Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-03, 13:25
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Presentera gärna artikeln så kan vi diskutera vidare om den.

Jag har redan presenterat dom. Se inlägg ovan.

Citat:
Du mer än gärna precisera exakt vart i den nya rapporten som förutsägelserna stämmer överens med observationerna.

I och med att jag har Nature bakom mig behöver jag inte ens formulera det själv.

Citat:
Some of that confidence comes from the accuracy of previous IPCC predictions, such as estimates made from 1990 onwards, that global temperatures would rise by between 0.15 °C and 0.3 °C per decade. Temperatures have climbed steadily since: the ten hottest years on record all postdate 1990, and the rate of warming, 0.2 °C per decade, fits the initial prediction.

Från den här News-artikeln.

Citat:
Och för det andra så är saker inte sanna innan de är verifierade. Det är vetenskap vi sysslar med och då ska saker bevisas innan de är sanna.

Jag tror du har en lite märklig bild av den vetenskapliga metoden. Vi har modeller överallt, fr a i fysiken, som vi verifierar med kända data och använder för att extrapolera till okända data.

Klimatmodellerna beskriver den kända klimatutvecklingen och extrapolerar till den okända.
Kvantmekaniska beräkningar beskriver de kända molekylerna, så att vi har förtroende att beskriva de okända.
Vi gör en beskrivning av antalet nya oljefyndigheter de senaste åren och extrapolerar de framtida fyndigheterna.

Varför är det så svårt att se?

Men även om vi antar din synsätt så har deras förutsägelser visat sig slå in, se ovan.

Men driver du argumentet att det här inte är vetenskap eller att det är "dålig" vetenskap, så säger du i samma stund att du är bättre på att avgöra detta än de mest respekterade tidskrifterna. Jag delar inte den attityden, utan litar på Nature/Science och deras reviewers.

Citat:
Själva forecasten om när toppen inträffar har jag inte uttalat mig om och ärligt talat är det inte speciellt intressant. Det viktiga är just själva modellen och det faktum att IPCC inte använder den i sina scenarioberäkningar.

Där kanske du har anledningen till att Peak Oil inte används. Det finns ingen tillräckligt respekterad säkerställd kvantitativ analys att bygga en klimatmodell på.

Och när peaken inträffar är i allra högsta grad intressant. Inträffar den t ex år 2050 så blir detta ett icke-argument, eller hur?

Citat:
Även om du har 100 000-årig klimathistoria så är det är ovidkommande faktum här. Datan och tolkningarna är i en del fall omstridda, exempelvis i en Nature-artikeln där man kritiserade Manns arbete.

Vilken artikel är det och från vilket år?

Den här News-artikeln från Nature (2006) tar upp att kontroversen bakom Mann's hockeyklubba nu är avgjord, till Manns fördel.

Citat:
Sedan är jag nyfiken på hur du lyckas avläsa klimatförändringarnas ekonomiska/sociala effekter på samhället i datan. Det intressanta är ju vilka tänkbara effekter klimatförändringarna kan få för människan och kan du verkligen avläsa det i isdatan eller?

Nej, som jag har sagt till dig tidigare kommer den uppskattningen dels från peer-review, som jag har refererat till, och dels från Stern-rapporten, av den förre chefsekonomen på Världsbanken Nicholas Stern, där huvudslutsatsen är att

Citat:
That acting now would save enormous sums in the long run. Stern has run models of future economic development and studied estimates of the financial impact of middle-of-the-road estimates for future climate change. He concludes that climate change will knock between 5% and 20% off global gross domestic product (GDP) by the beginning of the next century. That could be reduced to 1% if steps are taken immediately to limit emissions, he says. Investment now will lead to huge savings in the future.

Citerat från News@Nature.com

Citat:
Växthuseffekten bestrider jag inte, ej heller koldioxidökningen i atmosfären, utan det som jag vänder mig emot är de påstådda dramatiska samhällseffekterna med fatala/ödesdigra effekter som påstås komma.

...och vem påstår att det ska bli några såna?

Men det kommer bli effekter, den saken är klar.

Citat:
Vetenskap är inte demokratisk så koncencus och majoritet är inte speciellt intressant.

Varför tror vi på Big Bang?
Jo, därför att konsensus av astrofysikerna anser att den modellen stämmer.

För varje vedertagen teori eller modell kommer det finnas en oppsition, och det är bra. Men den bild som ska gå ut i media, politiken och i undervisningen är vad de flesta forskare anser stämma.

Eller hur?

Citat:
Om du resonerar som ekonomerna samt tror att peak oil handlar om att oljan tar slut så behöver du nog läsa på lite mer. Peak Oil handlar om slutet på den ekonomiskt billiga oljan och det är en helt annan sak än någonting tar slut.

