2011-02-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneLifeOneChance
Vilken a-kassa och vilket fack tillhör man om man är konsult hos manpower? Tacksam för hjälp.

Unionen är nog lämplig. Här finns en lista på alla a-kassor.

http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446
Citera
2011-02-28, 19:27
Medlem
Hej! Sökte forumet men hittade inget. Jag undrar vad som menas med "fortsättningsstudier" i akassan, eftersom det står att man inte får läsa det och ta akassa samtidigt. Till exempel om jag läst elektronik I. Får jag inte läsa elektronik II då, om det är på halvtid ?
Citera
2011-02-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Hej! Sökte forumet men hittade inget. Jag undrar vad som menas med "fortsättningsstudier" i akassan, eftersom det står att man inte får läsa det och ta akassa samtidigt. Till exempel om jag läst elektronik I. Får jag inte läsa elektronik II då, om det är på halvtid ?

Här står det rätt bra förklarat, under rubriken "om du nyligen studerat":
http://www.aea.se/deltidsstudier.aspx
Citera
2011-02-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Unionen är nog lämplig. Här finns en lista på alla a-kassor.

http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446

Okej, tack så mycket!
Citera
2011-03-01, 01:45
Bannlyst
Har en fråga jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Om jag skulle tjäna säg 200.000 i månaden och tröttnar på mitt jobb, betalar a-kassa i 6 månader och sedan säger upp mig / blir uppsagd har jag då rätt till 80% av denna monsterlön ett helt år?
Citera
2011-03-01, 12:43
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Om jag skulle tjäna säg 200.000 i månaden och tröttnar på mitt jobb, betalar a-kassa i 6 månader och sedan säger upp mig / blir uppsagd har jag då rätt till 80% av denna monsterlön ett helt år?

Nej, det har du inte.
Citera
2011-03-01, 14:48
Medlem
Jag har jobbat 8 månader heltid och blev nyligen uppsagd pga arbetsbrist.

Har aldrig betalat A-kassa eller varit inskriven hos AMS. Kan jag på något sätt söka någon form av A-kassa?

Mvh,
Potatis1
Citera
2011-03-01, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Nej, det har du inte.

Utan?
Citera
2011-03-02, 17:26
Medlem
Började i november på ett nytt jobb och anslöt mig då till både facket och deras a-kassa. Det står på en lapp att jag har blivit beviljad att vara med i a-kassan från 1 januari. Nu till det konstiga, jag har inte fått någon betalnings-avi hemskickad, och min arbetsgivare säger att det inte heller dragits från min lön.. Surt att missa tre månader pågrund av detta, tror ni man kan betala för dessa tre månader i en klumpsumma senare?
Citera
2011-03-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Kanske lite slarvigt uttryckt av mig. Många vet inte/förstår inte att man måste vara berättigad ersättning, någon av de som jag infogade ovan, för att ha rätt att betala den lägre dvs det räcker inte med att vara arbetslös och anmäld på AF.

Har du t ex inte ansökt om ersättning och fått detta beviljat är det den högre avgiften som gäller.
Men om man är beviljad akassa och redan fått utbetalningar...
Skall inte alla kostnader sänkas då?
Citera
2011-03-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Men om man är beviljad akassa och redan fått utbetalningar...
Skall inte alla kostnader sänkas då?

Jag uttryckte mig nog fel när jag sa beviljad a-kassa.. Utan det är ett brev som bekräftar att jag gick med i a-kassan 1 januari.
Citera
2011-03-02, 20:25
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger

Säger du upp dig själv så får du ingen a-kassa i 9 veckor, sedan får du maximala ersättningen på 680 kronor om dagen eller drygt 10 000 netto i månaden, tills du hittar ett nytt arbete, dör eller går i pension, vilket som än kommer först.

Under 4 % av alla arbetslösa får 80% av tidigare inkomst i arbetslöshetsersättning.
Källa:
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16343344902745
Senast redigerad av leprasjukling 2011-03-02 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in