2014-01-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Själv drog jag in 6500:- på nyårsafton 10-23.
Lite färdtjänst i början sen fick jag en jävla estländare som ville åka kontant till Ljungby vilket ligger ca 30 mil från min hemort! 4000:- på den körningen och sen var det bara att åka hem och fira nyår med familjen

Haha lyckost!

Jo jag hörde också en som fick en tur till Vetlanda från Lund... Han kom dock hem vid halv 8 imorse!
Citera
2014-01-01, 16:46
Medlem
Snubbs avatar
Komiskt att LO och sossarna försöker göra taxisituationen till någon slags valfråga, som om det på något vis är alliansens fel att det ser ut som det gör. Visst, alliansen har inte gjort ett skit åt situationen under de sju år de suttit. Men det gjorde inte sossarna heller under de 12 år de hade makten.

Jag skulle tro att alla politiker är ganska nöjda med situationen. Politiker åker mestadels med Taxi Stockholm, det fungerar bra för dem. Färdtjänst och annat valboskap åker med Kurir och 020, som är billigast. Och alla invandrare som inte får några andra jobb kan harva runt för 20-80 kr/tim efter skatt, löner som ytterst få svenskar accepterar.
Citera
2014-01-01, 19:26
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag skulle tro att alla politiker är ganska nöjda med situationen. Politiker åker mestadels med Taxi Stockholm, det fungerar bra för dem. Färdtjänst och annat valboskap åker med Kurir och 020, som är billigast. Och alla invandrare som inte får några andra jobb kan harva runt för 20-80 kr/tim efter skatt, löner som ytterst få svenskar accepterar.

Polare fick tyvärr nyheter nu att han inte längre får garantilön utan helt övergår till provisionsbaserad lön. Han räknade ut att han skulle ligga på under 9000k i månaden efter skatt baserat på vad han kört in tidigare.
Citera
2014-01-02, 17:19
Medlem
Jag har precis börjat köra taxi. Skrev kontrakt för heltid. Pga nya orsakervill jag köra deltid. Kommer jag få de? Är en stor åkare. Ser ingen anledning till jag inte skulle få de annat än en missnöjd anställd.
Citera
2014-01-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag har precis börjat köra taxi. Skrev kontrakt för heltid. Pga nya orsakervill jag köra deltid. Kommer jag få de? Är en stor åkare. Ser ingen anledning till jag inte skulle få de annat än en missnöjd anställd.

Alltså det är inget tvång för din åkare att fixa så att du jobbar deltid, utan vill du inte jobba heltid så finns risken att du får byta åkare! Dessutom så kommer du få hoppa runt som en idiot på alla bilar eftersom du inte får en egen bil då du inte jobbar heltid höhö!

Tips är ju att fråga honom/henne/henom, vi är inte dina chefer!
Citera
2014-01-03, 16:39
Medlem
Negerkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Polare fick tyvärr nyheter nu att han inte längre får garantilön utan helt övergår till provisionsbaserad lön. Han räknade ut att han skulle ligga på under 9000k i månaden efter skatt baserat på vad han kört in tidigare.

Skojar du, kör man in så ruggigt dåligt hos ert bolag? Dvs en bra bit under garantilönen.
Citera
2014-01-03, 18:20
Medlem
OvagMaterias avatar
Ska köra upp i farsta om lite mer en än månad. Är det någon som gjort det tidigare, är det någon skillnad mot övriga stockholm? Frågar eftersom jag hört att andelen som inte klarar första b uppkörningen i farsta ska vara rysligt hög. Stämmer detta också för taxi-kort? Värt att boka om med risken för ytterligare försenat körprov?
Citera
2014-01-04, 01:27
Medlem
Bumpar mina frågor. Har beställt taxiboken och kontrollfrågor till den nu!
Citat:
Ursprungligen postat av jan.bananberg
Hur mycket har det kostat för er som tagit taxilegitimation nyligen? Och hur lång tid har det tagit?
Som jag förstår så är det 3 kunskapsprov vilket blir 975 kr sammanlagt, körprov och lån av bil för 1200, tillverkning av legitimation 150 kr och samt ett läkarintyg vars kostnad jag inte vet. Så de obligatoriska kostnaderna blir över 2400. Taxiboken + kontrollfrågor kanske går för ~700. Så för att vara på den säkra sidan bör man räkna med upp till 3500 kr?
Är det något mer ni skulle rekommendera att använda som studiematerial än böckerna, t.ex. något program/app, hemsida eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Satan. Är det så illa hos en del åkare? Hur är det på mindre orter längre in i landet och i orter uppe i Norrbotten, mitt hemlän? Hur mycket kan man tjäna där? Heltid? Helger/kvällar?
Citera
2014-01-04, 14:04
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkuk
Skojar du, kör man in så ruggigt dåligt hos ert bolag? Dvs en bra bit under garantilönen.

Nu för tiden gör man tydligen det. Körde själv där mellan 2006-2010 som extrajobb, och då var det ändå rätt ok, men nu för tiden så hamnar provision på inkört 2-3kr/timmen mindre än vad provisionbaserade lönen var på (104.76kr/timmen)

Citat:
Bumpar mina frågor. Har beställt taxiboken och kontrollfrågor till den nu!
Satan. Är det så illa hos en del åkare? Hur är det på mindre orter längre in i landet och i orter uppe i Norrbotten, mitt hemlän? Hur mycket kan man tjäna där? Heltid? Helger/kvällar?

Bor nu själv mitt i Sverige i sen något år tillbaka och här är det en garantilön på 123kr/timmen plus kilometerersättning (vet inte vad den är exakt). Kör dock inte längre taxi alls så vet inte hur det är med inkört alls här.
Citera
2014-01-04, 15:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Frågan är ju vart han kör. Om jag inte missminner mig så har göteborgarna klagat mest i den här tråden.

December slutade på 53.000 inkört, lönen blir 53.000*0,38= 20140, jobbade mindre än 160h men vi säger ändå 160h eftersom jag inte orkar räkna. Så 20140/160 ger mig en timlön på 125,87kr.

Kör i stockholm, onsdag till lördag, natt.

På mindre orter är nog antalet bilar mer reglerat än i storstäderna så jag tycker inte du ska oroa dig. Dessutom är det väldigt trevligt att köra på mindre ort, man känner sina kunder.

Men nu är januari här. Igår natt körde jag in 1,300kr på 9h sen åkte jag hem vid 03:00. Timlön; 54kr
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-04 kl. 15:42.
Citera
2014-01-04, 18:22
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Men nu är januari här. Igår natt körde jag in 1,300kr på 9h sen åkte jag hem vid 03:00. Timlön; 54kr

Jo, Januari och Februari är ju notoriskt dåliga och har det så länge som jag kört taxi extra. Började köra´06
Citera
2014-01-05, 15:01
Medlem
Fråga till er taxichaufförer som kör främst i Stockholm för TS, 020 och Kurir:

Vad anser ni om de sk fastpris-apparna som blivit ganska vanliga under året?
Leder det till mindre inkört än innan, eller har ni snarare sett fler körningar?

Som konsument tycker jag naturligtvis att utveckligen är positiv, då jag i alla fall åkt mer taxi sedan apparna lanserades!
Skönt att veta exakt vad man betalar innan körningen påbörjats, och slipper yttre påverkan såsom
att chauffören åker "fel väg", med mera.

Tack på förhand för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in