2012-09-16, 03:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Kalle
Är det 12- månader man har rätt till a- kassa? Vad händer efter den tiden då?

En ersättningsperiod består av 300 ersättningsdagar, och förlängs med ytterligare 150 dagar om du har barn under 18 år.

Om du uppfyllt ett nytt arbetvillkor beviljas du en ny ersättningsperiod när den föregående tagit slut. Om du inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor, är du berättigad att delta i det arbetsmarknadspolitiska programmet Jobb- och utvecklingsgarantin, och får då ersättning i form av aktivitetsstöd.

Läs mer här:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer/Faktablad.html
Citera
2012-09-16, 06:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Är det 12- månader man har rätt till a- kassa? Vad händer efter den tiden då?

Glömde tillägga att om du är under 25 år, så kommer du skrivas in i Jobbgarantin för ungdomar om du haft ersättning från a-kassa i 90 dagar, och då får du istället aktivitetsstöd.
Citera
2012-09-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kassamannen, en fråga till dig:

Hur brukar a-kassan gå tillväga när arbetssökande inte få arbetsgivarintyg från tidigare arbetsgivare? Vilka uppgifer inhämtar ni? Vilka eventuella konsekvenser kan, och eventuellt brukar, det medföra?

Undrar även hur ni brukar råda sett till att arbetsgivaren egentligen är skyldig att lämna ut dessa uppgifter? Vad känner du till från verkligheten, hur har arbetstagare som velat sätta hårt mot hårt mot en arbetsgivare som inte vill skriva arbetsgivarintyg agerat, och hur har det gått för dem?

Den största konsekvensen är att det dröjer med att få ett beslut, sen kan det kanske bli ett negativt beslut om vi inte kan få in några uppgifter alls.

Man ska då begära in lönespecar, anställningsavtal och liknande som styrker att lön är utbetald och redovisar timmar. Anställningsavtalet kan vara bra att ha för att se vilken som är den avtalade veckoarbetstiden, dvs om det är en timanställning eller med sysselsättningsgrad.

Det finns lite om detta i regelboken under avsnitt 13 om du vill kika vidare. Där finns även en hänvisning till ett JO-beslut där Elektrikernas a-kassa får på fingrarna efter att ha avslagit en ansökan där den sökande haft problem med att få ett arbetsgivarintyg och skickat in lönespecar.

Problemet med detta är att i de fall den sökande inte får ett arbetsgivarintyg så är det ofta så att de inte heller har fått lönespecar vilket gör det hela problematiskt.

Ytterligare ett problem är att man måste veta varför anställningen har upphört så man kan utreda avstängning, det är inte så ovanligt att de anställningar där de inte får ut arbetsgivarintyg har avslutats med egen begäran eller någon form av suspekt uppsägning.

Jag vet inte om något exempel där någon satt hårt mot hårt, jag personligen brukar försöka hjälpa sökande och ringa till arbetsgivaren, jag tror att de ofta tar det på större allvar om någon myndighetsperson ringer (även om vi inte är en riktigt myndighet).
Citera
2012-09-16, 17:28
Bannlyst
Citat:
En ersättningsperiod består av 300 ersättningsdagar, och förlängs med ytterligare 150 dagar om du har barn under 18 år.

Om du uppfyllt ett nytt arbetvillkor beviljas du en ny ersättningsperiod när den föregående tagit slut. Om du inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor, är du berättigad att delta i det arbetsmarknadspolitiska programmet Jobb- och utvecklingsgarantin, och får då ersättning i form av aktivitetsstöd.

Läs mer här:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer/Faktablad.html

Vad exakt menas med arbetsvillkor? Vad händer om man inte lyckas få ett jobb efter 300- dagar?
Citera
2012-09-17, 03:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Vad exakt menas med arbetsvillkor? Vad händer om man inte lyckas få ett jobb efter 300- dagar?

Om du läser sidorna jag länkat till, så framgår det. På den första länken, på de andra länkarna som finns i menyn till vänster på sidan jag länkar till, och i brochyrern/faktabaden finns all möjlig information om arbetslöshetsförsäkringen.

På den andra länken finns som du sett en lång rad faktablad. Om du läser det om Jobb- och utvecklingsgarantin, så framgår det vad det är.
Citera
2012-09-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Om du läser sidorna jag länkat till, så framgår det. På den första länken, på de andra länkarna som finns i menyn till vänster på sidan jag länkar till, och i brochyrern/faktabaden finns all möjlig information om arbetslöshetsförsäkringen.

På den andra länken finns som du sett en lång rad faktablad. Om du läser det om Jobb- och utvecklingsgarantin, så framgår det vad det är.

Jag tackar för det men det är lite för mycket att klicka och läsa. Hade gått bra mycket fortare och roligare om man kunde diskutera här samt med korta svar!
Senast redigerad av Karate-Kalle 2012-09-17 kl. 15:30. Anledning: Mm
Citera
2012-09-17, 18:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag tackar för det men det är lite för mycket att klicka och läsa. Hade gått bra mycket fortare och roligare om man kunde diskutera här samt med korta svar!

Just därför jag inte gav dig svar utan hänvisade dig att själv förkovra dig. Med extremt korta och enkla svar får du extremt liten och begränsad kunskap, du får små bitar som knappast ökar din kunskap om du inte tar till dig i vart fall litegrann av helheten. Dessutom är det knappast en hel roman jag uppmanar dig att läsa, utan ngra sidor på internet som knappast kan ta mer än 20-30 min i anspråk.
Citera
2012-09-17, 18:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Den största konsekvensen är att det dröjer med att få ett beslut, sen kan det kanske bli ett negativt beslut om vi inte kan få in några uppgifter alls.

