Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kassamannen, en fråga till dig:
Hur brukar a-kassan gå tillväga när arbetssökande inte få arbetsgivarintyg från tidigare arbetsgivare? Vilka uppgifer inhämtar ni? Vilka eventuella konsekvenser kan, och eventuellt brukar, det medföra?
Undrar även hur ni brukar råda sett till att arbetsgivaren egentligen är skyldig att lämna ut dessa uppgifter? Vad känner du till från verkligheten, hur har arbetstagare som velat sätta hårt mot hårt mot en arbetsgivare som inte vill skriva arbetsgivarintyg agerat, och hur har det gått för dem?
Den största konsekvensen är att det dröjer med att få ett beslut, sen kan det kanske bli ett negativt beslut om vi inte kan få in några uppgifter alls.
Man ska då begära in lönespecar, anställningsavtal och liknande som styrker att lön är utbetald och redovisar timmar. Anställningsavtalet kan vara bra att ha för att se vilken som är den avtalade veckoarbetstiden, dvs om det är en timanställning eller med sysselsättningsgrad.
Det finns lite om detta i regelboken under avsnitt 13 om du vill kika vidare. Där finns även en hänvisning till ett JO-beslut där Elektrikernas a-kassa får på fingrarna efter att ha avslagit en ansökan där den sökande haft problem med att få ett arbetsgivarintyg och skickat in lönespecar.
Problemet med detta är att i de fall den sökande inte får ett arbetsgivarintyg så är det ofta så att de inte heller har fått lönespecar vilket gör det hela problematiskt.
Ytterligare ett problem är att man måste veta varför anställningen har upphört så man kan utreda avstängning, det är inte så ovanligt att de anställningar där de inte får ut arbetsgivarintyg har avslutats med egen begäran eller någon form av suspekt uppsägning.
Jag vet inte om något exempel där någon satt hårt mot hårt, jag personligen brukar försöka hjälpa sökande och ringa till arbetsgivaren, jag tror att de ofta tar det på större allvar om någon myndighetsperson ringer (även om vi inte är en riktigt myndighet).