2013-02-21, 03:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oranginofredy
Hej. Jag ska snart göra proven för taxiläg så..
Undrar lite här, vad rekommenderar ni mig.... hur hittade ni jobb... alltså är det bäst att gå till olika taxiföretag och lämna CV och fråga om de har jobb att erbjuda
eller
är det bäst att ringa dem och fråga?

Alltså ringa eller gå dit?

tack för alla svaren i förväg

Tänker du betala själv för den interna kursen? Då är det nog bara att ringa och boka tid. Eller dyka upp på deras informationsmöte (behöver inte anmäla dig), göra deras lilla test och ställa ev frågor på plats.

Vill du få den betald av en åkare, ja då får du hitta en åkare först.

Ska du köra för kurir/020/topcab kan du kolla lite här ; http://www.tfu.se/lediga-taxijobb/

Fördelen med taxi är ju att man inte är hundratals personer som slåss om några få tjänster. Dom som har en annons som ligger ute vill att du ska börja köra för dem. Man behöver inte dyka upp i egen hög person för att göra ett gott intryck på de som jobbar på kontoret.
Senast redigerad av Bbobi 2013-02-21 kl. 03:56.
Citera
2013-02-21, 13:25
Medlem
Enligt uppgifter på taxi stockholms hemsida så är transportintäkter för 2011 2 miljarder, det finns 1650 anslutna bilar vilket ger ett snitt på 101000kr per bil ock månad . delar vi det på ett natt ock ett dagpass så blir det ju 50tusen per månad.
detta är faktiska siffror så nu kanske det är slutfantiserat
Citera
2013-02-21, 17:39
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erick12
Enligt uppgifter på taxi stockholms hemsida så är transportintäkter för 2011 2 miljarder, det finns 1650 anslutna bilar vilket ger ett snitt på 101000kr per bil ock månad . delar vi det på ett natt ock ett dagpass så blir det ju 50tusen per månad.

Fast det finns ju inte lika många nattchaufförer som dagchaufförer. Knappast 1650 bilar ute en tisdagsnatt.
Citera
2013-02-22, 11:39
Medlem
Jag tycker att det är möjligt att köra in mer än 100 000kr om man är duktig och kör stor bil hos Taxi Stockholm, har själv sätt min kompis många gånger när han körde in över 8000kr på lördag natt. Det fanns några hos 020 som körde över 100k/månad med vanliga bilar (rekorded var 120k om jag minns rätt), fråga mig inte hur det är möjligt men det är inte någonting jag bara hört, jag har faktiskt sett löne specifikation av en förare som körde för min åkare. Men visst, 98 procent av de som jobbar ska aldrig komma i närheten av 100 000kr inkört. Jag jobbar tis-lör natt hos 020, i snitt kör jag mellan 50-60k per månad, och jag är faktiskt ganska lat förare som undviker att köra i centrala stockholm
Citera
2013-02-22, 14:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erick12

Som sagt, alla bilar är inte ute och rullar 7 dagar i veckan. Många har bara en chaufför på sig, vissa har personer som bara kör extra osv.

Visst kan man räkna ut ett snitt såsom du har gjort, helt korrekt. Men det säger ingenting om vart de som kör in mest ligger.

F.ö är det absolut inga fantasisummor att köra in. Problemet ligger i att de flesta av oss har ett liv utöver att sitta och köra taxi. Den tid som skulle krävas är helt enkelt inte värt det även om man antagligen känner sig rätt nöjd när lönen trillar in på kontot.
Citera
2013-03-02, 13:57
Medlem
marcus_tnss avatar
Hejsan, söker en speciell taxi bil. Nya Saab 9-5. Jag vet att Taxi Trollhättan har 2 st "minst" samt Trollhättans Hyrverk. Vet även att taxikurir i stockholm har haft någon. Men jag tänkte mer på om ni nyligen typ i år har sett nya saaben som taxi ? Är ju en väldigt ovanlig bil som taxi. Tack för hjälpen
Citera
2013-03-02, 18:34
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
Hejsan, söker en speciell taxi bil. Nya Saab 9-5. Jag vet att Taxi Trollhättan har 2 st "minst" samt Trollhättans Hyrverk. Vet även att taxikurir i stockholm har haft någon. Men jag tänkte mer på om ni nyligen typ i år har sett nya saaben som taxi ? Är ju en väldigt ovanlig bil som taxi. Tack för hjälpen
Ser ju den knappt i trafiken överhuvudtaget. Varför vill du ha den som taxi? Vilka garantier får du? Den finns ju inte som ny.
Tänk även på att det är kombikrav utanför STHLM om du vill köra färdtjänst/sjukresor.
Senast redigerad av Axel61 2013-03-02 kl. 18:37.
Citera
2013-03-03, 20:52
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Ser ju den knappt i trafiken överhuvudtaget. Varför vill du ha den som taxi? Vilka garantier får du? Den finns ju inte som ny.
Tänk även på att det är kombikrav utanför STHLM om du vill köra färdtjänst/sjukresor.

