2009-01-27, 14:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Fast då måste man ju fråga sig vad det är som gör att du uppfattar honom som trovärdig. Jag uppfattar honom på precis samma sätt som Överliggaren verkar göra, och jag misstänker att både han och jag har koll på grundläggande källkritik. Vad får dig att anse motsatsen gällande den gode Vrba?
Ärligt talat kommer jag inte ihåg mer kritik än de detaljer jag nämnt. + En saknad skorsten på ritningarna.
Kritiken var på den nivån.

Han och Wetzler hade helt enkelt samlat ihop uppgifter från många olika personer.
Om uppgifterna om massmord inte hade varit sanna hade de förmodligen inte riskerat livet genom att rymma.
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-01-27 kl. 14:09.
Citera
2009-01-27, 14:16
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ärligt talat kommer jag inte ihåg mer kritik än de detaljer jag nämnt. + En saknad skorsten på ritningarna.
Kritiken var på den nivån.

Han och Wetzler hade helt enkelt samlat ihop uppgifter från många olika personer.
Om uppgifterna om massmord inte hade varit sanna hade de förmodligen inte riskerat livet genom att rymma.
Ren spekulation. Det kan vi inte vet nånting om.
Citera
2009-01-27, 14:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ren spekulation. Det kan vi inte vet nånting om.
Och därför skrev jag 'förmodligen'. Men syftet med den riskabla flykten gör historien trovärdig.
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-01-27 kl. 14:22.
Citera
2009-01-27, 14:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Med tanke på hur många vittnen beskriver transporterna till lägren som helvetiska dödsfärder där hälften omkom (trots att man ser på foton från Auschwitz att fångarna såg ut som vilka resenärer som helst)
Ifrågasätter du den första kategorin av färder bara för att du sett foton från sådana som inte var på det sättet. (I detta fall efter en två dagars resa.)
Hur många foton tror du att det finns att tillgå på alla anländande till Birkenau?
Typiskt förnekar-resonemang av dig.
Dags att komma ut ur garderoben?
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-01-27 kl. 14:27.
Citera
2009-01-27, 14:31
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ifrågasätter du den första kategorin av färder bara för att du sett foton från sådana som inte var på det sättet. (I detta fall en två dagars resa.)
Hur många foton tror du att det finns att tillgå på alla anländande till Birkenau?
Typiskt förnekar-resonemang av dig.
Dags att komma ut ur garderoben?
Snarare handlar det om att man fått lära sig om de hemska dödsfärderna i godsfinkorna tills det stått en upp i halsen, och sen får man se foton på anländande till Auschwitz som ger en helt annan bild. Rent generellt tycker jag bilder från Auschwitz sällan bekräftar det man fått lära sig (ingen rök från skorstenar, full insyn till krematorieområdet etc.).

Hursomhelst så var det en jämförelse för att peka på att vittnesmål kanske inte är det mest väsentliga när det gäller tågtransporterna som diskuterades i den andra tråden.
Citera
2009-01-27, 14:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Fast Eichmannklippet var väl ganska rakt på sak för att kunna ignoreras va?
Citera
2009-01-27, 14:46
Medlem
plackerss avatar
foto?

Citat:
Rent generellt tycker jag bilder från Auschwitz sällan bekräftar det man fått lära sig

Jag antar att du en gång i tiden fick lära dig att lägerfångar i stor omfattning INTE reste från Auschwitz?

Som jag har uppfattat, det så menar du att fångar faktist HAR rest från Auschwitz i stor omfattning. Eller att du i varje fall anser det fullt möjligt att så skulle vara fallet.

Och då undrar jag på vilka foton har du sett stöd för den uppfattningen?

P.S undrar fortfarande över SS budget för utresor.
Citera
2009-01-27, 14:55
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Jag antar att du en gång i tiden fick lära dig att lägerfångar i stor omfattning INTE reste från Auschwitz?

Som jag har uppfattat, det så menar du att fångar faktist HAR rest från Auschwitz i stor omfattning. Eller att du i varje fall anser det fullt möjligt att så skulle vara fallet.