Peak Oil handlar om att det kommer att inträffa en produktionspeak varefter oljeproduktionen kommer att minska.

Citat:
Förhoppningsvis kommer nytänkande att slå igenom och nya energikällor kommer att implementeras, men det är en lång väg dit och vi kommer att dras med fossila bränslen under tiden eftersom det finns inte något alternativ som kan fylla dess plats.

Nature har en speciell web-focus kring detta, Energy for a Cool Planet.

Kolla gärna in Peak Oil-artiklarna

Citat:
Sedan handlar det om vad vi extrapolerar från. Vi har sett av nyfynden är stadigt avtagande och att behovet går kraftigt uppåt. Att utvecklingen fortsätter på detta sätt är fullt rimligt. Så givetvis är det spekulativt men mycket mindre spekulativt än klimatmodellering.

Här lägger du värderingen att det är mindre spekulativt. Men det är en värdering som jag inte delar.
Citera
2007-03-03, 13:45
Medlem
zeks avatar
Citat:
Beträffande det andra så var det ju en rolig incident omkring peer reviewingen av IPCCs rapporter och hur bara "troende" forskare ingick.

Det är en konspirationsteori och artikeln du pratar om handlar absolut inte om detta.

Citat:
En "ledare", eller vad man ska kalla den, i senaste Nature tar ju upp samma problem fast då om hur klimatologiska rådgivare i USA har ombetts säga upp sig eftersom de inte delar IPCCs åsikt. Kort och gott pekas det ju på att IPCCs rapport riskerar att bli en dogmatisk tes där tro är viktigare än vetenskap. Det är ju kul att det tas upp i Nature.

För de som inte prenumererar på Nature eller News @ Nature.com är det bra om du länkar till dina artiklar. Den artikeln du pratar om är den här.

Artikeln tar upp att två "stats"-klimatologer mist jobbet för att deras åsikt är att den globala uppvärmningen inte är skapad av människor. Den här posten är dock ganska politisk och i politiken är det viktigt att hålla sig till konsensus.

Skulle du vilja att en "stats"-fysiker inte tror på Big Bang?

Det finns alltså ingen koppling till det vetenskapliga samhället.
Citera
2007-03-03, 18:14
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zek
I och med att jag har Nature bakom mig behöver jag inte ens formulera det själv.

Från den här News-artikeln.

Jag tror du har en lite märklig bild av den vetenskapliga metoden. Vi har modeller överallt, fr a i fysiken, som vi verifierar med kända data och använder för att extrapolera till okända data.

Klimatmodellerna beskriver den kända klimatutvecklingen och extrapolerar till den okända.
Kvantmekaniska beräkningar beskriver de kända molekylerna, så att vi har förtroende att beskriva de okända.
Vi gör en beskrivning av antalet nya oljefyndigheter de senaste åren och extrapolerar de framtida fyndigheterna.

Nej, som jag har sagt till dig tidigare kommer den uppskattningen dels från peer-review, som jag har refererat till, och dels från Stern-rapporten, av den förre chefsekonomen på Världsbanken Nicholas Stern, där huvudslutsatsen är att

Citat:
That acting now would save enormous sums in the long run. Stern has run models of future economic development and studied estimates of the financial impact of middle-of-the-road estimates for future climate change. He concludes that climate change will knock between 5% and 20% off global gross domestic product (GDP) by the beginning of the next century. That could be reduced to 1% if steps are taken immediately to limit emissions, he says. Investment now will lead to huge savings in the future.

...och vem påstår att det ska bli några såna?

Men det kommer bli effekter, den saken är klar.

Jag får väl omformulera frågan då och ta det mer detaljerat. IPCC har inte gjort en förutsägelse av hur mycket temperaturen kommer att öka utan de har gjort 40 scenarioberäkningar som ger olika temperaturökningar i varje enskilt fall och sedan presenterar de ett intervall med max och minvärdet som övre och undre gräns.
Min fråga var/är vilket av dessa scenarios som gav en temperaturökning som motsvarade den som observerades. Någon som det du hänvisar till slätar över genom att tala om hela intervallet och helt rätt har man lyckats täcka in den observerade ökningen inom intervallet, men å andra sidan har man gjort 40 gissningar.

