2013-04-17, 16:16
Medlem
Aktivitetsstöd och A-kassa, bara problem!

Hej!

Var på ett möte den 29e mars på arbetsförnedringen angående aktivitetsstöd, fick då en blankett jag skulle fylla i och skicka in till försäkringskassan. En snubbe hjälpte mig fylla i och det visades sig senare vara helt åt helvete fel. Och det är nu skiten börjar, kan se på "Mina Sidor" på försäkringskassan att jag ska få en utbetalning på 142 kr!? för en dag eftersom jag har fyllt i fel på pappret. Kontaktar då FK och dom säger att vi har skickat nya blanketter till dig så att du ska fylla i rätt. Frågar då varför det är 142 kr eftersom jag har 680 kr från a-kassan. Då säger hon i telefonen att dom har inte fått några uppgifter från min a-kassa angående detta. Gick då in idag på a-kassans hemsida där det står "AVANMÄLD" och det betyder att jag inte får några mer pengar, förutom 142 kr i dagsläget vilket för fan inte hjälper alls. Jag blir bara bollad fram och tillbaka, FK menar att det är arbetsförmedlingen som bestämmer och det är det inte alls fick jag förklarat för mig. Skulle ringa min kassa nu men självklart är det stängt. Man börjar ju må psykiskt dåligt! Och ja, jag söker jobb aktivt samt går på intervjuer. Någon som har haft samma problem?
Citera
2013-04-17, 16:33
Medlem
Kingers avatar
Jag fick a-kassa i ett halvår typ. Sen stod det avanmäld på deras hemsida men jag får exakt samma sak från försäkringskassan istället. Så att det står avanmäld är inget fel.

MEn att du får så lite är konstigt.

Ring försäkringskassan och berätta hur mycket du fick från a-kassan.
Citera
2013-04-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Jag fick a-kassa i ett halvår typ. Sen stod det avanmäld på deras hemsida men jag får exakt samma sak från försäkringskassan istället. Så att det står avanmäld är inget fel.

MEn att du får så lite är konstigt.

Ring försäkringskassan och berätta hur mycket du fick från a-kassan.

Har pratat med dom och sagt vilket belopp jag får, men dom säger att dom har inte fått uppgifter från min a-kassa. Så det verkar ju vara min jävla kassa som tjafsar. Ringer dom imorgon direkt jag vaknar!
Citera
2013-04-17, 17:56
Medlem
y0oy0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toolmate
Har pratat med dom och sagt vilket belopp jag får, men dom säger att dom har inte fått uppgifter från min a-kassa. Så det verkar ju vara min jävla kassa som tjafsar. Ringer dom imorgon direkt jag vaknar!

akassan e dom jobbigaste jävlarna -.- om du e över 25 så skall du ha akassa annars blire försäkringkassan men säg till dom att det blivit fel på papprena och att det e inte du som ska få förlora på det. det brukar dröja 3 månader när man ska få akassa skit jobbigt..
Citera
2013-04-17, 18:05
Medlem
varit inskriven på arbetsförmedlingen i ca 4 månader och fick en ersättning på 4800 kr denna månad ist för dessa 3000kr man igentligen får så tack för pengarna ABS
Citera
2013-04-17, 20:22
Medlem
Vet inte om jag har varit otydlig men jag har haft a-kassa i nästan ett halvår. Och nu är det försäkringskassan som ska betala ut 680 kr per dag till mig istället. Och då är det ju tydligt att någonting har gått snett mellan a-kassa och FK. Problemet är att man blir bollad runt hela tiden.. sen är det ju jävligt roligt när kärringen på FK typ hånskrattar åt en när man inte riktigt kan förklara vad som har skett.
Citera
2013-04-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Jag betalar 755kr/mån till IFmetall. Jag tjänar varken bra eller dåligt men tydligen tillräckligt för att betala maxbeloppet. Finns det något fack som tar mer betalt? Det känns som ett jävla rån! Morsan betalar 250kr(typ) till lärarfacket.

Du betalar 755 kr eftersom IF Metall saknar uppgift om hur mycket du tjänar. Ring dem så fixar de till det!
Citera
2013-04-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingn77
Ett par frågor.

Har varit arbetslös ett bra tag. Är med i IF Metall. Får A-kassa.
Men sen i december har jag varit timanställd på ett företag, jag får jobba om det är mycket att göra eller nån är sjuk. I december blev det 53 h i julrushen. I januari bara 8 h.

Frågan är, som helt arbetslös så dras det 226kr/mån i avgift från min a-kasseutbetalning. Men sen i december är det 407kr/mån. Spelar det roll om jag jobbat nåt under månaden, eller är det faktumet att jag är timanställd(utan garanterad arbetstid) som gör att jag måste betala hela fackavgiften?

Och idag fick jag dessutom en inbetalningsavi från IF Metall på 125kr för december månad för att min arbetsgivare inte drar av fackavgifter från min lön. Jag trodde jag redan betalar allt som facket och a-kassan vill ha genom de 407kr som drogs från a-kasseutbetalningen??

Jag fick mycket info från denna sida som dessutom har en länk till en nyttig fil där man kan se vad man ska betala per månad och vad allt går till. Jag hade lön på 5900kr före skatt i december. http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/content.nsf/aget?open&key=medlemsavgiften_1294931507032
Jag fattar inte vad de 125kr på avin är till för?

125 kr (from jan: 2013 175 kr) är den arbetslöshetsavgift som regeringen införde 2007. Alltså en extra avgift för medlemskapet i a-kassan utöver grundavgiften, jag tror att den just nu är 92 kr, som ingår i 226 kr (from jan 2013: 232 kr).

Reglerna för arbetslöshetsavgiften har också regeringen fastställt och storleken på beloppet ska anpassas till antalet medlemmar som stämplar i just din a-kassa (IF Metalls).

Två undantag finns då du slipper att betala arbetslöshetsavgiften:
dels när du är arbetslös och får a-kassa eller aktivitetsstöd och inte arbetar EN enda timme i en månad,
dels när du är sjukskriven, har sjukersättning och saknar anställning.
Citera
2013-04-18, 18:16
Medlem
Har en egen fråga. Har bla asperger och är berättigad till stöd i form av hjälp med jobbletande som är anpassat efter min förmåga. Min handläggare skiter i att min SIUS konsulent som är tänkt att hjälpa mig inte gör sitt jobb. Just nu får jag ingen hjälp alls, så, finns det någon instans eller så där man kan klaga på de på AF eller är de onåbara och kan göra som de vill?

Citera
2013-04-18, 20:12
Medlem
Tammers avatar
Har en annan fråga: varför ger sjukersättningen 80% av inkomsten men a-kassan bara kanske 40-50%? Den har ju ett tak på 80% av 14800 vilket gör att alla som tjänar mer än så får mindre i a-kassa än de skulle få om de var sjuka. Varför är detta accepterat, i mina ögon är det fullkomligt orimligt. Man väljer inte att bli arbetslös mer än man väljer att bli sjuk.
Citera
2013-04-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Har en egen fråga. Har bla asperger och är berättigad till stöd i form av hjälp med jobbletande som är anpassat efter min förmåga. Min handläggare skiter i att min SIUS konsulent som är tänkt att hjälpa mig inte gör sitt jobb. Just nu får jag ingen hjälp alls, så, finns det någon instans eller så där man kan klaga på de på AF eller är de onåbara och kan göra som de vill?

Vad pantad jag är, läste för snabbt och trodde tråden var om AF.
Citera
2013-04-18, 21:31
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har en annan fråga: varför ger sjukersättningen 80% av inkomsten men a-kassan bara kanske 40-50%? Den har ju ett tak på 80% av 14800 vilket gör att alla som tjänar mer än så får mindre i a-kassa än de skulle få om de var sjuka. Varför är detta accepterat, i mina ögon är det fullkomligt orimligt. Man väljer inte att bli arbetslös mer än man väljer att bli sjuk.

A-kassan är också 80 % men det finns ett tak. Det är ju meningen att man ska överleva men det ska inte vara något man vänjer sig vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in