Och då undrar jag på vilka foton har du sett stöd för den uppfattningen?

P.S undrar fortfarande över SS budget för utresor.
Jag kan inte säga att jag sett några foton som stöder den uppfattningen, och SS (eller snarare RSHA) budget för detta har jag ingen kunskap om, men som du sa: jag anser det fullt möjligt att så skulle kunna vara fallet.

Det finns exempel på folk som skeppats till Auschwitz men slussats vidare till andra läger, däribland Anne Frank och Imre Kertesz, vilket visar på att detta förekom, dock inte i vilken omfattning.
Senast redigerad av boba fett 2009-01-27 kl. 14:58.
Citera
2009-01-27, 15:04
Medlem
plackerss avatar
frånvaron

Citat:
Jag kan inte säga att jag sett några foton som stöder den uppfattningen, och SS (eller snarare RSHA) budget för detta har jag ingen kunskap om, men som du sa: jag anser det fullt möjligt att så skulle kunna vara fallet.

så några få vittnen som förflyttats mellan läger stöder tesen att lägerfångar i stor omfattning reste från Auschwitz och att det INTE finns foton på det, gör det fullt möjligt?

Det innebär att om det finns några få vitten om gas och kramatiorium, men foton som INTE stöjder detta (exemelvis att det saknas rök i skorstenarna) gör det fullt möjligt att fångar gasats och kremerats?
Citera
2009-01-27, 15:10
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
så några få vittnen som förflyttats mellan läger stöder tesen att lägerfångar i stor omfattning reste från Auschwitz och att det INTE finns foton på det, gör det fullt möjligt?

Det innebär att om det finns några få vitten om gas och kramatiorium, men foton som INTE stöjder detta (exemelvis att det saknas rök i skorstenarna) gör det fullt möjligt att fångar gasats och kremerats?
Nu fick du allt till det. Riktigt fyndigt. Men det enda jag säger är att det är fullt möjligt att fångar slussades vidare till andra läger, och detta behöver forskas i. Det är inte så mycket en tes som en spekulation. Men det ska väl diskuteras i tråden för detta?
Citera
2009-01-27, 15:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Tre miljoner namn överstiger i alla fall vida revisionisternas 'några hundra tusen'.

http://www.yadvashem.org/wps/portal/!ut/p/_s.7_0_A/7_0_9E

Yad Vashem, together with its partners, has collected and recorded here the names and biographical details of half of the six million Jews murdered by the Nazis and their accomplices. Millions more still remain unidentified: It is our collective duty to persist until all their names are recovered.
Do you know of a Holocaust Victim? Submit Pages of Testimony and send photographs of the victims so they will always be remembered.

Dessa personer har överlevt kriget?
De har levt inkognito?
De har aldrig funnits?

Citera
2009-01-27, 17:52
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Snarare handlar det om att man fått lära sig om de hemska dödsfärderna i godsfinkorna tills det stått en upp i halsen, och sen får man se foton på anländande till Auschwitz som ger en helt annan bild. Rent generellt tycker jag bilder från Auschwitz sällan bekräftar det man fått lära sig (ingen rök från skorstenar, full insyn till krematorieområdet etc.).

Hursomhelst så var det en jämförelse för att peka på att vittnesmål kanske inte är det mest väsentliga när det gäller tågtransporterna som diskuterades i den andra tråden.

Allvarligt talat..... Fyll ett tågsätt med människor, de placeras i godsvagnar som är så fulla att det endast finns ståplats. Vagnarna fylls med alla grupper från barn till pensionärer. Sedan kör man tåget från t.ex södra Tyskland till Auschwitz. Jag vet inte hur långt det är, men det är i vart fall längre än den röda tunnelbanelinjen i Stockholm, och där klagar pensionärerna som får stå två hållplatser från Östermalm till Centralen. de kräver fler avgångar så de slipper stå.

Är det någon som har hört några vittnesmål om att dessa tågsätt har stannat någonstans på vägen för att låta folk kliva och och sträcka på benen, eller gå på toaletten? Eller ens äta?

Verkar det otroligt att människor har dött under resan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in