2009-09-10, 13:07
Medlem
mkggas avatar
Det hela låter lite ogenomtänkt från arbetsgivarens sida tycker jag... Att ha beredskap är ju vanligt i IT-världen, men sällan att man är ensam om att ha det. Det är helt enkelt inte praktiskt för arbetsgivaren att beredskapen står och faller med en enda person, som kan bli sjukskriven eller säga upp sig etc.

Resonemanget att det så sällan inträffar fel som gör att beredskapen behövs är också det felaktigt från arbetsgivarens sida; ett bättre resonemang är "vad blir följden för företaget av att ett fel uppstår, och vad är det värt i reda pengar för att åtgärda det inom en viss tidsrymd?". Beredskapsersättning bör betalas ut om du förväntas befinna dig ett fåtal timmar från arbetsplatsen vid varje given tidpunkt (och eftersom det är 24/7 talar vi om en hög ersättning). Jag tycker inte TS ska acceptera något annat. En mer ekonomisk lösning för företaget vore att teckna ett avtal med en extern partner som kan sköta på-platsen-support vid behov för det fall TS inte är tillgänglig just då. Då kan beredskapsersättningen till TS sänkas, men han blir friare att resa eller vara otillgänglig, samt företaget får en mer tillförlitlig beredskapstjänst.

Diskutera vidare med arbetsgivaren!!
Citera
2009-09-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Ja, om du tackar nej så kommer det drabba din A-Kassa ersättning. Antingen blir du avstängd eller så får du en procentuell mindre utbetalning under X-antal veckor.

Du ska förövrigt vara glad att du har beredskap-/jourtimmar inom IT. Du kan få dig en rejäl hacka (så jag undrar egentligen varför du klagar? Ska du åka bort en helg så är det bara att du informerar detta i förväg och tar du ut semester så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att motsvarande kompetens finns tillgänglig under din frånvaro.) Och måste du ha beredskapstimmar under din semester, ja du, då får du ännu mer pengar...

Så du vill hellre stämpla än att ha beredskapstimmar? Vilken A-kassa tillhör du?
För din skull så antar jag att du inte har läst igenom det jag skrivit, Om du trots det kör "vilken lat jävel"-infallsvinkeln så tror jag det är lönlöst att diskutera vidare med dig. Men självklart uppskattar jag att du tog dig tid att svara! Jag vill understryka att jag väldigt gärna vill ha ett jobb. Men ständig beredskap, om det nu är så, fungerar helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Förvisso helt sant att det är ett orimligt krav att ha 24h jour varje dag året runt. Det är dessutom oseriöst, eftersom ingen människa klarar någonting sådant. Ska bli intressant att höra vad de säger.

De har inte gett något seriöst intryck överlag. Idag var hon som sköter rekryteringen sjuk i hemmet. Så jag antar att svar och mer diskussion med dem får vänta tills efter helgen. Jag återkommer då.

Citat:
Ursprungligen postat av Enso
Att ha 24 timmar jour ständigt är en omöjlighet. Det måste ju ändå finnas lagar som skyddar alla arbetstagare (även för de som inte omfattas av kollektivavtal) annars är det riktigt illa.
Jag hoppas det också. Även om nu någon tidigare upplyste om att det är beredskap och inte jour jag kommer att ha. Om det rör sig om en regelrätt beredskap där jag har en inställelsetid på några timmar blir jag totalt livegen. Jag har absolut inget emot beredskap eller att jobba hårt. Men att konstant ha beredskap och vara den enda som har det, låter crazy. Något som vet något om vad lagen säger i det här fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Sist jag rota i skillnaderna mellan beredskap och jour, så vill jag minnas att beredskapsarbetare är väldigt dåligt skyddade av arbetstidsregler jämfört med jour-arbete.
Men finns det något skydd alls? I så fall bör väl det skyddet träda i kraft i den här situationen. Har du något tips om vilka lagar jag ska kika på? Jag kan inget om sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enso
Det går ju inte heller att ständigt ha beredskap... att en arbetsgivare kan kräva det (om det nu är så) är ju åt skogen. Det borde t.o.m Arbetsförmedlingen förstå att det inte går att ta ett sådant jobb.
Ja, jag tycker det. Fast de skickar nog bara informationen vidare till min a-kassa och sedan så är det de som avgör.

Citat:
Ursprungligen postat av affex
Säg ja till beredskapen. Om arbetsgivarna är beredda att förlänga din semester med 1 vecka varje gång de kallar in dig. Självklart påkostar de förstaklasens från solstolen i Thailand.
Hehe, låter som en god idé.
Citera
2009-09-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Det hela låter lite ogenomtänkt från arbetsgivarens sida tycker jag... Att ha beredskap är ju vanligt i IT-världen, men sällan att man är ensam om att ha det. Det är helt enkelt inte praktiskt för arbetsgivaren att beredskapen står och faller med en enda person, som kan bli sjukskriven eller säga upp sig etc.

