2010-09-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen

2. Om du blir arbetslös kommer du behöva skicka in arbetsgivarintyg som din arbetsgivare utfärdar och där står det hur många timmar du jobbat och vad du tjänat under året. Dessa uppgifter använder man för att räkna fram en genomsnittlig dagsförtjänst på den faktiska inkomst du haft under ramtiden (12 månader). Av detta får du sedan 80% av, upp till taket på 680kr/dag.

Hur är det när man är i medlem i facket också? Är det något tak på 680kr då också? Om jag förstått så är det 80% rakt av ifrån det man tjänade innan. Stämmer det?
Citera
2010-09-23, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich
Hur är det när man är i medlem i facket också? Är det något tak på 680kr då också? Om jag förstått så är det 80% rakt av ifrån det man tjänade innan. Stämmer det?

Det är inte 80% av det som står på anställningsavtalet utan de pengar som du faktiskt tjänat under året dvs t ex OB räknas med och om det finns mycket obetald frånvaro så drar det ner din dagpenning.
När det gäller tilläggsförsäkring via facket har jag ingen aning om villkor för detta. Många har nog så du får 80% rakt av det du tjänat under året.
Citera
2010-09-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Ska man vara riktigt noga så heter det ju inte karens utan avstängning
Avstängningsdagar fungerar ju lite annorlunda än karens så det kanske bör påpekas för frågeställaren, förstår så klart att du är medveten om det.

Frågeställaren är mycket medveten över att det är avstängingsdagar det handlar om. Historiskt har samma frågeställare ställt frågor under de gånger jag åtaliga gånger påpekat att det är avstängingsdagar och inte karens. Men man når en punkt när man inte längre orkar rätta. Känns bra att du fortfarande har energi för det.
Citera
2010-09-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich

Det finns ett tag fast den är betydligt högre än den "normala" akassan. Dock måste du ha varit medlem i ca 18 månader innan den börjar att gälla. Samt, blir du avstängd, av någon anledning, så ryker tilläggsförsäkringen.
Citera
2010-09-28, 22:57
Medlem
Hur mycket är medlemsavgiften i transports a-kassa respektive facket nuförtiden? Ska den sänkas liksom Metalls?
Citera
2010-09-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schoko
Hur mycket är medlemsavgiften i transports a-kassa respektive facket nuförtiden? Ska den sänkas liksom Metalls?

http://www.lmgtfy.com/?q=transport+akassa
Citera
2010-09-29, 19:19
Medlem
ataraktikas avatar
Jag har en (eller några) frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med...

Jag har ett jobb just nu, ett jobb som jag VANTRIVS något så fruktansvärt av att gå till. Ett 75% jobb som jag haft sedan i maj. Jag har varit med i facket och tillhörande A-kassa sedan jag startade på det jobbet. Jag är under 25 år (knappt).

1. Om jag säger upp mig (har 1 mån uppsägningstid) vad händer med mig då? Jag har varit med i A-kassan för kort tid ju för att få ngt därifrån väll? Kan jag få Alfa-kassa trots att JAG sagt upp mig?
2. Om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen direkt om JAG säger upp mig, är det då 3 månader innan jag kan få en praktikplats som jag måste invänta?
3. Kan jag få pengar av soc om JAG säger upp mig? (kanske fel avdelning att fråga i?)

Please help
Citera
2010-09-30, 11:33
Medlem
BackNINEs avatar
Har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Hade ett jobb i Sverige och gick med i facket och a-kassan. Började sedan jobba i Norge (pendlar, och är alltså fortfarande skriven i Sverige). Jobbar dock i en helt annan bransch i Norge än vad jag gjorde i Sverige. Gick ur svenska facket då det inte gav mig något när jag jobbade i Norge, och gick istället med i norska facket för att ha lite säkerhet på den anställningen.

Nu är jag medlem i norska facket i rätt bransch, och svenska a-kassan i fel bransch. Vad händer om jag blir arbetslös? Man kan ju tillgodoräkna sig arbetad tid i Norge till svenska a-kassan, men hur går det om jag är i fel bransch? Spelar det någon roll? Måste jag byta till rätt a-kassa i Sverige? Norska facket kommer ju inte hjälpa mig när jag är tillbaka i Sverige.

Om jag byter till rätt a-kassa i Sverige, blir det då problem om jag har varit medlem i fel a-kassa i två år?
Citera
2010-09-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ataraktika
Jag har en (eller några) frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med...

Jag har ett jobb just nu, ett jobb som jag VANTRIVS något så fruktansvärt av att gå till. Ett 75% jobb som jag haft sedan i maj. Jag har varit med i facket och tillhörande A-kassa sedan jag startade på det jobbet. Jag är under 25 år (knappt).

1. Om jag säger upp mig (har 1 mån uppsägningstid) vad händer med mig då? Jag har varit med i A-kassan för kort tid ju för att få ngt därifrån väll? Kan jag få Alfa-kassa trots att JAG sagt upp mig?
2. Om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen direkt om JAG säger upp mig, är det då 3 månader innan jag kan få en praktikplats som jag måste invänta?
3. Kan jag få pengar av soc om JAG säger upp mig? (kanske fel avdelning att fråga i?)

Please help

Om du är över 20 år så kan du få grundersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor. Finns fyra sätt att uppfylla ett arbetsvillkor. De två vanligaste är att ha arbetat minst 80 timmar i månaden i sex månader under en tolv månadersperiod. Alternativregeln är att ha arbetat i sex sammanhängande månader med minst 50 timmars arbete där det totalt blir minst 480 timmar.

Räkna med 45 dagars avstänging i och med att du har sagt upp dig själv.

Soc = ring och fråga dem. Fel forum
Citera
2010-09-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Hade ett jobb i Sverige och gick med i facket och a-kassan. Började sedan jobba i Norge (pendlar, och är alltså fortfarande skriven i Sverige). Jobbar dock i en helt annan bransch i Norge än vad jag gjorde i Sverige. Gick ur svenska facket då det inte gav mig något när jag jobbade i Norge, och gick istället med i norska facket för att ha lite säkerhet på den anställningen.

Nu är jag medlem i norska facket i rätt bransch, och svenska a-kassan i fel bransch. Vad händer om jag blir arbetslös? Man kan ju tillgodoräkna sig arbetad tid i Norge till svenska a-kassan, men hur går det om jag är i fel bransch? Spelar det någon roll? Måste jag byta till rätt a-kassa i Sverige? Norska facket kommer ju inte hjälpa mig när jag är tillbaka i Sverige.

Om jag byter till rätt a-kassa i Sverige, blir det då problem om jag har varit medlem i fel a-kassa i två år?

Nej det spelar ingen roll vilken akassa du är med i. Alla kassor följer samma lagar. Du kommer förmodligen att betraktas som oäktagränsarbete, i och med att du pendlar mellan Sverige och Norge.
Citera
2010-10-13, 17:20
Bannlyst
Nytt jobb, kan man ta ut några extra dagars a-kassa?

Hejsan jag har varit arbetslös ett tag och fick ett jobb i början av oktober.
Problemet är att jag inte får lön förrän i november då.
Nu undrar jag hur tanken är att man ska överleva hela oktober och till slutet av november då jag får lön?
Har man möjlighet att ta ut a-kassa ett litet tag till eller ska man gå till soc? Räkningarna måste ju betalas även i Oktober ju..

Tacksam för svar..
Citera
2010-10-13, 17:32
Medlem
du får inte ta ut a-kassa för de dagar du har jobbat. om du inte kan/vill låna pengar (av vänner eller familj) är nog soc det enda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in