2010-09-15, 17:54
Medlem
Du ska med andra ord få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning. Försäkringskassan kommer betala ut aktivitetsstöd om du är medlem i a-kassa, och utvecklingsersättning om du inte är det, om du är under 25 år, annars får du garantibeloppet i aktivitetsstöd...

Det är upp till a-kassan att avisera till Försäkringskassan om villkor osv är uppfyllda, samt vilken dagpenning som ska gälla..
Citera
2010-09-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Hej,

Tänkte fråga om lite hjälp gällande min Unionen A-kassa.
Eftersom dom varken förstår mig via email eller telefon tänkte jag dra det kort här och hoppas få ett svar.

Jag blev varslad mars 2010. Besökte arbetsförmedlingen samma dag.
Eftersom jag inte hade varit medlem mer än 7månader i Unionens A-kassa fick jag inte så mycket i dagspenning. Dock kvittade detta eftersom jag fortsatte jobba på mitt jobb som timanställd.

Fick nu i somras brev från arbetsförmedlingen gällande möte osv. Gick på alla!
Dem påpekade att jag varit arbetslös nu i 3månader och är berättigad ungdomsgarantin?

Har fortsatt jobba på som vanligt tills nu. Min anställning som timanställd kommer troligtvis att avslutas nu nästa vecka. Har mailat Unionen och ringt. Dom påpekar att jag är avanmäld där ;

Enligt kassan noteringar är du avanmäld sedan 27 augusti och kassan kommer att pröva din ersättning enligt inkomsbortfallsförsäkringen om du blir arbetslös på nytt

Har detta att göra med ungdomsgarantin från arbetsförmedlingen? Eller för att en timanställning räknas som ett fast jobb? Arbetsförmedlingen påpekar också att försäkringskassan är dom som ska utbetala mig varje månad? Börjar min arbetslöshet gälla efter första stämplingen hos försäkringskassan? Samt att dom gör en ny basering på min dagspenning DÅ?

Kan också tillägga att jag nu har varit medlem i Unionens A-Kassa 12 månader och är berättigad 80% av min lön. Dock verkar det som om dom inte förstår detta och tror att jag inte varit medlem i 12månader.

Ledsen för att det blev lite rörigt. Men hoppas någon förstår och kan svara mig.

Tack på förhand!

Mvh Andreas

Det finns en tråd högst upp som du ska skriva i.

Du blir avanmäld på din a-kassa i samma stund som du går in i jobbgaranti för ungdom, din a-kassa ska få en signal från AF med uppgifter om att du går in i detta. Försäkringskassan betalar aktivitetsstöd när du är inne i aktiviteten, a-kassan skickar signal till FK på vilken ersättning som du får av a-kassan och FK betalar ut din ersättning. Dagarna samordnas, dvs de dagar du får aktivitetsstöd dras från din ersättningsperiod som du blivit beviljad av din kassa.

Du är inte automatiskt berättigad inkomstrelaterad ersättning bara för att du varit med i 12 månader. För att du ska vara berättigad till inkomstrelaterad ersättning ska du ha uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden. Har du inte det så får du fortsatt grundersättning.

Det görs en prövning för inkomstrelaterad ersättning när du får utbetalt för det datum när du varit med i 12 månader och FK rapporterar tillbaka till kassan.
Citera
2010-09-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxpaxern
Tjena, ursäkta för den dåliga rubriken och om det finns en tråd om detta redan. Men letade lite men hittade inte svaret jag var ute efter..

Det är så här att jag har vare och jobba på ett ställe nu sen jag tog studenten och idag frågade chefen mig om jag var intresserad utav att sköta den nya maskinen dom köper in. Det är ett 6 månaders jobb (kan bli mera efteråt, men 6 månader är det garanterat) Det är ett halvtidsjobb, jobbar 7 dagar sen är jag ledig 7. Jag jobbar alltså 14 dagar / månaden.

Frågan är alltså, Hur ser det ut för att ha rätt till A-kassa? Jag har för mig att man minst ska jobba 50% i 6 månader. Men är inte säker, därför frågar jag er kunniga på flashback!
Jag vet att jag måste gå med i någon A-kassa grej också.
Har ni något tipps på någon som är mellan Umeå och Sundsvall ( bor där imellan )

Fråga gärna om det är någonting som är oklart!

