2018-04-13, 08:42
Medlem
Fråga gällande A-kassa/Föräldraledighet

Hej!

Jag ska påbörja ett nytt arbete den 24 augusti.
Jag slutar mitt nuvarande arbete den 24 juni.

Jag kommer alltså ha två månader där jag är "hemma".

Om jag tolkar "systemen" rätt så kommer jag inte kunna få A-kassa då jag själv valt att säga upp mig, jag kommer då få 3 månaders karens, jag är medlem i unionen.

Det alternativet jag har är att vara föräldraledig med min dotter för att då få ut ersättning från försäkringskassan.

Finns det några andra bolag man kan vända sig till för att få ut någon ersättning/a-kassa?

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-04-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runebrune
Hej!

Om jag tolkar "systemen" rätt så kommer jag inte kunna få A-kassa då jag själv valt att säga upp mig, jag kommer då få 3 månaders karens, jag är medlem i unionen.

Det alternativet jag har är att vara föräldraledig med min dotter för att då få ut ersättning från försäkringskassan.

Finns det några andra bolag man kan vända sig till för att få ut någon ersättning/a-kassa?

Tacksam för hjälp!

När jag gick hemma med min dotter fick jag ytterligare 10% av AFA, förutsatt att din arbetsgivare använder dom.
Vet inte vad som gäller i och med du sagt upp dig dock.
Citera
2018-04-13, 14:29
Medlem
SophieNeveus avatar
Det beror lite på hur din ekonomi ser ut och om det finns någon annan i hushållet med en inkomst.
A-kassa har du inte rätt till i och med att du själv valt att säga upp dig och inte har någon "sysselsättning" under de månaderna.
Som du själv nämner så kan du ta ut din mammaledighet för din dotter om du fortfarande har dagar kvar att ta ut.
Alternativt skaffa ett "sommarjobb" för att inte gå miste om inkomsterna under sommaren.
Citera
2018-04-14, 02:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runebrune
Hej!

Tacksam för hjälp!
Om du är föräldraledig under sommaren och sen ansöker om arbetslöshetsersättning från a-kassan, så kommer du behöva ta dina 45 avstängningsdagar då. Se 45 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-04-14, 05:22
Medlem
killawifes avatar
Fast han skriver ju att han ska börja jobba i augusti så någon karens blir det ju inte tal om, annar stämmer det att den bara skjuts framåt i tiden.
Man kan inte undvika karensen på andra sätt än att bli uppsagd av skäl som man inte själv kan påverka, det går inte bara gå med i en annan fackförening och det finns inga försäkringar för arbetare som gör att man slipper den. Det går dock utmärkt att göra som du säger och vara föräldraledig då de systemen inte har nåt med varandra att göra.

När jag hamnade i denna situation så tog jag ett dåligt betalt sommarjobb och slapp 45 dagars avstängningen och fick 10 karensdagar efteråt istället. Jag tyckte det var värt det men det har blivit ett litet bakslag då den låga lönen på sommarjobbet sänkte min a-kassa med 2000:- i månaden. Än så länge har jag gått plus jämför med de 35 karensdagar jag skulle fått men det är ändå lite surt.
Citera
2018-04-14, 06:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast han skriver ju att han ska börja jobba i augusti så någon karens blir det ju inte tal om, annar stämmer det att den bara skjuts framåt i tiden.
Man kan inte undvika karensen på andra sätt än att bli uppsagd av skäl som man inte själv kan påverka, det går inte bara gå med i en annan fackförening och det finns inga försäkringar för arbetare som gör att man slipper den. Det går dock utmärkt att göra som du säger och vara föräldraledig då de systemen inte har nåt med varandra att göra.

