Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Tillräckligt stor för att det skulle kunna vara en möjlighet. Det behövs nog mer forskning på området skulle jag gissa. Men sannolikhet är ju inte det intressanta, utan vad som har hänt och inte.
Så om du inte använder dig av "sannolikhet", vad använder du då för beräkningssätt för att komma fram till att det kan vara så att deportationer har skett?
Anser du att det är mer troligt att människorna har deporterats vidare, än att de har mördats i lägren?
Jag kan inte se vad syftet skulle vara med att använda Auschwitz som omlastningsläger. Enligt vissa beräkningar anländer 3000-4000 männiksor per dag. För att inte lägret ska överbefolkas, måste rimligtvis lika många transporteras därifrån.
Vi har fått uppgifter om att vissa människor har dött av tyfus i lägren, samt av undernäring. Antag nu att det transporteras in 4000 människor per dag, och att andra transporteras vidare. De som dör i lägret borde väl ha varit där ett tag, eftersom man har dragit på sig tyfus och undernäring. Såvida det inte har dött 4000 människor per dag i tyfus, så borde man ha transporterat de nyanlända vidare omgående. De människor som befinner sig i lägret är nämligen sjuka och undernärda.
Min poäng är då, varför ser man människor som går in i lägret ? Vart tar de vägen? Varför skulle man ta in dem i lägret för att sedan transportera dem vidare?
Jag har inte hitta några vittnesmål om att vidaretransporter skulle ha skett i mängd.