om man uppfyller det är risken stor att dagpenningen blir lägre. Nåja, TS lär väl såsmåningom svara i tråden, så då får vi veta vad som orsakat hens uteblivna ersättning
Citera
2013-11-08, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Stämmer.
Citera
2013-11-08, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Synd, avgångsvederlag eller heltidsstudier är bra å ha i såna fall. Tja, då kanske det inte är så lätt
Jag studerade faktiskt den sista tiden jag var anställd var tjänstledig så det är ca.6 månader efter studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in