Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Hej,
Tänkte fråga om lite hjälp gällande min Unionen A-kassa.
Eftersom dom varken förstår mig via email eller telefon tänkte jag dra det kort här och hoppas få ett svar.
Jag blev varslad mars 2010. Besökte arbetsförmedlingen samma dag.
Eftersom jag inte hade varit medlem mer än 7månader i Unionens A-kassa fick jag inte så mycket i dagspenning. Dock kvittade detta eftersom jag fortsatte jobba på mitt jobb som timanställd.
Fick nu i somras brev från arbetsförmedlingen gällande möte osv. Gick på alla!
Dem påpekade att jag varit arbetslös nu i 3månader och är berättigad ungdomsgarantin?
Har fortsatt jobba på som vanligt tills nu. Min anställning som timanställd kommer troligtvis att avslutas nu nästa vecka. Har mailat Unionen och ringt. Dom påpekar att jag är avanmäld där ;
Enligt kassan noteringar är du avanmäld sedan 27 augusti och kassan kommer att pröva din ersättning enligt inkomsbortfallsförsäkringen om du blir arbetslös på nytt
Har detta att göra med ungdomsgarantin från arbetsförmedlingen? Eller för att en timanställning räknas som ett fast jobb? Arbetsförmedlingen påpekar också att försäkringskassan är dom som ska utbetala mig varje månad? Börjar min arbetslöshet gälla efter första stämplingen hos försäkringskassan? Samt att dom gör en ny basering på min dagspenning DÅ?
Kan också tillägga att jag nu har varit medlem i Unionens A-Kassa 12 månader och är berättigad 80% av min lön. Dock verkar det som om dom inte förstår detta och tror att jag inte varit medlem i 12månader.
Ledsen för att det blev lite rörigt. Men hoppas någon förstår och kan svara mig.
Tack på förhand!
Mvh Andreas
Det finns en tråd högst upp som du ska skriva i.
Du blir avanmäld på din a-kassa i samma stund som du går in i jobbgaranti för ungdom, din a-kassa ska få en signal från AF med uppgifter om att du går in i detta. Försäkringskassan betalar aktivitetsstöd när du är inne i aktiviteten, a-kassan skickar signal till FK på vilken ersättning som du får av a-kassan och FK betalar ut din ersättning. Dagarna samordnas, dvs de dagar du får aktivitetsstöd dras från din ersättningsperiod som du blivit beviljad av din kassa.
Du är inte automatiskt berättigad inkomstrelaterad ersättning bara för att du varit med i 12 månader. För att du ska vara berättigad till inkomstrelaterad ersättning ska du ha uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden. Har du inte det så får du fortsatt grundersättning.
Det görs en prövning för inkomstrelaterad ersättning när du får utbetalt för det datum när du varit med i 12 månader och FK rapporterar tillbaka till kassan.