Hej
1. Kommentarer om att "jobba måste man ju göra, lägg ner" undanbedes. Starta gärna en egen tråd om parasiter.
Vi kan kalla en "vän" X.
X har lyckats vara arbetslös en längre tid och har kommit fram till att x trivs med det. X har även maximal a-kassa. Genom olika ganska roliga ströjobb har x lyckats få förnyade perioder hela tiden. x hoppar numera in som timanställd på ett roligt jobb.
X har tidigare anvisats relativt kvalificerade jobb av sin handläggare, så med några väl valda stavfel samt allmänt dåliga ansökningar har x aldrig behövt riskera att gå på intervju för de av arbetsförmedlingen anvisade tjänsterna.
Nu har X av arbetsförmedlingen blivit anvisad att söka en tjänst där det i annonsen vimlar av stavfel, och tjänsten är relativt okvalificerad. Den tidigare strategin med dåliga ansökningar riskerar att falla.. Den som anställer är antagligen inflyttad till Sverige i vuxen ålder, inget fel i det (våra nya entreprenörer, till skillnad från oss bortskämda infödingar ;-) ). Det leder till att nyanserna i en dålig ansökan inte har möjlighet att komma fram.
Förslag på lösningar ? Hur kan man tydligt påvisa att man inte vill ha tjänsten utan att akassan eller arbetsförmedlingen kan komma med formella klagomål ?
Läste om ett rättsfall där en sökande skrivit "jag har blivit anvisad av arbetsförmedlingen att söka tjänsten", arbetsförmedlingen avanmälde då henne. Jag hittar dessvärre inget utfall i den processen.
Vara allmänt dålig på en ev. intervju är ju ett sätt, men risken är att alla andra är sämre...
Hur gör man t.ex. om man har truckkort och måste söka truckförartjänst, i svag konkurrens hos en arbetsgivare som inte fattar att "jag vil järna tjöra truk" innebär att man absolut inte vill ha jobbet och att dom faktiskt inte borde anställa x för deras egen skull....
/ X