2013-12-27, 06:41
Medlem
Mvks avatar
Fasen.
Hade hoppats på en bättre Juldag som enligt mig och mina tidigare dagskassor varit bästa dagen på året.
Eller ja, nyår är på delad 1a plats men nyår är det jävligt mycket bommar, spyor och konstigheter så det drar ner.
Kommer vara ledig på nyår, första ggn jag inte jobbar på säkert 8år.

Har glömt av hur man firar nyår, typ

kom upp i 6k på Juldagen iaf.
33 körningar
15h
Citera
2013-12-28, 15:55
Medlem
Nästa vecka tar jag prov i lagstiftning. Något jag bör känna till, vara medveten om tills dess?
Citera
2013-12-28, 16:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Nästa vecka tar jag prov i lagstiftning. Något jag bör känna till, vara medveten om tills dess?

Nope, bara att repetera i taxiboken samt b-körkortsboken om du misstänker att dina kunskaper förfallit.

Jag satt med ett testprogram för b-kort i mobilen medan jag väntade på att provet skulle börja. Var tur det för det kom en del frågor jag hade fel på i mobilen jag nu svarade rätt på istället.
Citera
2013-12-28, 17:20
Medlem
aoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Fasen.
Hade hoppats på en bättre Juldag som enligt mig och mina tidigare dagskassor varit bästa dagen på året.
Eller ja, nyår är på delad 1a plats men nyår är det jävligt mycket bommar, spyor och konstigheter så det drar ner.
Kommer vara ledig på nyår, första ggn jag inte jobbar på säkert 8år.

Har glömt av hur man firar nyår, typ

kom upp i 6k på Juldagen iaf.
33 körningar
15h

Mycket mindre på juldagen iår, som du säger, har säkert en del att göra med vädret. Här låg det på ca +5 hela kvällen...

Körde 17-05.30 och hade 6300:- i taxametern! ( 7500:- förra året )
Citera
2013-12-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
.
Tjena chaffisar.
Åter en specialfråga:
Kunder som åker med företagspris. Företags-taxa. Verkar som man måste dra kortet före resan eller fixar taxametern rätt taxa automatiskt när man startar taxametern?
Om inte så borde de bli misstag pga folk inte säger dem åker med företagspris. Det står säkert i taxamatern men man kan missa de.
Citera
2013-12-30, 03:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tjena chaffisar.
Åter en specialfråga:
Kunder som åker med företagspris. Företags-taxa. Verkar som man måste dra kortet före resan eller fixar taxametern rätt taxa automatiskt när man startar taxametern?
Om inte så borde de bli misstag pga folk inte säger dem åker med företagspris. Det står säkert i taxamatern men man kan missa de.

Framgår det inte i körningen eller kunden säger till så finns det inte mycket för dig att göra.

Tyvär kan jag omöjligen känna till rutinerna för det bolag du kommer köra för. Man brukar kunna låsa taxan om man vet att kunden ska köras på en speciell taxa. Alltså från växeln.
Citera
2013-12-30, 11:08
Medlem
Ni som funderar på att byta yrke: har ni aldrig tänkt på att Taxiförare är ett yrke där man möter mycket folk och kan knyta kontakter vad gäller jobb?

Igår skjutsade jag en äldre kvinna till en pub i staden. Vi pratade ganska mycket om allt möjligt, vad jag gjort tidigare osv. När jag kom hem skickade jag iväg en arbetsansökan till ett företag. Efter att ha skickat ansökan kollade jag på hemsidan vilka som arbetar där - och upptäcker att kvinnan jag skjutsade är VD. Men.. men.. va fan där är ju hon!

Hon tyckte iaf att jag var en trevlig herre och hoppades på att få bli hemskjutsad av mig senare. Synd att jag inte styrde in på vad hon själv arbetade med, för då hade jag kunnat flika in: jag har funderat hela kvällen på att skicka in en arbetsansökan till ditt företag! (vilket jag gjorde)
Citera
2013-12-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Framgår det inte i körningen eller kunden säger till så finns det inte mycket för dig att göra.