Om du exempelvis tittar här på modelleringarna för A2 och B2 familjerna så är det tämligen generösa intervall som beräkningarna spottar ut.
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/fig9-6.htm

Eller denna bild som visar temperaturspannen i scenariofamiljerna:
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/slides/large/01.33.jpg

Givetvis har vi modeller överallt, men IPCCs modell är inte enbart en klimatmodell. Den inkluderar så ofantliga många fler parametrar, utsläpp från fabriker, ekonomisk utveckling, befolkningstillväxt, teknologisk utveckling, exploatering av nya resurser. Det handlar alltså inte enbart om en modell som extrapolerar fram temperaturökning utan en modell som även beskriver befolkningstillväxt, ekonomisk utveckling och globala handelsrelationer bland annat. Även om de lyckats pricka rätt i modelleringen av atmosfäriska processer, tror du på fullt allvar att de även lyckats beskriva den ekonomiska utvecklingen korrekt 100 år framåt i tiden?

För att citera en artikel i Nature:
"You can´t use flawed economic scenarios for any meaningful analysis of the impacts of climate change". Vilket även passar in tämligen bra på Stern-rapporten.
Du kan läsa den själv här: http://www.nature.com/news/2006/060123/pdf/439374a.pdf

Som tidigare sagt: Vad tror du själv om att Nordkorea och Tunisien kommer att ha ett högre BNP per capita än USA år 2100? Känns det rimligt?

Vill du själv kika på enskilda scenarios kan du hitta IPCCs officiella data här: http://www.grida.no/climate/ipcc/emission/164.htm
Så vi kan gå direkt till källan och missa risken för förvanskningar.

Om jag förstod dig rätt tidigare (orkar inte leta reda på ett exakt citat men kan göra det om det behövs) så påstod du tidigare att dramatiska samhällseffekter a la Aftonbladet stod att vänta och var den stundande verkligheten enligt forskarna. Jag har fortfarande inte sett vetenskapliga argument för detta. Det är givetvis klart att det kan bli konsekvenser av klimatförändringarna, men om dessa blir katastrofala eller triviala är ju den viktiga frågan.
Citera
2007-03-03, 18:43
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Varför tror vi på Big Bang?
Jo, därför att konsensus av astrofysikerna anser att den modellen stämmer.

För varje vedertagen teori eller modell kommer det finnas en oppsition, och det är bra. Men den bild som ska gå ut i media, politiken och i undervisningen är vad de flesta forskare anser stämma.

Eller hur?

Peak Oil handlar om att det kommer att inträffa en produktionspeak varefter oljeproduktionen kommer att minska.

Nature har en speciell web-focus kring detta, Energy for a Cool Planet.

Kolla gärna in Peak Oil-artiklarna

Här lägger du värderingen att det är mindre spekulativt. Men det är en värdering som jag inte delar.

Vi tror på Big bang eftersom det är den enda modell som stämmer väl överens med observationerna. Här handlar det om att beskriva observationer. Vi gör ju inga extrapolationer från Big Bang och vad som kommer att hända med universum i framtiden är tämligen oklart. Det är en rätt stor skillnad.
Jag tvivlar å det starkaste på att en koncensus av världens forskare tror att IPCC har en modell som korrekt kan beräkna världens utveckling klimatmässigt, ekonomiskt och socialt fram till 2100. Däremot kanske koncensus anser att de flesta av IPCCs modeller har fungerat hyfsat bra på de senaste och observerade 15 årens utveckling.

Ska vi nu kika på resursbasen för IPCCs modeller så kan vi börja med att utgå från BP Statistical Review of World Energy som är den största och bästa statistiska sammanställningen av officiell data relevant för energifrågor.
Där hittar vi historisk utveckling för oljefynd, oljetillgångar och annat som kan vara intressant för jämförelser.

BP stat hittar man här: http://www.bp.com

Ska vi kika på jordens tillgångar av konventionella "proven reserves", alltså geologiskt påvisade reserver av fossila bränslen kommer vi fram till att det finns: cirka 20 ZJ kol, runt 10 ZJ olja och runt 10 ZJ gas. Kan genomföra konverteringen mellan Mtoes och ZJ lite utförligare om så önskas.

Tittar vi då på ett typiskt IPCC scenario, exempelvis A1C AIM läser vi att man har en kummulativ förbrukning av 70 ZJ kol, 20 ZJ olja och 20 ZJ naturgas. Alltså typ tre gånger så mycket kol som är geologiskt påvisat och dubbelt så mycket olja och gas. Vidare ska kolkraften växa till med över 8% per år under närmare 50 års tid, något som helst saknar historiskt motstycke och antagligen inte fungerar så bra med stigande energipriser.

Därtill kan vi hämta ett arbete som granskar IPCCs utsläppsscenarios utgående från tillgängliga oljetillgångar här: http://www.tsl.uu.se/uhdsg/Publications/Sivertsson_Thesis.pdf

På sida 75 kan man se hur IPCCs scenarios förhåller sig till optimistiska uppskattningar av gas&oljetillgångarna, icke-konventionella källor inräknat. I genomsnitt använder man dubbelt små mycket fossila bränslen som bedöms vara tillgängligt geologiskt.

