Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Ja. Varför pluggar du enbart under 8 veckor?
Ska man vara riktigt noga så heter det ju inte karens utan avstängning

Avstängningsdagar fungerar ju lite annorlunda än karens så det kanske bör påpekas för frågeställaren, förstår så klart att du är medveten om det.
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich
Hejsan.
Har letat igenom a-kassa tråden samt försökt ringa ifmetall för att fråga men kön har varit otroligt lång så väljer att fråga här.
Jag har gått med i A-kassan den här månaden och har bara några enkla frågor.
1. Dehär kanske låter som en dum fråga men jag vill bara försäkra mig om att jag förstått rätt.
Man betalar ungefär 1,65% av lönen samt en medlemsavgift som ligger runt 400kr, jag som är medlem i IFmetall betalar endast till dom? Det jag undrar är ifall själva A-kassan och IFmetall är olika saker?
Tänkte eftersom det finns så många a-kassor osv.
Om jag har en lön runt 23500kr, hur låter en månadsbetalning på runt 800kr för att vara med i A-kassan i era öron? (Både för den procentuella avgiften och sedan avgiften på 420kr)
2. Jag vet reglerna för att få full utbetalning från dom (medlem i 1år och jobbat minst 6 månader)
Men hur många procent får man av lönen efter? är det 80%? Endast så dom räknar? Inget annat sätt?
Jag tänkte eftersom det har blivit så att jag tjänar 22000kr efter skatt men hos dom står det att jag tjänar 23500kr så tänkte ifall jag betalar för att jag tjänar lite mer så kommer jag senare få ut mer från a-kassan ifall jag skulle hamna där.
Är det ungefär så?
1. Avgiften till a-kassan lär inte vara något procentuellt utan den är uppdelad på en grundavgift och en arbetslöshetsavgift. I metalls fall så är grundavgiften 107 kr om man bara är med i kassan och 90 kr om man är med i förbundet. Sedan betalar man en arbetslöshetsavgift om man jobbar, vilken i metalls fall är 300kr.
Se:
https://www.internetkassan.com/ifmetall/Index.aspx?id=152
https://www.internetkassan.com/ifmetall/Index.aspx?id=153
2. Om du blir arbetslös kommer du behöva skicka in arbetsgivarintyg som din arbetsgivare utfärdar och där står det hur många timmar du jobbat och vad du tjänat under året. Dessa uppgifter använder man för att räkna fram en genomsnittlig dagsförtjänst på den faktiska inkomst du haft under ramtiden (12 månader). Av detta får du sedan 80% av, upp till taket på 680kr/dag.
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Kan man få a-kassa om man läser på komvux?
Normalfallet nej, som studerande har man normalt inte rätt till ersättning. Du kan ansöka om att få deltidsstudera upp till 50% under vissa förutsättningar.
Har du en ersättningsperiod idag?