2010-04-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Har varit arbetslös ett tag nu och går ett arbetsmarknadspolitiskt program så jag får ut aktivitetsstöd (2800 i månaden).
Har bestämt att om jag inte har fått något jobb till hösten så ska jag ut och resa.

Antar att man måste gå ut programmet och avanmäla sig på arbetsförmedlingen under de månader man är ute och reser?
Eller kan man på något sett meddela dem att man är på resande fot och inte är berättigad ersättning under denna tiden och när man kommer hem återuppta jobbsökandet?

Vill absolut inte försöka snylta på skattepengar utan reser med egna sparpengar.

Då ska du avanmäla dig.
Citera
2010-04-20, 23:05
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Då ska du avanmäla dig.

Tack för snabbt svar.
Citera
2010-04-21, 02:04
Medlem
BesserWissers avatar
Alfa-kassa eller vanlig a-kassa?

Hej!

Är medlem i transportfacket + deras a-kassa just nu. Men mina nuvarande två jobb går ej under transport då jag är kommunalanställd numera, så jag tänkte liksom gå ur facket.
Men ska jag vara kvar i transports a-kassa eller ska jag söka in till sktf´s a-kassa eller ska jag välja alfa-kassa?

Vilket är bäst av alfa-kassa och vanlig a-kassa? Förlorar jag några dagar eller liknande på att byta a-kassa?? Pallar liksom inte vara medlem i ny a-kassa i 12 månader för att få full ersättning just in case of....

Så hur funkar det och vad ska man välja?
Citera
2010-04-21, 02:39
Medlem
Miller418s avatar
Ja men om de samkör mot Skatteverket med viss eftersläpning så är man ju rökt om de ser att man har haft inkomster under samma period man har haft A-kassa. Eller är deras system så dåliga att de stuntar i att kolla om man har haft inkomster samtidigt som A-kassa?

Inget svar från A-kassan ännu heller. Får se i morgon om de har kommit fram till vad som gäller.
Citera
2010-04-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418
Ja men om de samkör mot Skatteverket med viss eftersläpning så är man ju rökt om de ser att man har haft inkomster under samma period man har haft A-kassa. Eller är deras system så dåliga att de stuntar i att kolla om man har haft inkomster samtidigt som A-kassa?

Inget svar från A-kassan ännu heller. Får se i morgon om de har kommit fram till vad som gäller.

Det finns tillfällen när Skatteverket informerar akassorna.
Citera
2010-04-21, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Är medlem i transportfacket + deras a-kassa just nu. Men mina nuvarande två jobb går ej under transport då jag är kommunalanställd numera, så jag tänkte liksom gå ur facket.
Men ska jag vara kvar i transports a-kassa eller ska jag söka in till sktf´s a-kassa eller ska jag välja alfa-kassa?

Vilket är bäst av alfa-kassa och vanlig a-kassa? Förlorar jag några dagar eller liknande på att byta a-kassa?? Pallar liksom inte vara medlem i ny a-kassa i 12 månader för att få full ersättning just in case of....

Så hur funkar det och vad ska man välja?

Akassa som akassa. Byter du akassa, se då till att inte det uppstår glapp mellan medlemsperioderna annars måste du börja om från början.

Om du redan är medlem i en kassa så behöver du inte byta kassa bara för att du arbetar med något annat. Som jag skrev först - det är exakt samma lagar som tillämpas på alla kassor.
Citera
2010-04-21, 11:21
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Akassa som akassa. Byter du akassa, se då till att inte det uppstår glapp mellan medlemsperioderna annars måste du börja om från början.

Om du redan är medlem i en kassa så behöver du inte byta kassa bara för att du arbetar med något annat. Som jag skrev först - det är exakt samma lagar som tillämpas på alla kassor.
Ok.
Citera
2010-04-21, 12:29
Medlem
Miller418s avatar
Det vore ju högst oangenämt om ett sådan tillfälle uppenbarade sig när man struntat i att informera A-kassan om att man tjänat en del Royalty under året.
Citera
2010-04-21, 12:31
Medlem
Miller418s avatar
Fortfarande inget svar från A-kassan.
Citera
2010-04-23, 19:46
Medlem
Vilken Akassa?

Hej. Min flickvän jobbar på en statlog myndighet via ett
bemanningsföretag, som hon är timandtälld på. Nu vill hon
ansluta sig till akassan. Frågan är vilken akassa hon ska ansluta
sig till? Är det den akassa som representeras på hennes arbetsplats
dvs STs arbetalöhetskassa eller är nåt annat som gäller när man
jobbar på ett bemanningsföretag?
Citera
2010-04-23, 19:50
Medlem
Watchbitchs avatar
Det enklaste är om hon väljer den som är störst på arbetsplatsen (kolla med kollegor). Annars är det fritt numera att välja vilken man vill när det gäller A-kassa.
Citera
2010-04-26, 23:09
Medlem
Lite frågor om A-kassa efter Norge jobb.

Tar det lite grundligt så får man väll se hur mycket man behöver späda på längre fram.
Jag undviker gärna svar som "varför stack du inte tidigare !?" osv...

Det är så att jag fick jobb i Norge för lite mer än ett år sedan, skrev på anställningspapper och på första arbetsdagen så blev vi permitterade utan lön. (något som kom helt utan förvarning i samband med ekonomi-kaoset i början på förra året) Jag stannade hos företaget och levde på mina sparpengar från åren innan i väntan på att de skulle komma igång igen. (de skickade mail att man skulle komma igång i slutet av månaden.)
Efter ca 10 månader fick man ett brev att vi skulle sägas upp och fick då även 3 månaders BETALD uppsägningstid. Jag betade igenom de 3 månaderna och fick mina pengar och har nu i sverige sökt A-kassa sedan ett antal månader sedan, väntar fortfarande på sista blanketten från Norge som tydligen kan ta en sjuhellvetes tid och innan jag får den får jag inga pengar från A-kassan heller.

Jag undrar nu, kommer min A-kassa baseras på den ruttna skiten så kallat "lön" som jag fick i Norge ? (3 månaders betald uppsägningstid, notera att 1 av månaderna var Januari i år + 10 dagars permiteringslön som man fick välja när man ville ha...... typ)
Eller finns det någon chans att istället få den baserad på året innan då jag verkligen fick arbeta och var anställd på ett företag hela året och "skötte mitt" ?
Kan även tilläggas att jag bad om ett påskrivet papper om att jag i Norge aldrig fick arbeta pga arbetsbrist.
EDIT: Har även varit med i svenskt fack under hela perioden i Norge....
Senast redigerad av Squ33k 2010-04-26 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in