Nu kan man ju tänka sig att scenariot kan uppfyllas ändå via ny teknik som möjliggör att skapa olja av koldioxid från luften eller gud vet vad. Men om IPCC kallt räknar med att ny teknik ska fördubbla tillgångarna på fossila bränslen, varför räknar man då inte med att ny teknik ska lösa utsläppsproblemen?

Jag frågar dig nu följande: Tror du att det är en rimlig uppskattning att världens officiella geologiska undersökningar missar hälften av jordens tillgångar av fossila bränslen? Det kan ju givetvis vara en konspiration som döljer enorma koltillgångar men den tanken är långsökt. Det är ju inga små mängder fossila bränslen som saknas för att det ska gå ihop i modellerna.

Nu har jag inte tagit upp speciellt mycket om hur snabbt IPCC räknar med att energisystem ska ställas om samt vilka utbyggnads/ombyggnadstrender som råder i modellerna och hur dessa står sig självfört med historisk utveckling.
Citera
2007-03-03, 19:04
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Det är en konspirationsteori och artikeln du pratar om handlar absolut inte om detta.

För de som inte prenumererar på Nature eller News @ Nature.com är det bra om du länkar till dina artiklar. Den artikeln du pratar om är den här.

Artikeln tar upp att två "stats"-klimatologer mist jobbet för att deras åsikt är att den globala uppvärmningen inte är skapad av människor. Den här posten är dock ganska politisk och i politiken är det viktigt att hålla sig till konsensus.

Skulle du vilja att en "stats"-fysiker inte tror på Big Bang?

Det finns alltså ingen koppling till det vetenskapliga samhället.

Jag påstod inte heller att artikeln handlade om det. Däremot har opartiskheten i peer reviewingen av IPCCs arbete ifrågasatts formellt från flera håll.
Dessutom är det faktum att IPCC har en politisk granskning av resultaten och att de därefter "omarbetas" innan den slutgiltiga vetenskapliga rapporten släpps är ju i mina ögon märkligt. Hur vetenskapligt är det att låta politiker lämna feedback på resultaten mellan det formella accepterandet innan allt presenteras i tryck?

Du har en naiv övertro på peer reviewing om du tror att det är en garant för korrekthet. Allt och alla kan påverkas av utomstående och det är ju synnerligen märkliga konstruktioner runt IPCC jämfört med exempelvis Big bang-rörelsen.
Citera
2007-03-05, 14:11
Medlem
DIF1891s avatar
Ny kritisk dokumentär om klimatfrågan

Channel 4 ska sända en dokumenter med titeln "The Great Global Warming Swindle". Medverkar gör så klart ett gäng forskare men även en av Greenpeace grundare, Patrick Moore. Dokumentären sänds nu på torsdag och lär finnas på en torrent nära dig strax därefter.
Citera
2007-03-06, 13:42
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Channel 4 ska sända en dokumenter med titeln "The Great Global Warming Swindle". Medverkar gör så klart ett gäng forskare men även en av Greenpeace grundare, Patrick Moore. Dokumentären sänds nu på torsdag och lär finnas på en torrent nära dig strax därefter.

http://www.lse.co.uk/ShowStory.asp?story=CZ434669U&news_headline=global _warming_is_lies_claims_documentary

Läs mer om den kommande dokumentären här.
Citera
2007-03-09, 22:09
Medlem
Quantilhos avatar
Här kan man hitta en torrent med dokumentären.

http://isohunt.com/torrents/?ihq=global+warming+swindle
Citera
2007-03-10, 11:10
Medlem
DIF1891s avatar
Nu har jag avnjutit denna dokumentär - och jag blev inte besviken. Den är pedagogisk och förklarar felet på klimatalarmismen - både vetenskapligt och politiskt.

SVT kommer aldrig att sända den...
Citera
2007-03-11, 19:01
Medlem
Citat:
Nu har jag avnjutit denna dokumentär - och jag blev inte besviken. Den är pedagogisk och förklarar felet på klimatalarmismen - både vetenskapligt och politiskt.

bump för att dokumentären var skitbra. sieg heil på alla dumma sossilister.
Citera
2007-03-11, 21:39
Medlem
Mammons avatar
Citat:

Maila till SVT och "kräv" att de tar in den. Vem vet...
Citera
2007-03-12, 08:24
Medlem
DIF1891s avatar
Att SVT sänder TGWS kommer inte att hända. Vi snackar trots allt om statskontrollerad propagandakanal.

Tanka hem den och ge till era vänner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in