2012-01-17, 19:10
Medlem
Azarins avatar
Jag vill tillägga att hon började de nu avbrutna studierna i September 2011, och innan det så har hon jobbat heltid och varit med i A-kassan sedan flera år tillbaks.
Citera
2012-01-18, 21:50
Medlem
Azarins avatar
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Citera
2012-01-18, 22:21
Medlem
grimars avatar
Jag går i precis samma tankar som din sambo och dem jag pratat med är att för att få A-kassa måste man stå till arbetsmarknadens förfogande. Det vill man ju inte om man ska plugga ... Jag tror att karensveckorna börjar ticka först när studierna är avslutade. Kolla upp med hennes fack samt den A-kassa hon tillhör för med besked (så borde även jag göra).
Citera
2012-01-19, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarin
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Studerar hon nu på heltid, så bör hon slippa 40 dagars karens efter avslutade studier och bara få normala 5 dagar, så var det för mig när jag var klar med mina studier, detta var dock 2006 så reglerna kan ha ändrats.

edit: karensen räknas alltså efter avslutade studier.
Citera
2012-01-19, 20:22
Medlem
Bara a-kassa?

Jag har väldigt dålig koll på det här med fack, a-kassa och allt det där. Jag är medlem i facket (Seko) för att jag jobbar inte varje dag och hade tänkt kunna stämpla de dagarna jag inte jobbar. Har vart medlem i snart ett år skulle jag tro. Har för mig att jag har läst någonstans att man måste vara medlem i ett år för att kunna börja stämpla.

I vilket fall så kostar medlemsavgiften strax under 500 kr per månad, plus att jag betalar för en livsförsäkring på ca 150 kr hos folksam. Tror man får de lite billigare om man är medlem i facket.

Saken är den att jag kanske inte behöver vara med i facket utan kanke bara i a-kassa för att kunna stämpla? Eller fungerar det inte så?

Hade tänkt försöka ringa till någon på seko men vill gärna veta lite mer innan om hur det brukar vara om någon vet. Vet att jag förklarar som en kratta men hoppas någon fattar, fråga bara annars..
Citera
2012-01-19, 20:51
Bannlyst
vad jag vet får man inte pengar om man arbetar, oavsett om det är deltidsarbete
Citera
2012-01-19, 20:57
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille

Fast är det deltid så är det max 75 dagar man kan stämpla.

Är det inte a-kassan man ska vara medlem i under ett år för att man ska kunna få 'hel ersättning'? Annars är det en reducerad om vi säger du bara är medlem i några månader.
Citera
2012-01-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille

Jag vet att en annan person som är jobbar på precis samma vilkor som mig gör det. Men det kanske skiljer sig från olika fack?

Är timanställd om det skulle vara till någon hjälp..
Citera
2012-01-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Fast är det deltid så är det max 75 dagar man kan stämpla.

Kan man stämpla 75 dagar på ett år eller hur menar du?
Citera
2012-01-19, 21:00
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoneWanderer
Kan man stämpla 75 dagar på ett år eller hur menar du?

Som jag förstått det så är det 75 dagar sen är det thats it. Men om man jobbar 20 timmar varannan vecka och heltid varannan vecka så kan man stämpla varje dag på året. Men är inte heller så insatt men det är så jag har förstått det som.
Citera
2012-01-19, 21:49
Medlem
iamjoness avatar
Man kan vara med i bara a-kassan. Jag vet för jag har varit med i a-kassan utan att vara med i facket ända sedan 2003. Det stämmer också det som nämnts, du kan stämpla deltid i 75 dagar och sen får du inga mer dagar och får då klara dig på din deltidsanställning eller gå arbetslös 100%. Det kan iof ha ändrats då det var ca två år sedan jag stämplade senast.
Citera
2012-01-19, 21:52
Medlem
iamjoness avatar
Du måste också varit medlem i ett år för att ha rätt till full ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in