2012-01-20, 03:45
Medlem
Bunnys avatar
Informationen som efterfrågas finns på valfri a-kassas hemsida, men kortfattat gäller följande:

- Facket har överhuvdtaget inte med saken att göra. Arbetslöshetsersättning betalas av a-kassa. Däremot har många personer inkomstförsäkring via facket.

- -En ersättningsperiod är 300 dagar och av dessa utgör 75 dagar så kallade "deltidsdagar", vilket innebär att om man man stämplar delar av en vecka, dras de dagar man då stämplar från dessa deltidsdagar. När man förbrukat 75 stycken, kan man bara stämpla hela veckor.

- Man kan stämpla från den första dagen man är medlem i a-kassan, men då kan man bara få grundbeloppet, vilket som mest är 320 kr/dag. För at även få inkmostrelaterad ersättning fordras 12 mån medlemskap, och tillsammans landar grundbelopp och inkomstrelaterad ersättning på 680 kr per dag, före skatt.
Citera
2012-01-20, 10:51
Medlem
heej, jag har 60 ersättnings dagar kvar men jag ar jobbbat i snart ett halvår, det jag jndrar är hur får jag nya dagar??
Måste jag förbruka de abdra dagarna för att få nya?

kan någon förklara, då ja vill ha nya dagar så ja får högre ersättning..

mvh
Citera
2012-01-20, 16:04
Medlem
Okej tackar för svaren!

Men eftersom att jag är medlem i Seko, kan jag gå ur facket där men vara kvar i Sekos a-kassa eller hur fungerar det? För vill ju inte att tiden jag vart medlem ska gå förlorad?
Senast redigerad av TheLoneWanderer 2012-01-20 kl. 16:09.
Citera
2012-01-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
heej, jag har 60 ersättnings dagar kvar men jag ar jobbbat i snart ett halvår, det jag jndrar är hur får jag nya dagar??

mvh
Du måste uppfylla arbetsvillkoret som jag tror är 6 månader.
Citera
2012-01-21, 02:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinho_

mvh

Ny ersättningsperiod får du först då den gamla ersätningsperioden är förbrukad. Du måste då ha uppfyllt ett arbetsvillkor, vilket du kan läsa om exempelvis här: http://www.a-kassa.nu/arbetsvillkor.html
Citera
2012-01-21, 02:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
vilket a-kassa kan jag gå med i om

1. har tjänat flera hundra på jobb som kommit från usa till sverige (bor i sverige).
2. inte har arbetat i sverige de närmaste åren eller något eu-land överhuvudtaget
3. konstnärligt jobb. tjänat engångssummor, ej arbetat timmar

Här finns förteckning över alla a-kassor, bara att klicka och läsa om dem: http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/
Citera
2012-01-23, 18:22
Medlem
Funknatics avatar
Går det att ansluta sig till a-kassa genom internet? eller måste man vänta på att blanketten kommer hem?
Citera
2012-01-24, 20:20
Medlem
Hur manövrera arbetsförmedling och akassa så man undviker okvalificerade jobb ??

Hej

1. Kommentarer om att "jobba måste man ju göra, lägg ner" undanbedes. Starta gärna en egen tråd om parasiter.

Vi kan kalla en "vän" X.

X har lyckats vara arbetslös en längre tid och har kommit fram till att x trivs med det. X har även maximal a-kassa. Genom olika ganska roliga ströjobb har x lyckats få förnyade perioder hela tiden. x hoppar numera in som timanställd på ett roligt jobb.

X har tidigare anvisats relativt kvalificerade jobb av sin handläggare, så med några väl valda stavfel samt allmänt dåliga ansökningar har x aldrig behövt riskera att gå på intervju för de av arbetsförmedlingen anvisade tjänsterna.