Tyvär kan jag omöjligen känna till rutinerna för det bolag du kommer köra för. Man brukar kunna låsa taxan om man vet att kunden ska köras på en speciell taxa. Alltså från växeln.
okok bra svar.
Jag skickade dig ett PM, kolla de.
Citera
2013-12-30, 15:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Ni som funderar på att byta yrke: har ni aldrig tänkt på att Taxiförare är ett yrke där man möter mycket folk och kan knyta kontakter vad gäller jobb?

Igår skjutsade jag en äldre kvinna till en pub i staden. Vi pratade ganska mycket om allt möjligt, vad jag gjort tidigare osv. När jag kom hem skickade jag iväg en arbetsansökan till ett företag. Efter att ha skickat ansökan kollade jag på hemsidan vilka som arbetar där - och upptäcker att kvinnan jag skjutsade är VD. Men.. men.. va fan där är ju hon!

Hon tyckte iaf att jag var en trevlig herre och hoppades på att få bli hemskjutsad av mig senare. Synd att jag inte styrde in på vad hon själv arbetade med, för då hade jag kunnat flika in: jag har funderat hela kvällen på att skicka in en arbetsansökan till ditt företag! (vilket jag gjorde)

Är väll kanske lite som en nål i en höstack isig men ser själv stora föredelar.

Till att börja med ger man ett personligt intryck så man inte längre bara är ett namn på ett papper. Många gör ju ett stelt formellt spontantbesök på företag för just detta men i taxin pratar man mycket mer naturligt så det tror jag ger ett mycket starkare intryck än om man plingar på dörren och smörar.

Samtidigt är ju såklart taxi väldigt bra att ha i bagaget. Men det kanske förutsätter att personen som ska anställa själv förstår det.

Man är bra på att tala med samt hantera andra människor.
Har man jobbat 10-13h/pass i flera år så känns man säker att anställa.
Citera
2013-12-31, 14:59
Medlem
Hur mycket har det kostat för er som tagit taxilegitimation nyligen? Och hur lång tid har det tagit?
Som jag förstår så är det 3 kunskapsprov vilket blir 975 kr sammanlagt, körprov och lån av bil för 1200, tillverkning av legitimation 150 kr och samt ett läkarintyg vars kostnad jag inte vet. Så de obligatoriska kostnaderna blir över 2400. Taxiboken + kontrollfrågor kanske går för ~700. Så för att vara på den säkra sidan bör man räkna med upp till 3500 kr?
Är det något mer ni skulle rekommendera att använda som studiematerial än böckerna, t.ex. något program/app, hemsida eller liknande?
Citera
2014-01-01, 11:13
Medlem
Hallå allihopa igen! Har ju saknat er, nästan!

Hur gick det igår för er då?

Själv fick jag ihop nästan 4700 17-05, dock fick jag äran och köra underbara Malmö Ftj de två första timmarna så när jag äntligen lyckades ta mig ifrån Malmö så var ju all rusch borta.. Men klockan 00.20 så fullkomligt exploderade det haha!
Citera
2014-01-01, 15:21
Medlem
Själv drog jag in 6500:- på nyårsafton 10-23.
Lite färdtjänst i början sen fick jag en jävla estländare som ville åka kontant till Ljungby vilket ligger ca 30 mil från min hemort! 4000:- på den körningen och sen var det bara att åka hem och fira nyår med familjen

Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Hallå allihopa igen! Har ju saknat er, nästan!

Hur gick det igår för er då?

Själv fick jag ihop nästan 4700 17-05, dock fick jag äran och köra underbara Malmö Ftj de två första timmarna så när jag äntligen lyckades ta mig ifrån Malmö så var ju all rusch borta.. Men klockan 00.20 så fullkomligt exploderade det haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in