Resonemanget att det så sällan inträffar fel som gör att beredskapen behövs är också det felaktigt från arbetsgivarens sida; ett bättre resonemang är "vad blir följden för företaget av att ett fel uppstår, och vad är det värt i reda pengar för att åtgärda det inom en viss tidsrymd?". Beredskapsersättning bör betalas ut om du förväntas befinna dig ett fåtal timmar från arbetsplatsen vid varje given tidpunkt (och eftersom det är 24/7 talar vi om en hög ersättning). Jag tycker inte TS ska acceptera något annat. En mer ekonomisk lösning för företaget vore att teckna ett avtal med en extern partner som kan sköta på-platsen-support vid behov för det fall TS inte är tillgänglig just då. Då kan beredskapsersättningen till TS sänkas, men han blir friare att resa eller vara otillgänglig, samt företaget får en mer tillförlitlig beredskapstjänst.

Diskutera vidare med arbetsgivaren!!
Kloka ord. Jag håller med till fullo. Hon som har kommit på den här lösningen misstänker jag är väldigt oerfaren när det gäller att planera sådant. Ekonomin i företaget tillåter inte flera tjänster av min typ. Därför blir jag ensam om beredskap. Jag tror de tjänar på att ha lite mer nertid. Att hyra in en firma är en god idé annars. Ska ta ett snack med dem om hon är frisk på måndag.

Tack för alla svar hittills!
Citera
2009-09-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
Hej,

Jag var på intervju för tre veckor sedan angående ett IT-jobb i Malmö (där jag bor) och har nu blivit erbjuden tjänsten.

Vad jag inte riktigt förstod då, men förstår nu, är att arbetet innebär att jag i praktiken får 24 timmars jour varje dag året om. Om något går fel i deras IT-miljö måste jag nämligen kunna inställa mig och åtgärda felet.

Jag blir den enda personen med det ansvaret. De säger att sådana fel i princip aldrig inträffar, men när de väl gör det så är det mitt ansvar att åtgärda dem. Det gör att de troligen inte blir glada om jag t.ex. befinner mig i en annan del av Sverige över helgen och inte kan komma dit på ett par dagar.

I korthet: Måste man tacka ja till ett arbete som innebär 24-timmarsjour året om? Om ja, gäller detsamma om de ville att jag skulle bo i ett bergrum året om? Vart går gränsen?

Lite OT men det skär i mitt hjärta att se någon som går på A-kassa tacka nej till ett arbete (dessutom kvalificerat yrke). Se nu för f..n till att tacka ja till jobbet och gå inte och slöa till på A-kassa

För att bli lite seriös... Du får ju ta en diskution med företaget och fråga vad detta med jour/beredskap innebär. För självklart skall du kunna åka på semester och dylikt. Likaså måste ju någon kunna hoppa in och ersätta dig vid akuta uppdrag eventuellt med telefon support från dig.

Låter lite märkligt att ett företag skulle ha så sårbart system att de står och faller med en person!!?? Vad händer vid sjukdom...
OM det visar sig att du skall ha beredskap på 3-6h årets alla dagar då skall lönen vara rejält hög. Jag har visserligen aldrig hört talas om det innan.

Såg att tidigare reagerat på samma punkter som mig
Senast redigerad av elex 2009-09-10 kl. 13:42.
Citera
2009-09-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elex
Lite OT men det skär i mitt hjärta att se någon som går på A-kassa tacka nej till ett arbete (dessutom kvalificerat yrke). Se nu för f..n till att tacka ja till jobbet och gå inte och slöa till på A-kassa

Däremot får du ju ta en diskution med företaget och fråga vad detta med jour/beredskap innebär. För självklart skall du kunna åka på semester och dylikt. Likaså måste ju någon kunna hoppa in och ersätta dig vid akuta uppdrag eventuellt med telefon support från dig.

Låter lite märkligt att ett företag skulle ha så sårbart system att de står och faller med en person!!?? Vad händer vid sjukdom...
OM det visar sig att du skall ha beredskap på 3-6h årets alla dagar då skall lönen vara rejält hög. Jag har aldrig hört talas om det innan visserligen.