Nu har X av arbetsförmedlingen blivit anvisad att söka en tjänst där det i annonsen vimlar av stavfel, och tjänsten är relativt okvalificerad. Den tidigare strategin med dåliga ansökningar riskerar att falla.. Den som anställer är antagligen inflyttad till Sverige i vuxen ålder, inget fel i det (våra nya entreprenörer, till skillnad från oss bortskämda infödingar ;-) ). Det leder till att nyanserna i en dålig ansökan inte har möjlighet att komma fram.

Förslag på lösningar ? Hur kan man tydligt påvisa att man inte vill ha tjänsten utan att akassan eller arbetsförmedlingen kan komma med formella klagomål ?

Läste om ett rättsfall där en sökande skrivit "jag har blivit anvisad av arbetsförmedlingen att söka tjänsten", arbetsförmedlingen avanmälde då henne. Jag hittar dessvärre inget utfall i den processen.

Vara allmänt dålig på en ev. intervju är ju ett sätt, men risken är att alla andra är sämre...

Hur gör man t.ex. om man har truckkort och måste söka truckförartjänst, i svag konkurrens hos en arbetsgivare som inte fattar att "jag vil järna tjöra truk" innebär att man absolut inte vill ha jobbet och att dom faktiskt inte borde anställa x för deras egen skull....

/ X
Citera
2012-01-24, 20:28
Bannlyst
sök jobben de tvingar men skriv en skitdålig ansökan
Citera
2012-01-24, 20:32
Medlem
godawdos avatar
I ansökan kan du fråga vad du kommer att få i lön, och det du blir erbjuden är "ju en hel del mindre än vad du är van vid". och att du är/ tänker att gå med i facket omedelbart, och att en av dina stora intressen är Just facklig verksamhet..

Tror du arbetsgivare gillar detta? NO.

Är du tjej kan du säga att du nyligen fick reda på att du är gravid med tvillingar. Eller att du för den delen snart skall bli pappa till tvillingar... Lycka till

P.s: Så kan du även köra i intervjuer.
Citera
2012-01-24, 20:37
Medlem
Skicka in en ansökan till dem, men för ett helt fel och annorlunda jobb. Din vän kan senare skylla på att misstag har skett, till exempel hopblandning av adresser.
Citera
2012-01-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
I ansökan kan du fråga vad du kommer att få i lön, och det du blir erbjuden är "ju en hel del mindre än vad du är van vid". och att du är/ tänker att gå med i facket omedelbart, och att en av dina stora intressen är Just facklig verksamhet..

Tror du arbetsgivare gillar detta? NO.

Är du tjej kan du säga att du nyligen fick reda på att du är gravid med tvillingar. Eller att du för den delen snart skall bli pappa till tvillingar... Lycka till

P.s: Så kan du även köra i intervjuer.

Ja, en av anledningarna till att jag gärna vill jobba är ju mitt engagemang inom syndikalisterna. Har redan lite funderingar på att sätta upp en lokalavdelning på firman om jag får jobbet. Kan ju under en eventuell intervju påminna chefen att då jag sätter upp en lokalavdelning så har jag enligt MBL rätt att på betald arbetstid arbeta med fackliga frågor. Ska nog i CV't skicka med länken till www.sac.se, där man på förstasidan ser några stolta arbetare försätta ett företag i blockad.

Sen har jag ju barn under 8år, och har då rätt att i en heltidsanställning gå ner till 75%, vilket jag givetvis tänker göra så fort jag börjar. Men tjänsten måste vara på 100%, det är viktigt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Skicka in en ansökan till dem, men för ett helt fel och annorlunda jobb. Din vän kan senare skylla på att misstag har skett, till exempel hopblandning av adresser.

Den var riktigt bra, då kan man ju som bonus skicka den "rätta" ansökan till en annan tjänst man måste söka, två flugor i en smäll. Finns ju en viss risk att arbetsförmedlingen blir sur vid en granskning, så man måste nog göra det så uppenbart fel att man inte kan klandras. Vilket borde innebära att de som tar emot ansökan borde höra av sig och påpeka felet (vilket dom garanterat inte kommer göra).

Tack för tipsen, visste att det fanns oanad kreativitet här

/ x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in