som sagt en väldigt ovanlig bil. nej det vill jag inte ha! att bli åkare är inget som lockar mig vill gärna ha fritid också. som sagt... mäh..
Citera
2013-03-03, 20:58
Medlem
Hallå! Har ni någon gräns för kundernas berusningsnivå för att ni skall neka dem resa? Jobbar på en mindre ort där jag kör helt själv, körde en som åker titt som tätt ofta väldigt berusad. Men i helgen hämtade jag honom runt 18 sten packad, tror inte dem flesta hade kört honom från sitt hem till en fest. När han väl kommit fram betalade han inte för han hade inga pengar. Han ville att jag skulle hämta honom 8 Tim senare, det gjorde jag inte. Hur hade ni gjort?

Observera att orten jag kör på är cirka 1500 pers så alla känner alla mentalitet
Citera
2013-03-03, 21:48
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drusken
Hallå! Har ni någon gräns för kundernas berusningsnivå för att ni skall neka dem resa? Jobbar på en mindre ort där jag kör helt själv, körde en som åker titt som tätt ofta väldigt berusad. Men i helgen hämtade jag honom runt 18 sten packad, tror inte dem flesta hade kört honom från sitt hem till en fest. När han väl kommit fram betalade han inte för han hade inga pengar. Han ville att jag skulle hämta honom 8 Tim senare, det gjorde jag inte. Hur hade ni gjort?

Observera att orten jag kör på är cirka 1500 pers så alla känner alla mentalitet

Har han inga pengar när han åker iväg till ett ställe så kommer han ju definitivt inte ha pengar när han skall hem. Jag hade gjort så i fortsättning om du vet ungefär vad det kostar att åka dit han skall att alltid i fortsättning ta betalt i förväg.
Citera
2013-03-03, 22:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drusken

Nej, inte direkt. Är en bedömning från gång till gång men är väll mest ifall personen bokstavligt talat ramlar fram som jag säger nej direkt.

Hur långt åkte han? Är det en struntsumma och man vet att man kommer köra honom igen kan man ju ta det då. Du kan ju även i ett annat pass när du har vägarna förbi knacka på hos personen. Det har jag gjort en gång när personen ställde sig upp för att få ut plånboken, glömde att betala, gick in och lade sig i sängen.

Var rätt kul när frugan öppnade dörren och jag förklarade att hennes man inte betalade för resan natten innan. Han fick det hett om öronen.

Nästa gång tar du iaf förskottsbetalt. Åker man utan möjlighet att betala förtjänar man att mötas med skepsism nästa gång.

När jag körde för ett litet lokalt bolag och detta hände fick personen åka ner till stationen och betala sin skuld helt enkelt. Eller så börjar man nästa gång man kör personen med att ta betalt för den förra resan (om man vet att man kommer köra denne igen).

Är det en person man antagligen aldrig kommer se igen, foto på leg, tar nummer, skicka kontonummer att föra över pengarna till.
Senast redigerad av Bbobi 2013-03-03 kl. 22:47.
Citera
2013-03-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej, inte direkt. Är en bedömning från gång till gång men är väll mest ifall personen bokstavligt talat ramlar fram som jag säger nej direkt.

Hur långt åkte han? Är det en struntsumma och man vet att man kommer köra honom igen kan man ju ta det då. Du kan ju även i ett annat pass när du har vägarna förbi knacka på hos personen. Det har jag gjort en gång när personen ställde sig upp för att få ut plånboken, glömde att betala, gick in och lade sig i sängen.

Var rätt kul när frugan öppnade dörren och jag förklarade att hennes man inte betalade för resan natten innan. Han fick det hett om öronen.

Nästa gång tar du iaf förskottsbetalt. Åker man utan möjlighet att betala förtjänar man att mötas med skepsism nästa gång.

När jag körde för ett litet lokalt bolag och detta hände fick personen åka ner till stationen och betala sin skuld helt enkelt. Eller så börjar man nästa gång man kör personen med att ta betalt för den förra resan (om man vet att man kommer köra denne igen).

Är det en person man antagligen aldrig kommer se igen, foto på leg, tar nummer, skicka kontonummer att föra över pengarna till.

Jag känner ju personen i fråga men det är inte första gången han inte betalar, sist gång fick jag ju pengar men det är ju efter att jag bett om det, jag tänker ju inte lägga tid för att åka till honom varje gång. Denna gången fråga han inte heller om han kunde betala senare vilket jag ansåg som väldigt lågt, Därför hämtade jag honom inte på natten då samma sak skulle hända. Han åker ett par gånger per år t/r till samma ställe för fest. Får väl fakturera honom på denna turen om han inte hör av sig under veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in