Tack på förhand / xxpaxern

Du letar som en stjärt, det finns en tråd nästan högst om som du ska posta i där det på flera ställen finns svar på din fråga.

Du ska bl a uppfylla ett arbetsvillkor för att kunna få ersättning, se:
http://www.journalisternas-akassa.se/regler/arbetsvillkor/

Du kan endast få grunderästtning om du inte varit med i 12 månader.

Se på denna sidan och hitta en a-kassa som passar ditt jobb, kontakta dem och skicka in en ansökan. Du behöver inte bo nära a-kassan, det är helt irrelevant.
http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446
Citera
2010-09-15, 21:47
Medlem
Wow det var rörigt. Vi tar en sak i taget.

Jag blev varslad mars 2010. Besökte arbetsförmedlingen samma dag.
Eftersom jag inte hade varit medlem mer än 7månader i Unionens A-kassa fick jag inte så mycket i dagspenning. Dock kvittade detta eftersom jag fortsatte jobba på mitt jobb som timanställd.

Av denna skrivelse förmodar jag att du har varit heltidsanställd men i och med att ni blev varslade så gick din anställning över till en timanställning som de ringer vid behov. Du har därav kunnat stämpla upp. Vilket datum var din sista arbetsdag som anställd och från och med vilket datum blev du beviljad arbetslöshetsersättning?

Hur mycket har du jobbat sedan du blev timanställd fram tills idag?

Fick nu i somras brev från arbetsförmedlingen gällande möte osv. Gick på alla!
Dem påpekade att jag varit arbetslös nu i 3månader och är berättigad ungdomsgarantin?

Då du är under 25 år så är man garanterat att bli inskriven i ungomdsgarantin efter 3 månaders arbetslöshet. Detta med anledning att du har varit timanställd och haft en heltidsanställning i botten och ännu inte fått en heltidsanställning

Har fortsatt jobba på som vanligt tills nu. Min anställning som timanställd kommer troligtvis att avslutas nu nästa vecka. Har mailat Unionen och ringt. Dom påpekar att jag är avanmäld där.

Kan också tillägga att jag nu har varit medlem i Unionens A-Kassa 12 månader och är berättigad 80% av min lön. Dock verkar det som om dom inte förstår detta och tror att jag inte varit medlem i 12månader.

Grejen är så här. I och med att aktivitetsstödet du får från Försäkringskassan ingår i din ersättningsperiod så spelar det inte någon roll vart du får pengarna. Antingen via akassan eller via Försäkringskassan. Dock så måste man göra en nyberäkning beträffande din dagpenning för att se ifall du uppfyller medlemsvillkoret och arbetsvillkoret på nytt. Det betyder inte att du förlorar din redan beviljade ersättningsperiod utan man kollar för att se ifall man kan höja din dagpenning.

Detta kan du begära att akassan ska göra så att de kan skicka nya uppgifter till Försäkringskassan och har du uppfyllt medlemsvillkoret redan under sommaren så har du all rätt att få mellanskillnaden utbetalt retroaktivt. Det du ska göra är att skicka in ett arbetsgivarintyg med allt arbete som är utfört då du påbörjade din timanställning. Kassan måste räkna allt arbete på en ny ramtid och den blir från och med den månaden du uppfyllt medlemsvillkoret och bakåt.
Senast redigerad av Tronisee 2010-09-15 kl. 21:50.
Citera
2010-09-15, 21:53
Medlem
Du bör ha uppfyllt medlemsvillkoret under maj 2010. Stämmer det? I och med att varje medlemsmånad under 2009 ger en fiktivmånad
Citera
2010-09-16, 16:32
Medlem
Har hört rykten om obligatorisk A-kassa , Är detta något som är på gång att införas?
Och är isåfall svartjobb enda chansen att slippa betala ?

