2009-01-27, 17:56
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
så några få vittnen som förflyttats mellan läger stöder tesen att lägerfångar i stor omfattning reste från Auschwitz och att det INTE finns foton på det, gör det fullt möjligt?

Det innebär att om det finns några få vitten om gas och kramatiorium, men foton som INTE stöjder detta (exemelvis att det saknas rök i skorstenarna) gör det fullt möjligt att fångar gasats och kremerats?

Precis vad jag skulle komma fram till.

Med hjälp av två vittnen drar de slutsatsen att omtransportering har skett, och dessutom i sådan omfattning att det förklarar differenser på miljontals människor.

Hur många vittnen finns som påstår att det har förekommit gasning, och hur många krävs det för att dra slutsatser även i detta fall, och att detta skulle förklara var dessa sknade människor har tagit vägen?

Det känns lite för uppenbart Tyvärr.
Citera
2009-01-28, 00:02
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
Med hjälp av två vittnen drar de slutsatsen att omtransportering har skett, och dessutom i sådan omfattning att det förklarar differenser på miljontals människor.
Nu ska vi ta det väldigt lugnt här, och inte tillskriva mig påståenden och slutsatser som jag inte har framfört. Jag nämnde inte Anne Frank och Imre Kertesz i egenskap av vittnen (även om Kertesz har vittnat) utan i egenskap av två exempel på fångar som bevisligen flyttats från Auschwitz till andra läger.

Det finns fler exempel, men egentligen räcker det med dessa för att etablera det faktum att folk faktiskt slussades vidare (av något skäl). Även om det inte säger något om omfattningen, så visar det åtminstone så mycket som att det förekom. I Anne Franks fall undrar man ju onekligen varför, hon borde förstås ha gasats vid ankomsten enligt gällande syn på Förintelsen, men det är ju inte alls ovanligt med barn och kvinnor som överlevde flera år i olika läger.

Hursomhelst så drar jag inte alls, som du påstår, slutsatsen utifrån detta att omförflyttning i miljonklassen förekommit, utan jag håller det för möjligt att så kan ha skett.
Senast redigerad av boba fett 2009-01-28 kl. 00:09.
Citera
2009-01-28, 00:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Nu ska vi ta det väldigt lugnt här, och inte tillskriva mig påståenden och slutsatser som jag inte har framfört. Jag nämnde inte Anne Frank och Imre Kertesz i egenskap av vittnen (även om Kertesz har vittnat) utan i egenskap av två exempel på fångar som bevisligen flyttats från Auschwitz till andra läger.

Det finns fler exempel, men egentligen räcker det med dessa för att etablera det faktum att folk faktiskt slussades vidare (av något skäl). Även om det inte säger något om omfattningen, så visar det åtminstone så mycket som att det förekom. I Anne Franks fall undrar man ju onekligen varför, hon borde förstås ha gasats vid ankomsten enligt gällande syn på Förintelsen, men det är ju inte alls ovanligt med barn och kvinnor som överlevde flera år i olika läger.

Hursomhelst så drar jag inte alls, som du påstår, slutsatsen utifrån detta att omförflyttning i miljonklassen förekommit, utan jag håller det för möjligt att så kan ha skett.

Men de är ju dokumenterade!
Vad tror du hände med alla som inte dokumenterades?

/VV
Citera
2009-01-28, 09:37
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:

Du tar upp två exempel på personer som har förflyttats, Anne Frank och Imre Kertesz. Den ena har fått nobelpris och den andra är känd för en bok.

Två personer....... Men enligt din hypotes har ju miljontals människor eventuellt deporterats vidare? Var två st namn det enda du kunde få fram? Dessa två använder du som stöd för en hypotes om att vidaretransporteringar har skett i stor omfattning.

På andra sidan har vi Yad Vashem som har namngett ett antal människor som har försvunnit, under kriget. Dessutom påstår man att det finns ett antal som inte är identifierade. Hur många har de namngett? Dessa namn ligger till grund för påståendet om att det skett gasningar, tillsammans med vittnesmål i mängd. Hur många namn behöver du på den sidan för att ställa upp en hypotes om att gasning kan ha skett?
Senast redigerad av Surfingbird_swe 2009-01-28 kl. 09:45.
Citera
2009-01-28, 10:29
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Två personer....... Men enligt din hypotes har ju miljontals människor eventuellt deporterats vidare? Var två st namn det enda du kunde få fram? Dessa två använder du som stöd för en hypotes om att vidaretransporteringar har skett i stor omfattning.
NEJ, det gör jag inte. Har du verkligen så svårt att förstå? Jag tog dem som exempel på att folk trots allt slussades vidare. Det säger ingenting om omfattningen. Hur många gånger ska jag behöva säga det?
Citera
2009-01-28, 12:06
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
NEJ, det gör jag inte. Har du verkligen så svårt att förstå? Jag tog dem som exempel på att folk trots allt slussades vidare. Det säger ingenting om omfattningen. Hur många gånger ska jag behöva säga det?

