Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Ja, om du tackar nej så kommer det drabba din A-Kassa ersättning. Antingen blir du avstängd eller så får du en procentuell mindre utbetalning under X-antal veckor.
Du ska förövrigt vara glad att du har beredskap-/jourtimmar inom IT. Du kan få dig en rejäl hacka (så jag undrar egentligen varför du klagar? Ska du åka bort en helg så är det bara att du informerar detta i förväg och tar du ut semester så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att motsvarande kompetens finns tillgänglig under din frånvaro.) Och måste du ha beredskapstimmar under din semester, ja du, då får du ännu mer pengar...
Så du vill hellre stämpla än att ha beredskapstimmar? Vilken A-kassa tillhör du?
För din skull så antar jag att du inte har läst igenom det jag skrivit, Om du trots det kör "vilken lat jävel"-infallsvinkeln så tror jag det är lönlöst att diskutera vidare med dig. Men självklart uppskattar jag att du tog dig tid att svara! Jag vill understryka att jag väldigt gärna vill ha ett jobb. Men ständig beredskap, om det nu är så, fungerar helt enkelt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Förvisso helt sant att det är ett orimligt krav att ha 24h jour varje dag året runt. Det är dessutom oseriöst, eftersom ingen människa klarar någonting sådant. Ska bli intressant att höra vad de säger.
De har inte gett något seriöst intryck överlag. Idag var hon som sköter rekryteringen sjuk i hemmet. Så jag antar att svar och mer diskussion med dem får vänta tills efter helgen. Jag återkommer då.
Citat:
Ursprungligen postat av Enso
Att ha 24 timmar jour ständigt är en omöjlighet. Det måste ju ändå finnas lagar som skyddar alla arbetstagare (även för de som inte omfattas av kollektivavtal) annars är det riktigt illa.
Jag hoppas det också. Även om nu någon tidigare upplyste om att det är beredskap och inte jour jag kommer att ha. Om det rör sig om en regelrätt beredskap där jag har en inställelsetid på några timmar blir jag totalt livegen. Jag har absolut inget emot beredskap eller att jobba hårt. Men att konstant ha beredskap och vara den enda som har det, låter crazy. Något som vet något om vad lagen säger i det här fallet?
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Sist jag rota i skillnaderna mellan beredskap och jour, så vill jag minnas att beredskapsarbetare är väldigt dåligt skyddade av arbetstidsregler jämfört med jour-arbete.
Men finns det något skydd alls? I så fall bör väl det skyddet träda i kraft i den här situationen. Har du något tips om vilka lagar jag ska kika på? Jag kan inget om sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av Enso
Det går ju inte heller att ständigt ha beredskap... att en arbetsgivare kan kräva det (om det nu är så) är ju åt skogen. Det borde t.o.m Arbetsförmedlingen förstå att det inte går att ta ett sådant jobb.
Ja, jag tycker det. Fast de skickar nog bara informationen vidare till min a-kassa och sedan så är det de som avgör.
Citat:
Ursprungligen postat av affex
Säg ja till beredskapen. Om arbetsgivarna är beredda att förlänga din semester med 1 vecka varje gång de kallar in dig. Självklart påkostar de förstaklasens från solstolen i Thailand.
Hehe, låter som en god idé.