Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-16, 15:44
  #4309
Medlem
Man har rätt till A-kassa om man är uppsatt på Arbetsförmedlingen som arbetssökande
Citera
2011-11-16, 16:27
  #4310
Medlem
latjoisses avatar
Om man självmant lämnar sitt arbete utan att få "sparken" då finns det en karenstid där du inte får någon ersättning/a-kassa. Det handlar då inte om någon "normal" karenstid på någon vecka eller några dagar.
Citera
2011-11-16, 17:11
  #4311
Medlem
Försökte googla på det och som enskild firma såg jag att det kunde vara problem med a-kassa då man räknats som egen företagare och att a-kassan inte täckte det.
Och då började jag fundera om det gäller samma sak för personer som har en funktion i en styrelse i ett AB men som har "vanliga jobb" som anställd hos annan arbetsgivare.
Citera
2011-11-16, 17:16
  #4312
Medlem
yeahgrrs avatar
du skriver att du startat AB ... i sånt fall får du inte A-kassa då måste du lägga ner bolaget även om du inte har nån verksamhet eller inkomst från det
Citera
2011-11-16, 17:22
  #4313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
du skriver att du startat AB ... i sånt fall får du inte A-kassa då måste du lägga ner bolaget även om du inte har nån verksamhet eller inkomst från det

Gäller det endast för den som har VD positionen? eller för samtliga ledamöter med? Lägger man ner Aktiebolaget har man då rätt till den a-kassa man betalt under 4 år eller är det 12 nya månader och en ny a-kassa man måste gå med i?
Citera
2011-11-16, 17:28
  #4314
Medlem
yeahgrrs avatar
det gäller för de som är ägare till bolaget, hur det är med perioder och så efter nedläggande vet jag inte... kontakta din A-kassa och fråga kanske?
Citera
2011-11-17, 11:37
  #4315
Medlem
fredrik188s avatar
Hejsan är med i If metall!

nu har jag jobbat i ca 7månader och har jobb tills den 30:e Januari och blir troligtvis arbetslös
efter det, tjänar ca 16k i månaden

hur mycket kommer jag på ett ca få i ersättning

sen har jag en annan fråga jag vart erbjuden utbildning för ett annat jobb åt detta företag, men det
intresserade mej inte alls så hoppade av efter ca 2 veckor och nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb inom företaget kan det påverka så jag får en karentid på dom där 45 dagarna ?
Citera
2011-11-22, 13:39
  #4316
Medlem
Jag vill bara tacka kassamannen för svar på frågorna! Tack!!
Citera
2011-11-23, 21:00
  #4317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik188
Hejsan är med i If metall!

nu har jag jobbat i ca 7månader och har jobb tills den 30:e Januari och blir troligtvis arbetslös
efter det, tjänar ca 16k i månaden

hur mycket kommer jag på ett ca få i ersättning

sen har jag en annan fråga jag vart erbjuden utbildning för ett annat jobb åt detta företag, men det
intresserade mej inte alls så hoppade av efter ca 2 veckor och nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb inom företaget kan det påverka så jag får en karentid på dom där 45 dagarna ?

Vad du får i ersättning kommer du få svar av din a-kassa, du kommer inte komma upp i maxbeloppet med den lönen och inte ett fullt arbetat år.

Avstängning bör du inte få om du gick från ett jobb till en annan heltidsanställning. Om du också har jobbat så bör du ha jobbat bort avstängningen.
Citera
2011-11-24, 18:28
  #4318
Medlem
Säg att jag har ett 6 månaders vik som går ut och jag erbjuds att skriva kontrakt för ett nytt 6 månaders vik. Om jag nekar till detta, blir jag då avstängd från a-kassan i 45 dagar (givet att a-kassan får veta att jag fått erbjudande om nytt/förlängt vik)? Dvs på samma sätt som om jag självmant skulle ha sagt upp mig från jobbet.

Tycker inte att det är glasklart. I lagen måste det väl ändå göras skillnad på om man säger upp sig själv eller om man tackar nej till ny anställning (även om det är på samma arbetsplats och arbetsuppgifterna är de samma)?
Citera
2011-11-24, 21:40
  #4319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Säg att jag har ett 6 månaders vik som går ut och jag erbjuds att skriva kontrakt för ett nytt 6 månaders vik. Om jag nekar till detta, blir jag då avstängd från a-kassan i 45 dagar (givet att a-kassan får veta att jag fått erbjudande om nytt/förlängt vik)? Dvs på samma sätt som om jag självmant skulle ha sagt upp mig från jobbet.

Tycker inte att det är glasklart. I lagen måste det väl ändå göras skillnad på om man säger upp sig själv eller om man tackar nej till ny anställning (även om det är på samma arbetsplats och arbetsuppgifterna är de samma)?

Kassorna gör lite olika på denna punkt (även om de bör göra på samma sätt), antar att det inte finns någon praxis. Du måste kolla med just din a-kassa.
Citera
2011-11-25, 00:27
  #4320
Medlem
MajorKongs avatar
Flytta timmar på anmälan till akassa?

Jag har arbetat på ett företag under ett par år, tidigare som deltidsanställd på 50-100% men numera behovsanställd. Jag arbetar mellan noll och 40 timmar i veckan, men en typisk vecka då jag blir inringd rör det sig om runt 30 timmar.
Jag har nu kommit upp i den gräns som finns för deltidsarbetslösa på 75 dagar, det vill säga att numera kan jag bara få ersättning de veckor jag är helt arbetslös. För att inte förlora (!) på att jobba krävs det alltså att jag jobbar 16 timmar på en vecka enligt vad jag har räknat ut.
Jag har talat med min chef om det och hon höll med om att det var en dum situation. Hennes förslag var att jag skulle spara timmarna jag ska rapportera till akassan tills jag har tillräckligt många.
Om jag till exempel arbetar fyra timmar den här veckan rapporterar jag det inte till akassan, och nästa vecka då jag kanske arbetar 16 timmar skriver jag istället att jag jobbat 20 timmar.
Om hon håller sin del av överenskommelsen och ser till att samma uppgifter som jag rapporterar kommer in i deras dator så borde väl allt vara frid och fröjd. Men jag kan inte låta bli att vara lite orolig. Det känns som om akassa och myndigheter borde ha en del åsikter om det.

Vad tror ni? Skulle det funka, riskerar jag något, borde jag avblåsa det och tacka nej till erbjudna timmar? Jag vill ju arbeta så mycket som möjligt, men regelverket verkar tycka annorlunda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback