Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-25, 11:22
  #3709
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmylilly
Hej!

Har nyligen blivit uppsagd och kommer jobba min sista dag 25 Maj.

Det jag främst undrar är om någon här kan beskriva hur det kommer se ut min första arbetslösa dag, och vad reglerna är för att behålla A-kassan?

Hur kommer mitt förhållande mot Arbetsförmedlingen kommer att se ut?

Jag såg på länken nedan att det är rätt så hårda regler kring att vara aktivt sökande, men det är ändå inte så detaljerat på vilken typ av sökande jag måste göra och hur ofta!?

Länk

Måste jag söka ALLA jobb i hela Sverige?

Får jag endast söka jobb inom mitt fält där jag både arbetat inom förut samt utbildat mig inom?

Vill hålla mig kvar inom samma stad samt inte byta yrkesområde där jag försöker bygga en karriär för mig själv...

Vill absolut ha jobb, men inte gå till ett pensionärshem eller stå i en Affär när jag har en utbildning och kunskap som är värd så mycket mer!

Tacksam för svar!

Om du gör som Arbetsförmedlingen säger så får du behålla A-kassa. Om du går emot dem så kan A-kassan dras in. Dock har du lite att säga till om vad Arbetsförmedlingen säger åt dig att göra. Söka jobb ska du ju göra så mycket det bara går, behöver inte alls vara det du är utbildad i, dock kommer du att behöva söka de jobben då de troligen kommer ge dig de som platsförslag. Du måste antagligen inte söka i hela Sverige under den första tiden, speciellt om du har något att säga emot om mot det så som att du har hela din familj här och vill inte lämna dem. Krav om att söka i hela Sverige ställs om du varit arbetslös 2+ år eller så kan jag tänka mig.

Det du ska satsa på är ett bra CV, referenser, intyg och personligt brev samt en vilja att följa upp dina jobbansökningar så har du gjort allt du kunnat.

Den första arbetslösa dagen går du till Arbetsförmedlingen och skriver in dig. Sedan får du prata med någon där som hjälper dig. Sedan behöver du inte göra särskilt mycket under 3 månader och inte heller får du någon ersättning. Sen ska du skicka in blanketter till din A-kassa, på deras webbplats kan du läsa om vilka regler och procedurer som gäller. Efter de tre första månaderna besöker du din Arbetsförmedling några gånger i månaden och det är du och din handledare som kommer överens om vad du behöver för att utöka dina chanser för jobb med tex. en kurs, praktikplats eller liknande. Detta ser inte lika ut för alla. Beror på hur gammal du är och vilka erfarenheter du har om att söka jobb.
__________________
Senast redigerad av Joangel 2014-03-25 kl. 11:26.
Citera
2014-04-01, 18:59
  #3710
Medlem
Har varit med i a-kassan i 7månader och jobbat alla 7, ca 60%, kan jag få stämpla upp till heltid men bara inte få inkomstrelaterad ersättning? Finns väl en ersättnign som ligger under den om man inte varit medlem i 12månader.
Citera
2014-04-01, 21:42
  #3711
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Har varit med i a-kassan i 7månader och jobbat alla 7, ca 60%, kan jag få stämpla upp till heltid men bara inte få inkomstrelaterad ersättning? Finns väl en ersättnign som ligger under den om man inte varit medlem i 12månader.

Helt rätt, sett till de förutsättningar du anger förefaller du vara kvalificerad för grundbeloppet. Det förutsätter givetvis att du i övrigt uppfyller villkoren för ersättning.
Citera
2014-04-03, 18:29
  #3712
Medlem
archeons avatar
Någon som vet om man kan aktivitetsrapportera på arbetsförmedlingens hemsida efter 14 april?

Standardtiden är 1-14 april men om man är sen då? Finns inte knappen där?
Citera
2014-04-03, 21:15
  #3713
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Någon som vet om man kan aktivitetsrapportera på arbetsförmedlingens hemsida efter 14 april?

Standardtiden är 1-14 april men om man är sen då? Finns inte knappen där?

Nej, vid midnatt 14:e varje månad stängs funktionen.
Citera
2014-04-04, 11:17
  #3714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Helt rätt, sett till de förutsättningar du anger förefaller du vara kvalificerad för grundbeloppet. Det förutsätter givetvis att du i övrigt uppfyller villkoren för ersättning.
Ok, får jag mindre dagar som jag kan stämpla när jag väl kan stämpla och få full ersättning? Alltså när jag jobbat och varit med i a-kassan i 12månader. Eller får jag helt nya dagar då?
Citera
2014-04-05, 03:46
  #3715
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Ok, får jag mindre dagar som jag kan stämpla när jag väl kan stämpla och få full ersättning? Alltså när jag jobbat och varit med i a-kassan i 12månader. Eller får jag helt nya dagar då?

Du fortsätter på den ersättningsperiod som du har börjat på.
Citera
2014-04-06, 19:59
  #3716
Medlem
max02s avatar
Hejsan. Kommer börja stämpla denna månaden men jobbar samtidigt som vikarie på ett ställe. Jag har två frågor:

1. Jag har jobbat ungefär 35 timmar som vikarie under en månads tid. Kommer den perioden påverkar min kommande stämpling?

