2011-04-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NancyHazleDoss
Tack för ett bra svar.

Ringde AF tidigare idag men dem hänvisade mig till min a-kassa för bättre information. Dem hade tyvärr inte linjen öppen men ringer på måndag. Hade tänkt att vara ärlig och tala om hur det ligger till och vad mina planer är. Tråkigt om man får prata med en moralkärring som tycker man gör fel i att resa!

Måste säga att jag tyckte det var bra av AF, de kan oftast inte reglerna lika bra som a-kassan. Vänd dig alltid tid den instans som ska handlägga ärendet för bäst svar angående regler

Du bör få samma svar av din a-kassa då mitt är hämtat från regelboken men jag förstår att du vill höra det av din kassa av en fysisk person.

Man tittar på kalenderdag, dvs om sista dagen du får ersättning är 1 maj 2011 så måste du söka ersättning senast 30 april för att kunna återknyta.
Citera
2011-04-09, 10:21
Medlem
NancyHazleDosss avatar
Precis. Har nu hört samma ifrån olika källor och läst liknande på internet. Så antar att så är fallet. Vilket är en bra lösning.

Ett annat scenario, om man bollar med ideér. Säg att jag då kommer hem 30e april och stämplar i några dagar och sedan åker iväg igen och gör om samma process. Och kommer tillbaka senast om 12 månader. Får man fortsätta stämpla sina dagar då? T ex. om jag hittat ett osäkert jobb någonstans i världen men vill samtidigt inte bli av med mina dagar jag har att stämpla?
Citera
2011-04-09, 10:33
Medlem
Du kan inte förhandla dig till tjänstledighet kanske?
Citera
2011-04-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NancyHazleDoss
Precis. Har nu hört samma ifrån olika källor och läst liknande på internet. Så antar att så är fallet. Vilket är en bra lösning.

Ett annat scenario, om man bollar med ideér. Säg att jag då kommer hem 30e april och stämplar i några dagar och sedan åker iväg igen och gör om samma process. Och kommer tillbaka senast om 12 månader. Får man fortsätta stämpla sina dagar då? T ex. om jag hittat ett osäkert jobb någonstans i världen men vill samtidigt inte bli av med mina dagar jag har att stämpla?

Ja, det kan du. Så långe du söker ersättning igen inom ett år så kan du fortsätta.

Citat:
Ursprungligen postat av takra
Du kan inte förhandla dig till tjänstledighet kanske?

Då kan TS inte få en ersättningsperiod beviljad.

Citat:
Ursprungligen postat av ALF 1997:238
10 § Ersättning enligt denna lag lämnas inte till en sökande som

1. deltar i utbildning,
2. är permitterade utan lön,
3. är tjänstledig utan lön, eller
4. har rätt till etableringsersättning enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.
Citera
2011-04-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Då kan TS inte få en ersättningsperiod beviljad.

Men det var ju inte det som det var tal om, TS ville ha a-kassa när han kom hem för att han inte hade ett jobb. Är det inte bättre att ha ett jobb att komma tillbaka till?
Citera
2011-04-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takra
Men det var ju inte det som det var tal om, TS ville ha a-kassa när han kom hem för att han inte hade ett jobb. Är det inte bättre att ha ett jobb att komma tillbaka till?

Håller med om att det är den absolut bästa lösningen, om TS har en arbetsgivare som går med på det.
Citera
2011-04-10, 17:39
Medlem
NancyHazleDosss avatar
självklart är tjänsteledigt den bästa lösningen men blir svårt då jag inte jobbar inom kommunen. och har bara jobbat på min arbetsplats i 2 år. Men har fått bra svar på allt jag ville veta. hade tänkt och ringa för information endå. men ville ha lite kött på bena (:
Citera
2011-04-10, 22:49
Medlem
Får jag akassa när jag kommer hem?

Har varit arbetslös från dec-mars.. Innan de jobbade jag i norge 10månader. Har nu återvänt till Oslo och kommer jobba två-tre månader. Får jag fortfarande akassa när jag kommer hem om jag inte får jobb direkt? Har ju inte utnyttjat mina 300dagar.. Men vet inte hur reglerna är riktigt.
Citera
2011-04-10, 22:52
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silversmycke
Har varit arbetslös från dec-mars.. Innan de jobbade jag i norge 10månader. Har nu återvänt till Oslo och kommer jobba två-tre månader. Får jag fortfarande akassa när jag kommer hem om jag inte får jobb direkt? Har ju inte utnyttjat mina 300dagar.. Men vet inte hur reglerna är riktigt.

Tror det, men du måste anmäla dig igen...
Citera
2011-04-10, 22:58
Medlem
ja man borde ju få det tycker jag. Vore konstigt annars. Tänkte om någon annan som vart med om det som vet.
Citera
2011-04-10, 23:01
Medlem
Jag har alltid fått A-kassa från dag ett som arbetslös mellan jobb även när jag kom hem från Norge.
Citera
2011-04-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Jag har alltid fått A-kassa från dag ett som arbetslös mellan jobb även när jag kom hem från Norge.

okej, men även jag kommer ju ha varit arbetslös i 5månader sen kommer jag jobba 2-3månader bara.
Tror du jag får akassa fast ja bara jobbar ett par månader??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in