Såg att tidigare reagerat på samma punkter som mig
I mitt fall så står "Se nu för f..n till att tacka ja till jobbet och gå inte och slöa till på A-kassa" och "För självklart skall du kunna åka på semester och dylikt" emot varandra, med den information jag har nu. Ersättningsnivån spelar ingen roll för mig, att ha en ständig beredskap, om det nu blir så, fungerar helt enkelt inte. Nu svarar jag inte mer på sådana moralkakor, då det börjar bli tjatigt.
Citera
2009-09-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
I mitt fall så står "Se nu för f..n till att tacka ja till jobbet och gå inte och slöa till på A-kassa" och "För självklart skall du kunna åka på semester och dylikt" emot varandra, med den information jag har nu. Ersättningsnivån spelar ingen roll för mig, att ha en ständig beredskap, om det nu blir så, fungerar helt enkelt inte. Nu svarar jag inte mer på sådana moralkakor, då det börjar bli tjatigt.

Det var min första reaktion vilket nog 95% av alla hårt arbetande tänker, och skrev av mig. Som du ser så tog jag det mer "Seriöst" i stycket nedan.

Som jag sa så måste du ju disktutera detta med företaget då det inte är rimligt att ha en sådan beredskap. Såvida de inte är ett litet oseriöst 2 manna företag så kommer de själva att förstå att det inte går.
Denna person som rekryterar är hon insatt i detta kommer det bli din framtida chef? Om inte så be att få tala med den person som kommer ha huvud ansvar över dig. Det är inte första gången rekryterare sitter och pratar i nattmössan och kan inte svara på konkreta arbetsuppgifter och vilka kravs som ställs
Citera
2009-09-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elex
Det var min första reaktion vilket nog 95% av alla hårt arbetande tänker, och skrev av mig. Som du ser så tog jag det mer "Seriöst" i stycket nedan.

Som jag sa så måste du ju disktutera detta med företaget då det inte är rimligt att ha en sådan beredskap. Såvida de inte är ett litet oseriöst 2 manna företag så kommer de själva att förstå att det inte går.
Denna person som rekryterar är hon insatt i detta kommer det bli din framtida chef? Om inte så be att få tala med den person som kommer ha huvud ansvar över dig. Det är inte första gången rekryterare sitter och pratar i nattmössan och kan inte svara på konkreta arbetsuppgifter och vilka kravs som ställs
Ja det var min framtida chef. Vi får se på måndag efter en ytterligare diskussion.
Citera
2009-09-10, 17:23
Medlem
Svampfests avatar
Du bara måste ju ha missförstått hela biten med jour 24h om dygnet!?

Finns ju inte en chans att det skulle kunna vara så att du konstant 365 dagar om året inte skulle få lämna en radie om säg 10 mil från arbetsplatsen.

Ring och dubbelkolla för så här korkat kan inget företag vara, och skulle det vara så kan du ju alltid påtala det absurda i det hela och att det aldrig kommer fungera.
Citera
2009-09-10, 17:47
Medlem
re

Inte fan kan man vara ensam på beredskapen 365 dagar om året stämmer det så kan du namedroppa vilket pajjas företag det är

"Det händer aldrig något" säger chefen det kan du ju svara med samma sak när du svarar stupfull en lördags natt.
Citera
2009-09-10, 21:29
Medlem
Kan du inte höra med din A kassa vad som händer om du tackar nej till ett jobb med de förutsättningarna innan du pratar med företaget?

Det är inte seriöst av ett företag att ställa krav som är omöjliga att uppfylla... eller om det nu är en omdömeslös rekryterare (finns en hel del) som påstår detta. Problemet med svensk arbetsmarknad är att det inte finns tydliga och enhetliga regler som gäller för alla.
Citera
2009-09-10, 21:53
Medlem
har läst runt lite överallt på internet och på diverse hemsidor men inte hittat något klart besked.

Hur är det för nyutexaminerade studenter?

säg jag tog en kandidatexamen nu i våras och jag får inga jobb inom mitt område och jag söker aktivt.

Jag har tidigare bara sommarjobbat och då har det ju varit 1,5-2 månaders timavlöning.

inte ansluten till något fack eller a-kassa i dagsläget och har aldrig varit.

Har jag rätt till någon ersättning? Vart bör jag vända mig?

Tack för svar.
Citera
2009-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaffyTaffy
har läst runt lite överallt på internet och på diverse hemsidor men inte hittat något klart besked.

Hur är det för nyutexaminerade studenter?

säg jag tog en kandidatexamen nu i våras och jag får inga jobb inom mitt område och jag söker aktivt.

Jag har tidigare bara sommarjobbat och då har det ju varit 1,5-2 månaders timavlöning.

inte ansluten till något fack eller a-kassa i dagsläget och har aldrig varit.

Har jag rätt till någon ersättning? Vart bör jag vända mig?

Tack för svar.

Nej.

du uppfyller inte grundvillkoret som förutsätter att du jobbat en viss tid, dock så vet jag ej om du kan räkna in "överhoppningsbar tid" såsom man kan göra om man gjort värnplikt.

läs på alfakassans hemsida, där står allt om grundvillkoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in