2. Jag har blivit erbjuden 72 timmars jobb under 6 veckors tid framöver och under den tiden får jag stämpla. Hur kommer det påverka min stämpling?
Citera
2014-04-06, 21:55
  #3717
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max02
Hejsan. Kommer börja stämpla denna månaden men jobbar samtidigt som vikarie på ett ställe. Jag har två frågor:

1. Jag har jobbat ungefär 35 timmar som vikarie under en månads tid. Kommer den perioden påverkar min kommande stämpling?

2. Jag har blivit erbjuden 72 timmars jobb under 6 veckors tid framöver och under den tiden får jag stämpla. Hur kommer det påverka min stämpling?

1. Med alla sannolikhet påverkar den din normalarbetstid och normalinkomst. Om det se påverkar hur hög ersättning du får är en annan fråga som inte går att svara på om man ej känner till hu mycket du jobbat och hur mycket du tjänat. Läs mer om hur a-kassa räknar här: http://www.aea.se/arbetslos/om_ersat...sattningsnivan

2. Hur det i kronor räknat påverkar går inte uttala sig om men du får en god bild av regelverket och förutsättningarna om du läser mer här: http://www.aea.se/arbetslos/arbete/deltidsbegransning
Citera
2014-04-07, 14:51
  #3718
Medlem
Hur kan A-kassan få veta att man tackat nej till erbjudet arbete?

Har helt enligt reglerna från A-kassan sökt jobb i hela landet och haft turen (eller oturen) och blivit erbjuden en jobb 60 mil bort. Dock väntar jag svar från 3 andra ställen som är inom 10 mils pendlingsavstånd och ett av de jobben ser jag som prio 1. Dock försökt få tag på rekryteringsansvariga för de 3 andra jobben jag varit på intervju men inte bara telefonsvarare.

De jobbet jag blev erbjuden 60 mil bort VILL ha svar idag. Var ca 150 sökande till det jobbet och 6 de kallade på intervju. Dock inte riktigt inom mitt utbildningsområde men helt OK jobb och OK lön.

Känns som jag har 2 alternativ nu:

Alternativ 1: Tacka nej till det erbjudna jobbet och hoppas på det jobbet jag hellre vill ha och riskera bli avstängd från A-kassan i 5 dagar och kanske fortsatt arbetslös.

Alternativ 2 Tacka ja till jobbet 60 mil bort och sen om JAG skulle få jobbet jag helst vill ha ringa och säga att jag blivit erbjuden ett jobb närmare min hemort.

Dock skulle jag FÅ besked idag angående de jobbet jag helst vill ha men då de inte har ringt än så känns det lite mörkt och senast om 1,5 timme måste jag ge besked om de jobbet 60 mil bort.
Citera
2014-04-09, 14:54
  #3719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyratur
Hur kan A-kassan få veta att man tackat nej till erbjudet arbete?

Har helt enligt reglerna från A-kassan sökt jobb i hela landet och haft turen (eller oturen) och blivit erbjuden en jobb 60 mil bort. Dock väntar jag svar från 3 andra ställen som är inom 10 mils pendlingsavstånd och ett av de jobben ser jag som prio 1. Dock försökt få tag på rekryteringsansvariga för de 3 andra jobben jag varit på intervju men inte bara telefonsvarare.

De jobbet jag blev erbjuden 60 mil bort VILL ha svar idag. Var ca 150 sökande till det jobbet och 6 de kallade på intervju. Dock inte riktigt inom mitt utbildningsområde men helt OK jobb och OK lön.

Känns som jag har 2 alternativ nu:

Alternativ 1: Tacka nej till det erbjudna jobbet och hoppas på det jobbet jag hellre vill ha och riskera bli avstängd från A-kassan i 5 dagar och kanske fortsatt arbetslös.

Alternativ 2 Tacka ja till jobbet 60 mil bort och sen om JAG skulle få jobbet jag helst vill ha ringa och säga att jag blivit erbjuden ett jobb närmare min hemort.

Dock skulle jag FÅ besked idag angående de jobbet jag helst vill ha men då de inte har ringt än så känns det lite mörkt och senast om 1,5 timme måste jag ge besked om de jobbet 60 mil bort.

A-Kassan får reda på det om arbetsgivaren får för sig att rapportera det. Men sköter du bara dit nekande snyggt så lär det nog inte hända.

Ring upp arbetsgivaren du inte hört av.
Citera
2014-04-09, 22:22
  #3720
Medlem
suediis avatar
Hej!

Blev medlem i A-kassan nu i april men kommer inte att få fortsätta där jag jobbar nu när månaden är slut. Hur fungerar det då? Har inte betalat än, är det ens nån mening med att bli medlem?

Måste man jobba 12 månader i rad för att kunna få A-kassa (T.ex. om man jobbar 11 månader och blir uppsagd och sen jobbar man inte på 1 månad innan man får ett nytt jobb?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback