2014-08-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Inte acceptabelt beteende.
Ring kundtjänst och reklamera, kanske får du någon kompensation. Dessa typer sabbar för resten av oss som kör för TSAB.

Dock är det så att ovanan att sitta på röven i bilen i stället för att öppna dörrar och hjälpa till med bagage inte är knutet till etnicitet. I vilket fall som helst bör det stävjas. Enda sättet är reklamation, så de lär sig veta hut.

Enligt min personliga uppfattning beror detta på att det sker ett generationsskifte på Taxi Stockholm.

Du har en hel del gamla gubbar som har kört i 40 år, jävligt rutinerade, jävligt serviceminded. Tyvärr ramlar dessa bort efter ett tag, sjuka, dör, får inte köra osv osv. Vissa utav dom äger då en eller flera plåtar och priserna på dessa är så upptrissade (mycket pga gammalt gott rykte) att inga normala svenskar har råd att köpa en, istället får du Södertälje människor med tillgång till en massa svarta pengar från sidoekonomin därnere.

Då blir det pimpade mercedes med en blatte med hörsnäcka som måste hjälpa sin nya fru att klara SFI så hon ska få sina bidrag från staten.

Kolla styrelsen på TSAB idag, nästan bara Södertäljefolk, plus ett väldigt byte på VD hela tiden (kostar pengar).
Citera
2014-08-11, 22:45
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Enligt min personliga uppfattning beror detta på att det sker ett generationsskifte på Taxi Stockholm.

Du har en hel del gamla gubbar som har kört i 40 år, jävligt rutinerade, jävligt serviceminded. Tyvärr ramlar dessa bort efter ett tag, sjuka, dör, får inte köra osv osv. Vissa utav dom äger då en eller flera plåtar och priserna på dessa är så upptrissade (mycket pga gammalt gott rykte) att inga normala svenskar har råd att köpa en, istället får du Södertälje människor med tillgång till en massa svarta pengar från sidoekonomin därnere.

Då blir det pimpade mercedes med en blatte med hörsnäcka som måste hjälpa sin nya fru att klara SFI så hon ska få sina bidrag från staten.

Kolla styrelsen på TSAB idag, nästan bara Södertäljefolk, plus ett väldigt byte på VD hela tiden (kostar pengar).
Stämmer nog rätt mycket det du säger. Det jag även vet är att det kommer många nya från Fågelvik hela tiden, lockade av potentiellt högre kassor. Dessa tar ibland med sig beteenden som inte är okej i TSAB, trots att de på utbildningen får höra att de ska glömma allt de lärde sig hos Fågelvik. (Utom adresserna de kunde innan då förstås.)

Man ska heller inte stirra sig blind på etniciteten och döma hunden, för det finns rätt många med utländsk härkomst som kört länge och är väldigt serviceminded, förutom att de hittar överallt.
Citera
2014-08-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Jobbar i BC med. Har dock inte kört taxi själv. Har suttit i 2 olika centraler och totalt svarat för ca 10-12 olika städer. Tycker mer om att jobba med de mindre städerna, blir mer handpåläggning och stimulerande. Att svara i en stad med 400+ inloggade fordon blir bara hjärndött och de tickar egentligen på av sig själv konstant nästan.

Tillskillnad från mindre städer där man måste faktiskt planera vilka bilar som ska ta vilka körningar.

Ang stressen så upplever många arbetskollegor det som stressigt, personligen så går ja in med attityden att de är vad de är. Stressa upp sig hjälper inte utan de är bara att kämpa sig igenom högtrycks perioderna för de går ju i omgångar.

Kul och kul. Klagar inte nå nämnvärt faktiskt, beror mycket på vilka man jobbar med. Man går ju inte ihop 100% med alla på en större central, jobbet görs lika bra men att tjöta skit och dra skämt gör jag inte lika mycket med vissa som med andra.

Lön, brukar få ut mellan 18-21 tusen efterskatt beroende på OB osv. Jobbar 100% och har lite diverse pålägg för viss kompetens hit och dit, tex är vi bara en handfull i centralen som kan sitta på alla olika inlogg för diverse städer och trafikleda.

Chaufförerna i landsbyggsbolagen är generellt sett trevligare. De trevligaste är ju de som sitter med en fastlön och har provision när de når upp till en viss summa på ett pass. Ett fel ifrån växeln påverkar inte dem riktigt lika mycket dock kan jag förstå chaufförerna som blir förbannade när de sker ett uppenbart fel från BC och de förlorar pengar. Sen är de svårt att få någon direkt personlig relation med chaufförer i ett större bolag också. De blir bara ett par röster i luren.

Vad kul att någon svarade!!
Vart är det ni sitter någonstans? Är det dalarna? Vilken/vilka plattformar bokar ni i? Frogne eller holmedal?
Citera
2014-08-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppsvans
Vad kul att någon svarade!!
Vart är det ni sitter någonstans? Är det dalarna? Vilken/vilka plattformar bokar ni i? Frogne eller holmedal?

