2012-01-12, 08:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Så då menar du att det är i sin ordning att gå med i kommunals a-kassa om du jobbar på ett åkeri eller t ex Unionens a-kassa om du jobbar på ett lantbruk..??

Citera var i mitt inlägg jag påstår det, så ska jag svara på din följdfråga.

Du får även gärna länka till de kollektivavtal du menar att någon a-kassa tecknat, till exempel AEA, en av Sveriges största a-kassor.
Citera
2012-01-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Citera var i mitt inlägg jag påstår det, så ska jag svara på din följdfråga.

Du får även gärna länka till de kollektivavtal du menar att någon a-kassa tecknat, till exempel AEA, en av Sveriges största a-kassor.
Jag försökte hjälpa en person med ett gott råd.
Vad har fröken själv tillfört i den här tråden?
Citera
2012-01-12, 22:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag försökte hjälpa en person med ett gott råd.
Vad har fröken själv tillfört i den här tråden?

Fröken ställde en fråga, men svaret verkar utebli. Ska jag tolka det uteblivna svaret som att jag inte hade påstått det som du menade att jag hade påstått, och att du inte hittat något kollektivavtal tecknat av AEA, eller annan a-kassa?
Citera
2012-01-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fröken ställde en fråga, men svaret verkar utebli. Ska jag tolka det uteblivna svaret som att jag inte hade påstått det som du menade att jag hade påstått, och att du inte hittat något kollektivavtal tecknat av AEA, eller annan a-kassa?
Något rörigt...
Frågeställaren får väl ansluta sig till den a-kassa som hans fack föreslår. Förövrigt tycker jag du är en ovanligt syrlig person och dessutom ganska negativ. Du klankar även ner på mig som försöker hjälpa frågeställaren med ett gott råd. Så f o m nu är du på ignore!
Citera
2012-01-13, 00:52
Medlem
Om man sitter på A-kassan, måste man fortfarande betala medlemsavgiften eller slipper man den?
Citera
2012-01-13, 14:59
Medlem
ClowneNs avatar
Vet inte om detta är rätt tråd för detta men jag testar.

Skrev in mig på AMS 30 Nov och satt där i en 15min och snubben som skrev in mig sa knappt ett ord utan jag fick ett papper att skriva på och sedan gick jag hem i tron om att jag blivit inskriven på nytt. Blev varslad 27 Nov.

Jag skickade in arbetsgivarintyg till min a-kassa och tog för givet att jag blivit nyanmäld och att min ersättnings skulle hoppa igång utan problem men nu får jag veta efter samtal med både AMS och a-kassan att AMS satte in mig i något program så jag inte ska gå utan ersättning? a-kassan säger att min ersättning inte hoppar igång förrän det gjorts en påanmälan?

Påanmälan tog jag för givet att AMS fixade 30 Nov men istället gör dom något helt annat för dom inte ville att jag skulle gå utan ersättning?

Så nu är då min rädsla att jag då kommer få en kass ersättning från och med 30 Nov och tills nu då en påanmälan kommer skickas och inte den fulla ersättning jag borde fått från början tills nu?

Skall på möte nu på Måndag och reda ut allt men så som jag ser det så kommer jag inte få min fulla ersättning pga AMS beslut dom gjorde när jag skrev in mig förrän min påanmälan anländer till a-kassan och det är först då den riktiga ersättningen träder i kraft? eller har jag fel?
Citera
2012-01-14, 03:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Något rörigt...
Frågeställaren får väl ansluta sig till den a-kassa som hans fack föreslår. Förövrigt tycker jag du är en ovanligt syrlig person och dessutom ganska negativ. Du klankar även ner på mig som försöker hjälpa frågeställaren med ett gott råd. Så f o m nu är du på ignore!

Många är ju medlem i helt andra a-kassor än det område på arbetsmarknaden de är verksamma inom. Själv jobbar jag inte på a-kassan och känner ej till praxis på området, eller är speciellt orienterad i lagstiftningen som rör detta, men en del intressant verkar finnas i Lag om arbetslöshetskassor §34-39: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970239.htm

Vad gäller kollektivavtal, tecknas de av arbetsmarknadens parter och det är inget som ligger inom a-kassornas verksamhetsområde.

