Citat:
Ursprungligen postat av
billinge1992
Fråga till er som tagit taxilegitimation under de senaste åren. Jag är sugen på att ta legitimation då jag antagligen kan fixa en hel del extra jobb, men jag behöver själva legitimationen. Jag har haft körkort i över två år och sånt där. Har ni några tips vart jag kan hitta studiematerial för att klara av den teoretiska delen och vad som skall tänkas på extra under den praktiska delen. Tack på förhand!
501 taxiförarlegitimationfrågor finns det ett program som heter. Jag kombinerade det programmet med en bok på biblioteket som jag hade lånat. Svåraste var att hitta något exempel på hur kartprovet var utformat.
Hittade inget sätt att få tag på det gratis utan då finns det hemsidor som tar betalt så kan du göra alla prov exakt som de ser ut på transportstyrelsen. Kom inte ihåg vad hemsidan hette då det var 2 år sen jag tog legget. Men det var ganska prisvärt om man bara ville ha en användare i en kortare tid (typ en vecka). Dyrare så länge tid du vill ha din användare aktiv och då får du räkna med att vänta 2 veckor mellan varje gång du kan göra kartprovet iaf för det tar så lång tid (2h) medans de andra 2 proven tar 45min och är då betydligt lättare att hitta tid till att göra dom.
Så mitt tips är testa med det programmet och sen så lånar du boken och pluggar in allt så du känner dig ganska säker sen så bokar du de 2 proven och tar kartan sist. Fixar du det inte på första försöket så skulle jag råda dig att göra proven minst 1 gång till innan du överväger att köpa någon tjänst som kostar pengar.
Det är ganska simpelt att fixa själv och du sparar några tusen på det så kallade "taxiutbildningar" som finns. Det enda som de erbjuder är studiematerial och inget du har någon nytta av alls när du tagit kortet. Kostar redan 4500kr minimum för alla avgifter och lägger du till ett par tusen som de flesta tjänsterna kostar där de erbjuder "utbildning" så blir det vips 6-7 tusen vilket är mer än en halv månadslön, iaf din första månad innan du fått kläm på allt och lär dig köra in mer pengar.
Nu har jag babblat på lite väl mycket, lycka till