Jag håller med dig om allt du skriver. Självklart finns det osäkerheter, det kan finnas annan strålning som inte mäts aktivt som påverkar andra planeters klimat, men de data som finns tyder inte på detta. Självklart går det att spekulera i allt möjligt, men jag tittar på data som finns, inte som kan finnas. Vem vet, planeterna kanske är sammankopplade med någon kraft som värmer upp dem innifrån...
Sedimenten rymmer nog mer än vad både du och jag tror. Bara genom att titta på sediment, mäta höjd och sammansättning får man nog bara fram en bråkdel av vad som faktiskt hände. Ofta samkör man nog resultaten med andra resultat för att få bättre upplösning.
De kan tex titta på redox och räkna på detta. Tex får de ju reda på hur mycket järn och svavel som finns och har funnits, och vidare hur mycket av sedimenten som frigjorts till atmosfären som H2S, CO2 eller vad som helst. Genom att titta på isotopkvoter får de fram vilka diskrimineringar som funnits och i vilken utsträckning, hur mycket som passerat organismer, hur många gånger och därigenom få fram en mängd andra data.
En stor del av sedimenten beror ju på NPP i haven, men även på land (-> partiklar, löst kol, löst P och N > tillväxt i haven, tillflöde av Fe, Co > tillväxt i haven etc), så självklart säger sedimenten en hel massa om hur atmosfären och livet på jorden var under vissa tidsepoker.
Jag vet seriöst inte vad vi diskuterar längre, allt du skrev i det förra inlägget kunde jag ha skrivit själv... jo just ja, du undrade hur 600ppm kunde försvinna från atmosfären i förhistorisk tid? Jag sammanfattar det med: sediment

(o inlagring i torv, olja, kol om vi ser så långt tillbaka i tiden)