Man ska då begära in lönespecar, anställningsavtal och liknande som styrker att lön är utbetald och redovisar timmar. Anställningsavtalet kan vara bra att ha för att se vilken som är den avtalade veckoarbetstiden, dvs om det är en timanställning eller med sysselsättningsgrad.

Det finns lite om detta i regelboken under avsnitt 13 om du vill kika vidare. Där finns även en hänvisning till ett JO-beslut där Elektrikernas a-kassa får på fingrarna efter att ha avslagit en ansökan där den sökande haft problem med att få ett arbetsgivarintyg och skickat in lönespecar.

Problemet med detta är att i de fall den sökande inte får ett arbetsgivarintyg så är det ofta så att de inte heller har fått lönespecar vilket gör det hela problematiskt.

Ytterligare ett problem är att man måste veta varför anställningen har upphört så man kan utreda avstängning, det är inte så ovanligt att de anställningar där de inte får ut arbetsgivarintyg har avslutats med egen begäran eller någon form av suspekt uppsägning.

Jag vet inte om något exempel där någon satt hårt mot hårt, jag personligen brukar försöka hjälpa sökande och ringa till arbetsgivaren, jag tror att de ofta tar det på större allvar om någon myndighetsperson ringer (även om vi inte är en riktigt myndighet).

Tack för svaret, var ungefär som jag anade.

Enligt 47§ är arbetsgivaren ålagd att "på begäran utfärda intyget enligt formulär som fastställts av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen." Rimligtvis borde brott mot lag kunna anmälas...men här finns ju ingt sådant tvång. Varför ett krav uttryckt i lag om brott mot den inte kan anmälas eller straffas?
Senast redigerad av Bunny 2012-09-17 kl. 19:17.
Citera
2012-09-18, 12:57
Medlem
Går på akassa idag och har lite funderingar...

Ams har nu skickat över mig till ungdomsgarantin tror jag de hette. Därför får jag nu utbetalat från FK.

Senaste gångerna jag varit nere på ams har de velat att jag ska aktivera mig 40h i veckan. Typ med praktik, jobbcoach eller liknade...

Något som jag absolut inte vill göra, men de hotar med att jag kan bli av med pengarna.

Hur gör man för att undvika sådant? Vill bara ha mina akassepengar tills de är slut.

Hjälper det att byta ams-kontor kanske???
Citera
2012-09-19, 16:03
Medlem
Hej!
Jag gick med i Kommunal och akassan i maj nån gång, och eftersom jag är ung så fick jag ju tre månader gratis.. Idag kom då första inbetalningskortet från akassan.
Jag ska läsa ett program f.r.o.m nästa höst tre år på universitetet för att bli något helt annat än en simpel hemstädare som jag är nu. (Och nej, jag kommer inte ångra mig, att ha ett jobb som detta ger en motivation så det heter duga.) Har ju då tänkt jobba tills dess, alltså lite mindre än ett år till. Jag ska stå ut och stanna där jag är, jag är fast anställd så det finns inte en chans att jag blir av med jobbet om jag inte säger upp mig själv, då jag är lovordad av både chefer och kunder
Undrar då om det ens är nödvändigt att jag är med i akassan? För även om jag nu skulle bli uppsagd så har jag inte hunnit betala in ett helt år (blir väll ett år när jag har tänkt ta tjänstledigt för studerandet), så jag kommer ju således inte ens få några pengar om så är fallet. Och även om jag skulle vara arbetslös efter mina tre år i skolan skulle jag väll inte få några pengar eftersom det blir "för länge sen" jag betalade in. Därför känns det lite onödigt att betala in 350 kr i månaden till detta när jag redan tjänar minimum och behöver varenda krona.
Någon som har koll på regler etc, och om det verkligen är värt att betala?
Tacksam, mvh
Citera
2012-09-19, 21:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzadirekt
Går på akassa idag och har lite funderingar...

Ams har nu skickat över mig till ungdomsgarantin tror jag de hette. Därför får jag nu utbetalat från FK.

Senaste gångerna jag varit nere på ams har de velat att jag ska aktivera mig 40h i veckan. Typ med praktik, jobbcoach eller liknade...

Något som jag absolut inte vill göra, men de hotar med att jag kan bli av med pengarna.

Hur gör man för att undvika sådant? Vill bara ha mina akassepengar tills de är slut.

Hjälper det att byta ams-kontor kanske???

Regelverket som styr Jobbgarantin är detsamma oavsett vilken Arbetsförmedling du skriver in dig på. Tackar du nej till aktivitiet i programmet, till exempel praktik eller utbildning, återkallar Arbetsförmedlingen ditt deltagande i programmet vilket innebär en avstängning på 45 ersättningsdagar. Se Förordning om jobbgaranti för ungdomar 12-13§§.
Citera
2012-09-21, 01:58
Medlem
Hejsan, Jag har nu a-kassa och är medlem i IF metalls Internetkassa.

Får jag min utbetalning från försäkringskassan eller ''a-kassan'' ?

Måste jag fylla i några papper utöver till försäkringskassan eller räcker det med att stämpla kassakorten på Internetkassan så får jag pengar på mitt konto i slutet av månaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in