Citat:
Ursprungligen postat av serious
Quantilho:
Postar återigen denna enkla bild http://www.wbgu.de/Images/sn_2003_en_figures/Fig_4-2-1.gif som visar poolerna och flödet i biosfären, ett allmänt vedertaget diagram som stärkts av flera oberoende studier.
Att golfströmmen skulle stanna snabbt pga en massiv sötvattentömning från Grönland är rätt otroligt då det inte finns någon sötvattensjö i den storleken på inlandsisen, mao jag håller inte med Gore här. Hur som helst verkar den försvagas, vilket innebär att downwellingen i arktis och uppwellingen i tex Antarktis och norra stillahavet avstannar, vilket vidare innebär en katastrof för näringscirkulationen i haven och även CO2-halten (+ alla andra vattenlösliga gaser) i atmosfären.
Jag tycker för övrigt att du undviker mitt förra inlägg om glaciärernas utbredning.
Du skrev också i tråden "När oljan tar slut" Oljan kommer aldrig att ta slut, men däremot nå en maximal produktion och då kan inte längre efterfrågan matchas och ekonomiska problem stundar. Viktigt att poängtera och hålla isär. och i den här tråden energin räcker [inte, red] till för att uppfylla några domedagsscenarios om framtiden. Vi får helt enkelt slut på fossila bränslen långt innan det sker. Och världsdepressioner i följderna av gas/oljebrist kommer att sätta käppar i hjulet för tillväxten.
Du får ursäkta om jag missförstod någonting här, men hur ska du ha det?
Någonting som motbevisas i länkarna jag postade i förstasidan, bla. http://www.durangobill.com/Swindle_Swindle.html (läs rubriken Sunspots för ovanstående påstående och kika in källorna)
Postar återigen denna enkla bild http://www.wbgu.de/Images/sn_2003_en_figures/Fig_4-2-1.gif som visar poolerna och flödet i biosfären, ett allmänt vedertaget diagram som stärkts av flera oberoende studier.
Att golfströmmen skulle stanna snabbt pga en massiv sötvattentömning från Grönland är rätt otroligt då det inte finns någon sötvattensjö i den storleken på inlandsisen, mao jag håller inte med Gore här. Hur som helst verkar den försvagas, vilket innebär att downwellingen i arktis och uppwellingen i tex Antarktis och norra stillahavet avstannar, vilket vidare innebär en katastrof för näringscirkulationen i haven och även CO2-halten (+ alla andra vattenlösliga gaser) i atmosfären.
Jag tycker för övrigt att du undviker mitt förra inlägg om glaciärernas utbredning.
Du skrev också i tråden "När oljan tar slut" Oljan kommer aldrig att ta slut, men däremot nå en maximal produktion och då kan inte längre efterfrågan matchas och ekonomiska problem stundar. Viktigt att poängtera och hålla isär. och i den här tråden energin räcker [inte, red] till för att uppfylla några domedagsscenarios om framtiden. Vi får helt enkelt slut på fossila bränslen långt innan det sker. Och världsdepressioner i följderna av gas/oljebrist kommer att sätta käppar i hjulet för tillväxten.
Du får ursäkta om jag missförstod någonting här, men hur ska du ha det?
Någonting som motbevisas i länkarna jag postade i förstasidan, bla. http://www.durangobill.com/Swindle_Swindle.html (läs rubriken Sunspots för ovanstående påstående och kika in källorna)
Kretsloppen är helt okey, men storleken och tiderna däremot är ju i vissa fall svåra att uppskatta och mäta. Min poäng ligger inte i själva kretsloppen utan i att flertalet av de olika processerna är förknippade med osäkerheter i storleken.
Jag har inte glömt ditt glaciärinlägg, men däremot inte haft tid att svara på det. För att summera så tycker jag att det finns en risk för cherrypicking när man inte är noga med referenserna till glaciärerna och deras lokala förhållanden, vilket inte Gore är. Men det är en smärre detalj.
Jag får väl förtydliga om det blev lite oklart. Produktionen av fossila bränslen kommer att nå en maximal produktion och därefter avta, vilket ger ekonomiska konsekvenser. Om man ska vara strikt.
I ett lite mer mediafokuserat perspektiv så brukar man tala om att fossila bränslen tar slut, fast men avser det ovanstående. I praktiken så innebär ju peak oil att den billiga oljan tar slut och att det bara finns dyr och sur olja kvar.
Och när peak oils gudfader säger att det kommer gå åt pipan så har han belägg för det hela. Vi har ju redan historisk erfarenhet av vad oljekriserna på 60-70-talet gjorde för världsekonomin så det är ju bevisligen så att oljebrist svider hårt för världen. Däremot har vi ju ingen som helst historisk erfarenhet av hur ett mycket varmare klimat skulle påverka världen.