2009-05-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Han jobbar heltid?
Vet du inte ens om din pappa jobbar heltid? Lite lustigt att jag vet det men inte du. Nej, så länge han enbart tjänar 10000 kr. efter skatt så jobbar han inte heltid. Period.
Citera
2009-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Vet du inte ens om din pappa jobbar heltid? Lite lustigt att jag vet det men inte du. Nej, så länge han enbart tjänar 10000 kr. efter skatt så jobbar han inte heltid. Period.
Kan iof försig stämma om han har enbart provition och ingen garantilön men då är man ganska dålig chafför
Citera
2009-05-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Som trafikledare kan jag ju tipsa om att överdriva lite i varför du vill ha polisen på plats. Typ säga att de var väldigt agressiva och att det kan leda till att de blir våldsamma. Annars kan det vara "svårare" för polisen att hitta en ledig bil som kan åka till platsen.

Helt rätt!
man skall "tyvärr" alltid överdriva situationen när man begär hjälp, mordhot typ "jag ska döda dig/plocka dig" funkar knappt utan man får vänta till det övergått i fysiskt våld och det kan vara så dags då....
Citera
2009-05-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsnip
menade inte att fiffla med tidboken på det sättet snarare att logga in på taxametern när du först får en körning och inte när du sätter dig i bilen, trycka på paus när det är lungt ute fast du kör eller sitter i bilen och logga ut när du e på väg hem eller för att ställa bilen och inte när du e framme och vips så har du känat minst en timma.
Aha
Citera
2009-05-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsnip
Kan iof försig stämma om han har enbart provition och ingen garantilön men då är man ganska dålig chafför
Då är man inte bara en dålig chaufför utan då är man rent ut sagt kass som människa om man går med på olagliga villkor.
Citera
2009-05-29, 02:04
Medlem
Det är inte olagligt att tjäna dåligt. Det är inte heller olagligt att betala en dålig lön. Det lägsta tillåtna lönen är noll kronor.

Seriösa arbetsgivare betalar dock lägst kollektivavtalets garantilöner.
Citera
2009-05-29, 17:56
Medlem
tänk om

jag har själv många ggr varit sugen på att börja köra taxi då den typen av jobb tilltalar mig men jag hamnade som lastbilchaffis ist.

nu till saken i onsdags natt så var jag tvungen att ta taxi hem vid 3 snåret. blev skjutsad av en ahmed, troligtvis friåkare; han börja beklaga sig om hur illa det var ställt med branschen nu. visade på sin taxameter inkört belopp sen kl 21 00 var 172 kr.... 172 kr!!!!!!!!! det är ju tamejfan skandal så han hade tydligen gått back på att jobba i princip. jag tyckte så synd om mohammeden att jag tippsa honom ordentligt men tänk efter en extra gång innan ni ger er in i branchen
Citera
2009-05-29, 23:11
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Jag tror att dom trycker på PK-knappen och kontrollerar på så vis. Inte alls säker på det dock.

Om det är en nitisk polis/kontrollant så kan du få böter för det. Man ska själv kunna dra ut en polis kontroll kvitto sen få en signatur på denna å läggas tillsammans med taxameterkontroll pappret vad de nu heter igen. Vet man inte heller var pappret på senaste taxameterkontrollen är får man böter me
Citera
2009-05-30, 03:04
Medlem
sushitas avatar
Ni som kör taxi idag eller har kört, vad har tycker ni om själva yrket och de som utövar det?

Själv tycker jag att det är ett mycket fint yrke som kantas av elegáns, skicklighet och service. Jag upplever taxichaufförer som skickliga yrkesmän och allmänbildade sådana. Tänk efter bara, en taxichaufför kan alla krogar, han ser saker innan alla andra hinner se det, han kan alla stadens adresser, vilken färg husen har, kännetecken, namn, vad som händer i staden. Ja helt enkelt vet taxichauffören det mesta av det mesta!

(nu snackar jag om de som utövat yrket i decenium.) det krävs många år för att bli en exemplarisk chaufför. Jag har kört några år och kan erkänna för er att jag fortfarande inte hittar rätt i alla stadsdelar men det kommer så småningom och innan dess har jag bytt yrke
Citera
2009-05-31, 12:21
Medlem
Igår var jag med om en lustig körning där jag anser att jag gjorde rätt. Iallafall, jag får en körning från Marieberg i Örebro. Kunden talar knappt svenska och säger att han ska till ****sberg.
- Adolfsberg, frågar jag.
- Ja, ja, jha, säger han.
När vi väl är i Adolfsberg (som ligger åt helt fel håll) så klämmer han fram att han inte känner igen sig och säger igen att han ska till *****sberg. Då frågar jag om han ska till HALLSBERG, vilket är en jävla skillnad. Och det var ju till hallsberg han skulle.
Snäll som jag är så stannar jag taxametern så att han kanske tjänar 100 kr. När resan är slut så står taxametern på 710 kr. Resan skulle i normala fall gå på 400-450 ungefär. Jag får 550 och inte ett öre mer. Och eftersom jag är så jävla snäll så bommar jag inte körningen utan jag lägger ut mellanskillnaden själv....

Har jag eller kunden rätt i detta fall?
Citera
2009-05-31, 13:35
Bannlyst
Citat:
Igår var jag med om en lustig körning där jag anser att jag gjorde rätt. Iallafall, jag får en körning från Marieberg i Örebro. Kunden talar knappt svenska och säger att han ska till ****sberg.
När vi väl är i Adolfsberg (som ligger åt helt fel håll) så klämmer han fram att han inte känner igen sig och säger igen att han ska till *****sberg. Då frågar jag om han ska till HALLSBERG, vilket är en jävla skillnad. Och det var ju till hallsberg han skulle.
Snäll som jag är så stannar jag taxametern så att han kanske tjänar 100 kr. När resan är slut så står taxametern på 710 kr. Resan skulle i normala fall gå på 400-450 ungefär. Jag får 550 och inte ett öre mer. Och eftersom jag är så jävla snäll så bommar jag inte körningen utan jag lägger ut mellanskillnaden själv....

Kunden ska givetvis betala, då kunden instämmer när du frågar om slutdestinationen är Adolfsberg?

Kan man inte justera beloppet på moderna taxametrar längre?
Jag skulle aldrig lägga pengar ur egen ficka till droskägaren.
Citera
2009-05-31, 18:59
Medlem
pilt77s avatar
Citat:

Jag hade på sin höjd stängt av taxametern en stund. Men det beror helt på hur kunden beter sig. Är det en otrevlig jävel så får han betala hela resan.

Förövrigt så var det första kvällen sen jag började köra för 3 år sen som jag tappade tålamodet mot en kund. Han var så förbannat dum och dryg och när vi väl var framme så vägrade han gå ut ur taxin. Hade inte hans stackars fru varit med i bilen så hade jag slängt ut fanskapet i diket mitt ute i skogen där han bodde.

Känns jävligt skönt att det var sista taxipasset på ett bra tag. Har tagit semester på obestämd tid nu Jobba extra med taxi i princip varje helg i 3 år sliter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in