Citat:
Ursprungligen postat av kingn77
Ett par frågor.
Har varit arbetslös ett bra tag. Är med i IF Metall. Får A-kassa.
Men sen i december har jag varit timanställd på ett företag, jag får jobba om det är mycket att göra eller nån är sjuk. I december blev det 53 h i julrushen. I januari bara 8 h.
Frågan är, som helt arbetslös så dras det 226kr/mån i avgift från min a-kasseutbetalning. Men sen i december är det 407kr/mån. Spelar det roll om jag jobbat nåt under månaden, eller är det faktumet att jag är timanställd(utan garanterad arbetstid) som gör att jag måste betala hela fackavgiften?
Och idag fick jag dessutom en inbetalningsavi från IF Metall på 125kr för december månad för att min arbetsgivare inte drar av fackavgifter från min lön. Jag trodde jag redan betalar allt som facket och a-kassan vill ha genom de 407kr som drogs från a-kasseutbetalningen??
Jag fick mycket info från denna sida som dessutom har en länk till en nyttig fil där man kan se vad man ska betala per månad och vad allt går till. Jag hade lön på 5900kr före skatt i december.
http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?open&key=medlemsavgiften_1294931507032
Jag fattar inte vad de 125kr på avin är till för?
125 kr (from jan: 2013 175 kr) är den arbetslöshetsavgift som regeringen införde 2007. Alltså en extra avgift för medlemskapet i a-kassan utöver grundavgiften, jag tror att den just nu är 92 kr, som ingår i 226 kr (from jan 2013: 232 kr).
Reglerna för arbetslöshetsavgiften har också regeringen fastställt och storleken på beloppet ska anpassas till antalet medlemmar som stämplar i just din a-kassa (IF Metalls).
Två undantag finns då du slipper att betala arbetslöshetsavgiften:
dels när du är arbetslös och får a-kassa eller aktivitetsstöd och inte arbetar EN enda timme i en månad,
dels när du är sjukskriven, har sjukersättning och saknar anställning.