Jag är varken med i facket eller A-kassan , Och kommer inte att ansluta mig till endera
om det inte är så att jag skulle iframtiden byta till en mer osäker bransch än den jag jobbar inom nu.
Citera
2010-09-16, 20:35
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Har hört rykten om obligatorisk A-kassa , Är detta något som är på gång att införas?
Och är isåfall svartjobb enda chansen att slippa betala ?

Jag är varken med i facket eller A-kassan , Och kommer inte att ansluta mig till endera
om det inte är så att jag skulle iframtiden byta till en mer osäker bransch än den jag jobbar inom nu.

Vi får väl se vad som händer i valet på söndag. Moderaterna (och Alliansen?) vill ju inte driva frågan i alla fall. Det kom en utredning om obligatoriet för ett par år sedan, men det skulle ju ha blivit så dyrt.
Jag har inte läst utredningen, så jag vet inte riktigt hur det var tänkt att det skulle gå till.
Citera
2010-09-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Vi får väl se vad som händer i valet på söndag. Moderaterna (och Alliansen?) vill ju inte driva frågan i alla fall. Det kom en utredning om obligatoriet för ett par år sedan, men det skulle ju ha blivit så dyrt.
Jag har inte läst utredningen, så jag vet inte riktigt hur det var tänkt att det skulle gå till.

Valde att inte gå högskolan heller, Just pga den obligatoriska kåravgiften.
jag gillar inte att bli tvingad in i föreningar eller grupper som jag inte själv valt eller delar åsikt med.

Min röst faller på moderaterna , det var ett klart val redan tidigare men särskilt iom detta.
Citera
2010-09-16, 21:21
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Valde att inte gå högskolan heller, Just pga den obligatoriska kåravgiften.
jag gillar inte att bli tvingad in i föreningar eller grupper som jag inte själv valt eller delar åsikt med.

Min röst faller på moderaterna , det var ett klart val redan tidigare men särskilt iom detta.

Jag kan hålla med dig, jag gillar inte heller att bli tvingad. Vi har ju faktiskt föreningsfrihet i Sverige, så jag tycker att det är märkligt om a-kassan skulle bli obligatorisk.
Citera
2010-09-18, 01:03
Bannlyst
Gick ut gymnasiet förra året och jobbade nu ett år inom förskolan som tillsvidareanställd, och nu jobbar jag endast extratid ungefär 3-4 heltidsdagar i veckan i snitt(när någon är sjuk eller liknande) och tänkte gå med i alfakassan, hur mycket kommer jag få för mina arbetslösa dagar? Var arbetslös en månad från mitten av augusti till mitten av september då jag inte jobbade någonting alls. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och de tipsa mig om alfa-kassan. sitter här nu med alla papper ifyllda och alla intyg klara, dock har jag ingen aning om ersättningar och vad det kommer kosta om jag jobbar.
Senast redigerad av Fredligh 2010-09-18 kl. 01:10.
Citera
2010-09-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
Gick ut gymnasiet förra året och jobbade nu ett år inom förskolan som tillsvidareanställd, och nu jobbar jag endast extratid ungefär 3-4 heltidsdagar i veckan i snitt(när någon är sjuk eller liknande) och tänkte gå med i alfakassan, hur mycket kommer jag få för mina arbetslösa dagar? Var arbetslös en månad från mitten av augusti till mitten av september då jag inte jobbade någonting alls. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och de tipsa mig om alfa-kassan. sitter här nu med alla papper ifyllda och alla intyg klara, dock har jag ingen aning om ersättningar och vad det kommer kosta om jag jobbar.

Om du nu blir beviljad ersättning så kan du max få 320 kr per dag. Dock är det ytterst tveksamt att du får det.

1. Tillsvidareanställningen du hade, var den på heltid? När avslutades den? Hade ni ett avtal?

2. När började du jobba extratiden? Skrev ni på ett nytt avtal?
Citera
2010-09-21, 09:35
Medlem
Alteregorandoms avatar
Jag kommer snart bli arbetslös och ska studera 8 veckor, dagen jag slutar jobbar (samma dag som distans studierna sätter igång) kan jag studera under mina 45 karens dagar, eller ska jag studera klart och sedan köra 45 karens dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in