När jag hamnade i denna situation så tog jag ett dåligt betalt sommarjobb och slapp 45 dagars avstängningen och fick 10 karensdagar efteråt istället. Jag tyckte det var värt det men det har blivit ett litet bakslag då den låga lönen på sommarjobbet sänkte min a-kassa med 2000:- i månaden. Än så länge har jag gått plus jämför med de 35 karensdagar jag skulle fått men det är ändå lite surt.
Ja du har givetvis helt rätt, slarvigt av mig. Man ska nog inte skriva inlägg när man är trött mitt i natten Men informationen är iaf korrekt, så nån har förhoppningsvis nytta av påpekandet.
Citera
2018-04-16, 13:14
Medlem
MrMarios avatar
Som tidigare nämnts, spara ihop en buffert så klarar man sig bra på akassa under en längre tid.
Jag hade själv ett ihopsparat kapital på runt 200k och kände mig mer eller mindre utbränd och behövde en paus. Levde således på inkomstbaserad akassa i ca 12 månader. Gick mer eller mindre plus minus noll i början, sedan sänktes beloppet och jag gick några tusen back per månad. Men inget katastrofalt. Ett ¨år senare, med resor och allmänt slappande, så var mina batterier laddade och är nu tillbaka på gamla jobbet igen.

Det påverkar ju pensionen negativt, men själv så prioriterar jag nog mina unga år och tycker det är rätt skönt att man kan ta lite mini-pension mitt i livet och ta igen sig lite.
Citera
2018-04-17, 01:00
Medlem
Jobbar just nu 6h mån-fre, dvs 80%. Resterande tid är jag inskriven på arbetsförmedlingen och går på ett arbetsmarknadspolitisk program eftersom mina tidigare a-kassa dagar är slut. Jag har nu redan jobbat in fler än 6 månader i streck. Troligen blir det ingen förlängningen på jobbet till sommar. Visst har jag rätt till ny a-kassa period på 300 nya dagar då jag uppfyller arbetsvillkoret (jobbat minst 50% 6 raka månader)? Att jag redan är inskriven på arbetsförmedlingen ska väl inte påverka något?
Är också sedan många år medlem i min a-kassa? (så uppfyller grundvillkoret med råge).
Schyst om någon är insatt på detta och kan svara.
Citera
2018-04-22, 17:19
Medlem
Karrens vid glapp mellan två jobb?

Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan svara på: om jag säger upp mig och därför får ett glapp på en vecka mellan två korttidsanställningar och om jag under den veckan anmäler mig som arbetssökande på AF men inte söker a-kassa kommer a-kassan då att ge mig en karensperiod på 45 dagar när jag nästa gång söker ersättning från a-kassan?

tacksam för svar
Citera
2018-04-23, 15:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Karrens vid glapp mellan två jobb?

Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan svara på: om jag säger upp mig och därför får ett glapp på en vecka mellan två korttidsanställningar och om jag under den veckan anmäler mig som arbetssökande på AF men inte söker a-kassa kommer a-kassan då att ge mig en karensperiod på 45 dagar när jag nästa gång söker ersättning från a-kassan?

tacksam för svar
Om du säger upp dig har du väl uppsägningstid så varför inte tajma den så att du inte får något glapp?
Om det ändå uppstår ett glapp på 1 vecka, varför anmäla dig som arbetssökande då, du har ju ändå 7 dagars karens + 45 dagar avstängning?
Citera
2018-04-26, 11:31
Medlem
Säga upp sig självmant på jobbet och få A-kassa går det?

Hej är så trött på mitt jobb nu så funderar på att säga upp mig! Finns det chans att bli nekad A-kassa?
Har jobbat 2 år i sträck nu!
Hur är reglerna vid egen uppsägning?
Och hur ofta kan man göra detta?
Tänker om det finns chans att jobba ett halv år säga upp sig få A-kassa i 300 dagar och sen ta ett nytt jobb

Har även ett frilansjobb som jag får ca 4000-8000kr i lön. Kan man fortsätta jobba med det och få full a-kassa?
Senast redigerad av estet10 2018-04-26 kl. 12:31.
Citera
2018-04-26, 11:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej är så trött på mitt jobb nu så funderar på att säga upp mig! Finns det chans att bli nekad A-kassa?

vi kan väl alltid hoppas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in