Icke sitter i Göteborg, bokar i både Holmedal och OTT, personligen föredrar jag Holmedal. OTT är enbart för större bolag och omöjligt att få överskådligt i min mening.
Citera
2014-08-15, 14:44
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Vad har ni fått punga ut för taxikortet? Om man är duktig vad det gäller kartor o förstå regler, hur billigt kan det bli?
Kostar det extra för att få bli egen åkare?
Citera
2014-08-16, 14:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Vad har ni fått punga ut för taxikortet? Om man är duktig vad det gäller kartor o förstå regler, hur billigt kan det bli?
Kostar det extra för att få bli egen åkare?

Uppkörning med lånebil 1200kr, teoriprov runt 700kr, läkarintyg runt 600kr, foto för kortet, tillverkning av kortet 150kr, avgift för behandling av ansökan 1200.........Vänta nu. Har dom börjat ta 1200kr för att gå igenom ens jävla ansökan? Aja, då är vi uppe i runt 4.000 då.

Ska du bli egen åkare är det ytterligare saker att plugga och avlägga prov om. Dessutom krävs att du har tillgångar på 100.000 för att du ska få ta ut din första bil. Alltså tillgångar - skulder ska vara minst 100k.
Citera
2014-08-16, 16:56
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Uppkörning med lånebil 1200kr, teoriprov runt 700kr, läkarintyg runt 600kr, foto för kortet, tillverkning av kortet 150kr, avgift för behandling av ansökan 1200.........Vänta nu. Har dom börjat ta 1200kr för att gå igenom ens jävla ansökan? Aja, då är vi uppe i runt 4.000 då.

Ska du bli egen åkare är det ytterligare saker att plugga och avlägga prov om. Dessutom krävs att du har tillgångar på 100.000 för att du ska få ta ut din första bil. Alltså tillgångar - skulder ska vara minst 100k.

700 för teoriprov, är det för alla delprov eller bara ett? Jag har ju redan tunga behörigheter o har gjort läkarkontroll, måste jag göra om det då? Inte för att det är nåt problem o göra om det, bara onödiga pengar?

Tack som fan för svaren, Bbobi!
Citera
2014-08-16, 19:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
700 för teoriprov, är det för alla delprov eller bara ett? Jag har ju redan tunga behörigheter o har gjort läkarkontroll, måste jag göra om det då? Inte för att det är nåt problem o göra om det, bara onödiga pengar?

Tack som fan för svaren, Bbobi!

När jag tog mitt gjorde jag fyra delprov men ett är borttaget nu. Det var så länge sen så minns inte exakt men det är 200 nånting per prov x 3.

Läkarintyg är detsamma som för c, d kort osv bara att man i det här fallet bockar i rutan för taxilegitimation. Jag kan dock inte svara på hurvida du slipper undan om du redan har annan behörighet med samma medicinska krav. Det får du nog ringa dom och fråga.
Citera
2014-08-16, 19:16
Medlem
Så less på det här skitjobbet.modernt slaveri är vad det är. Kan inte TaxiKurir/020 åkare gå ihop och starta en BC som ett kooperativ. Kalla den för fairtaxi eller nåt. Tillåta kollektivavtal och annat så folk kan få ett drägligt jobb och lön. Ångrar mitt taxikort. Tack gode gud att jag tagit examen. Bye bye extraknäcket som nästan tog knäcken på mig!
Citera
2014-08-17, 08:52
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sollz
Så less på det här skitjobbet.modernt slaveri är vad det är. Kan inte TaxiKurir/020 åkare gå ihop och starta en BC som ett kooperativ. Kalla den för fairtaxi eller nåt. Tillåta kollektivavtal och annat så folk kan få ett drägligt jobb och lön. Ångrar mitt taxikort. Tack gode gud att jag tagit examen. Bye bye extraknäcket som nästan tog knäcken på mig!

Gå med i facket. Sveriges sista lagliga slavarbete är precis vad det här. Legat på 30kr/tim netto den här veckan. 48 timmarsvecka.
Citera
2014-08-17, 17:18
Medlem
Dan88s avatar
Har ingen aning om vad ni snackar om, har haft flera bra dagar denna vecka,

Onsdag: 4900
Torsdag: 2900 (jobbade endast 6 timmar)
Fredag: var inte så bra 2200.
Lördag: 4600
Citera
2014-08-17, 19:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Har ingen aning om vad ni snackar om, har haft flera bra dagar denna vecka,

Onsdag: 4900
Torsdag: 2900 (jobbade endast 6 timmar)
Fredag: var inte så bra 2200.
Lördag: 4600

Ja, det har varit bra för mig med.

Ons: 2.000
Tors: 2.500
Fred: 4.000
Lörd: 5.400

Då ska vi se...Det blir 13.900 på 35½h och 490kr dricks. Bara natt "såklart".

Det har varit en jävla massa att göra i ytterkanterna av Stockholm för alla kräftskivor. Mitt i stan har det däremot sett rätt dött ut förutom den där jävla festivalen som ställer till trafiken lite.

Men som konstaterat tidigare är ju den enskildes inkörda belopp intetsägande för helheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in