Citat:
Ursprungligen postat av
shemale-rage
Ok, så för att få max ersättning dag 1-200 så ska man tidigare ha tjänat 20 075 kr i månaden. Men är det räknat på ett heltidsarbete? Alltså om jag jobbar hälften så många timmar, och tjänar hälften så mycket i lön, kommer jag ändå kunna få ut 20.075kr i månaden? Alltså, räknar dom på månadslön eller timlön?
Man behöver väl inte fast jobb heller? Jag kan vara behovs/deltidsanställd, och få grundbeloppet av a-kassan för dom timmar jag inte har jobbat, men ändå få stämpla när jag har varit medlem i ett år och jobbat 80*6 timmar?
A-kassan kommer att "slå ut" den mängd timmar du jobbat över de senaste tolv månaderna och då få fram en normalarbetstid, d.v.s. hur mycket du i genomsnitt jobbat.
Men varför tar du dig inte tid att grundligt läsa igenom all info som finns på a-kassornas hemsidor istället för att ställa detaljfråga efter detaljfråga? Vet inte hur gammal du är, men gissar att du är relativt ny i arbetslivet. Om så är fallet är ett råd att vänja dig vid att ibland måste man helt enkelt sätta sig ner och ta sig tid att läsa in sig på ett kunskapsområde. Det gäller arbetslöshetsförsäkringen likväl som hur man gör avdrag när man ska deklarera, hur Försäkringskassan beräknar SGI, hur konsumentköplagen fungerar, hur man beräknar bostadslån, vilka för- och nackdelar olika försäkringar medför med mera, med mera. Att läsa in sig på ett område tar en eller några timmar men det är en del av tillvaron man inte kommer runt om man någorlunda hjälpligt ska kunna navigera i samhället utan att gå på några större ekonomiska minor.