Två st, som exempel på att folks slussades vidare.........

Hur många namn har Yad Vashem som man påstår blev mördade? Och hur många anger man som saknade?

Anser du i så fall att siffran över saknade är rimlig, och anser du inte att påstående om att gasning har skett är rimligt att anta utifrån det stora antal som uppges saknade? Eller vart har de tagit vägen?

Jag tror inte på historien om att de dött på potatisåkrar i öst, som jag har sett förklarats i trådarna.

Vad som förvånar mig är hur snabbt vissa drar slutsatser utifrån ett litet material, samtidigt som man vägrar att ens fundera över vart miljontals människor har tagit vägen.

Du ger två namn, som exempel. Tänk om det bara är de två som har slussats vidare? Om du gör antaganden med två namn som underlag så blir det svårförklarat.

Du får sannolikt förklara detta en gång till för att jag ska förstå. Kalla mig gärna "dum i huvudet" eller vad som helst, men se till att jag förstår hur du tänker !
Citera
2009-01-28, 12:58
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Du ger två namn, som exempel. Tänk om det bara är de två som har slussats vidare? Om du gör antaganden med två namn som underlag så blir det svårförklarat.
Jag gör inte antaganden med två namn som underlag. Det enda jag har sagt är att, tills jag blir motbevisad så anser jag det möjligt att vidaretransporter kan ha förekommit. Att jag tog upp två namn som exempel innebär inte att det inte finns fler, utan det var bara just exempel.

Om du skulle ta och fokusera på dina efterforskningar istället. Hur går det med din kontakt inom tyska järnvägen t.ex?
Citera
2009-01-28, 13:04
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
tills jag blir motbevisad så anser jag det möjligt att vidaretransporter kan ha förekommit.
Hur stor är sannolikheten enligt dig då, att det skulle ha varit på det viset i stället för att personerna skulle ha mördats på plats?
Citera
2009-01-28, 13:12
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hur stor är sannolikheten enligt dig då, att det skulle ha varit på det viset i stället för att personerna skulle ha mördats på plats?
Tillräckligt stor för att det skulle kunna vara en möjlighet. Det behövs nog mer forskning på området skulle jag gissa. Men sannolikhet är ju inte det intressanta, utan vad som har hänt och inte.
Citera
2009-01-28, 13:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Tillräckligt stor för att det skulle kunna vara en möjlighet. Det behövs nog mer forskning på området skulle jag gissa. Men sannolikhet är ju inte det intressanta, utan vad som har hänt och inte.
Om det nu finns så lite som talar för 'vidaretransportscenariot' jämfört med det officiella så måste ju sannolikheten vara mycket mindre.
Men det vill alltså inte en 'hederlig intellektuell' som du tillstå...

Vad tyckte du om Eichmannklippet härom dagen då?
Citera
2009-01-28, 13:33
Medlem
plackerss avatar
transporter

[quote=boba fett]möjligt att vidaretransporter kan ha förekommit. /QUOTE]

Det är inte bara möjligt att vidaretransporter har förekommit. Ett antal fångar har faktiskt flyttats mellan olika läger. Det finns dokumenterat.

Däremot finns det ingen dokumentation, foton eller vittnen på att fångar från Auschwitz i någon omfattning omlokaliserats österut.

Den besvärande omständigheten blir då att xxx-antal fångar transporterats till Auschwitz. Att Y antal fångar förflyttats mellan läger. Att det inte finns belägg för att Z antal fångar förlyttats utanför lägren.

Dvs att xxx-y-z blir en väldigt stort antal och att antalet överlevande i gruppen xxx är en mycket liten siffra.
Citera
2009-01-28, 13:36
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:

Så om du inte använder dig av "sannolikhet", vad använder du då för beräkningssätt för att komma fram till att det kan vara så att deportationer har skett?

Anser du att det är mer troligt att människorna har deporterats vidare, än att de har mördats i lägren?

Jag kan inte se vad syftet skulle vara med att använda Auschwitz som omlastningsläger. Enligt vissa beräkningar anländer 3000-4000 männiksor per dag. För att inte lägret ska överbefolkas, måste rimligtvis lika många transporteras därifrån.

Vi har fått uppgifter om att vissa människor har dött av tyfus i lägren, samt av undernäring. Antag nu att det transporteras in 4000 människor per dag, och att andra transporteras vidare. De som dör i lägret borde väl ha varit där ett tag, eftersom man har dragit på sig tyfus och undernäring. Såvida det inte har dött 4000 människor per dag i tyfus, så borde man ha transporterat de nyanlända vidare omgående. De människor som befinner sig i lägret är nämligen sjuka och undernärda.

Min poäng är då, varför ser man människor som går in i lägret ? Vart tar de vägen? Varför skulle man ta in dem i lägret för att sedan transportera dem vidare?

Jag har inte hitta några vittnesmål om att vidaretransporter skulle ha skett i mängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in