Vad gäller vilken typ av person du uppfattar mig vara osv...ja, det är väl helt upp till dig, min svar kommer sig av att du i ditt första svar till mig visade att det var viktigare för dig att försvara ditt ursprungliga ställningstagande än att komma fram till vad som är rätt svar på frågan som avhandlas. Har aldrig förstått mig på sådant.
Citera
2012-01-16, 20:13
Medlem
budadis avatar
Jag har varit medlem i Hotell och restaurangfacket i över 1år och haft fast jobb, nu ska jag byta jobb. Hur gör jag med akassan? Det nya jobbet är som mineralprovsberedare på ett stort internationellt företag. Dock har jag inte den blekaste vilken akassa jag ska vända mig till? Då det inte är en fast tjänst så vet jag inte hur länge jag blir där. Finns det någon typ "universal"akassa? Och visst borde jag få ersättning eftersom jag varit med i en akassa 14mån, hoppar till en annan och kanske tappar jobbet om säg 2-6mån?
Citera
2012-01-16, 23:31
Medlem
Jag har varit medlem i SEKO i ca 1,5år (idag) och nu är det så att jag blivit uppsagd till 29/2 . Lite olägligt då jag tänkt börja plugga till hösten. Min fråga är nu om jag kan jag plugga på någon distans/komvux/KY utbildning och samtidigt få a-kassa??
Citera
2012-01-17, 13:18
Medlem
Groznyjts avatar
Fråga:

Om man är med i alfa-kassan och bifogar arbetsgivarintyg med tidigare angiven lön; kan arbetsförmedlingen på något sätt snoka upp om denna lön stämmer?

Dvs, om min arbetsgivare skriver att jag haft 20.000 i lön när jag egentligen haft 15.000, kan de komma att kräva bevis på detta?

Jag är inte med i A-kassan och kommer, så vitt jag förstår, därför att få ett s.k. "grundbelopp" per dag vilket inte borde vara påverkat av hur mycket jag tidigare tjänat. Det är väl om man är med i A-kassan och har "inkomstbaserad ersättning" som de går på hur mycket jag tidigare fått i lön?
Citera
2012-01-17, 16:42
Medlem
vilket a-kassa kan jag gå med i om

1. har tjänat flera hundra på jobb som kommit från usa till sverige (bor i sverige).
2. inte har arbetat i sverige de närmaste åren eller något eu-land överhuvudtaget
3. konstnärligt jobb. tjänat engångssummor, ej arbetat timmar
Citera
2012-01-17, 19:01
Medlem
Azarins avatar
Egen uppsägning, studier och sedan A-kassa?

Min sambo sa upp sig till 31/12 2011 pga att hon inte trivdes på sitt butiksjobb och tänker plugga upp betygen för att eventuellt kunna plugga vidare vid ett senare tillfälle.

Hon pluggar just nu en del komvuxkurser för att utöka sin behörighet och kommer att vara klar med dessa kurser i mitten av mars månad.

Har hon rätt till A-kassa efter att dessa komvuxstudier är avslutade? Och hur funkar det med karensen vid såna här tillfällen? Räknas den från årsskiftet?

Hon är förövrigt med i Handels A-kassa om det spelar någon roll, samt var till Arbetsförmedlingen idag för att skriva in sig samt prata med en handläggare men hon fick inget vettigt svar utan han svamlade bara bort det och ville inte säga något rakt ut.

Hennes tanke är att hon kanske ska lyckas få tag i något jobb som inte har med handel att göra och som hon tycker är intressant. Hon kommer även att hålla koll på utbildningar ifall det inte löser sig med något jobb men prio ett är som sagt att hitta något annat jobb.

Vi har försökt hitta svaret på diverse sidor på nätet, men det står så luddigt överallt så vi är osäkra på vad som gäller.

Är det någon som kan svara på detta så är vi väldigt tacksamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in