2013-04-02, 15:05
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Jag skrev väl inget annat? Naturligtvis så har dom inga möjligheter att förutspå ett tjog grader upp eller ner i framtiden. Allt jag har läst från Ipcc har inte direkt slagit mig som träffsäkert, havsnivåerna,temperaturerna,glaciärerna,isbjörnarn a och Maldiverna är alla kvar där dom var och kommer tvärt emot Ipcc:s prognoser vara kvar förbi 2018
Jodå, du skrev att man inte kan pricka närmaste vädret, och att det därför är omöjligt att veta klimatet om 30 år. Vilket är båg och en indikation på svagbegåvning. Sorry...

Och jo, till och med jag vet att det kommer att bli i runda slängar ett tjog grader varmare jämfört med nu. Hur vet jag då det förstår jag att du undrar. Naturliga variationer ser du. Vi vet att jorden snurrar runt solen och att axeln är lite vinklad, vilket ger oss årstider.

Med tanke på det dravel du skräpar ner med, så är det du läst om IPCC's prognoser garanterat vinklat nonsens som du hämtat från någon antivetenskaplig blogg. Du har inte kapacitet att skilja på fakta eller dikt.
Citera
2013-04-02, 15:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Förstår jag dig rätt om du menar att beskrivningen av Grönlands tidigare utbredda jordbruk är en lögn för att locka dit nybyggare? Tror du att en nybyggarsjäl med jordbrukarambitioner sätter sig på en båt till en gigantisk glaciär och väntar på att den ska smälta bort?

Jag menar att det överdrivs en hel del och studerar du riktig historia så är det lättare att syna propaganda.

Från Wikipedia:

Citat:
Tradition has it that Erik the Red coined the name—in effect as a marketing device. In both the Book of Icelanders (Íslendingabók)--a medieval account of Icelandic history from the 12th century onward—and the Icelandic saga, The Saga of Eric the Red (Eiríks saga rauða)--a medieval account of his life and of the Norse settlement of Greenland—it is written, "He named the land Greenland, saying that people would be eager to go there if it had a good name."
Citera
2013-04-02, 16:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg
Grönland hade ett mycket välfungerande jordbruk vilket upphörde vid början av Lilla Istiden, då det blev flera grader kallare på Grönland. Slump?

Men ett välfungerande jordbruk på järnåldern är inte samma sak som ett modernt jordbruk. Du kan inte dra paralleller från historien på det sättet, det är ungefär som att diskutera huruvida en järnåldersviking hade bättre förutsättningar än någon annan att bli börshaj på Wall Street om han hade en snabbare dator. Att Grönland döptes som marknadsföringsploj är vida dokumenterat eftersom Erik den Röde själv sa det.

Citat:
Det du beskriver utgör rent lokala effekter. Vid en uppvärmning kan det möjligen bli så att bonde X får sämre förhållanden just på sin mark, av de anledningar du nämner. Dock får bonde Y (där det idag är på gränsen till för kallt) bättre betingelser för sitt jordbruk. Och herr Z som idag inte är bonde (eftersom det är för kallt) kan sadla om och bli bonde istället. Dvs globalt ökar den odlingsbara arealen och jordbruksproduktionen ökar. Att en ökning av koldioxidhalten är bra för växtligheten är säkerställt, och det är en väldigt stor effekt.

Nej, så är det inte. Jag kan skicka dig listor med kurslitteratur som du kan läsa men jag gissar att du inte orkar köpa något på engelska. Jag är utbildad jordbrukare, har pluggat växtkunskap på akademisk nivå i nästan 3 år.

Citat:
Läs min post, det står tydligt. Jag kan upprepa det: 1) jämför en Köppenkarta från förra glaciala maximum med dagens. 2) Stora delar av dagens Sahara var gräsbevuxet så nyligen som ca 5-7000 år fKr. Det finns gott om grottmålningar i Sahara med bilder på krokodiler, antiloper osv, belägna flera tusen kilometer ifrån närmaste plats där man idag återfinner dessa. Tidsmässigt sammanfaller allt detta med holocene climatic optimum, dvs en temperaturhöjning. Slump? Det finns alltså omfattande data som visar att när det blir varmt växer gräs i Sahara, när det blir kallt blir det öken igen. Märk väl att detta inte bygger på några datormodeller, vilket är fallet med din kurslitteratur.

Jag känner till allt det där, men Sahara var skogsbeklätt långt efter 5000 f.kr. Det var människan och i synnerhet den västerländska civilisationen med Rom i förgrunden som gjorde Sahara till den trista öken den är idag, och uppenbarligen inte någon naturlig klimatprocess. Om du inte tror mig finns det mängder med både historiska dokument och biologiska faktum från det fossila lagret som styrker det.

Citat:
Nej, jag tror inte på det. Men angränsande områden där det idag växer gräs men som inte är lämpade för jordbruk kan odlas upp. Det som idag är öken men som sedan täcks med gräs kan användas till boskap. Nettoresultatet är en ökad matproduktion.

Det där är ett barnsligt önsketänkande. För att en öken ska kunna bli jordbruksmark (med gräs) behövs väldigt många år av en hög biodiversitet, vilket människan inte tenderar att tolerera i jordbruksammanhang. Träd sågas ner för att ge plats åt mer gräs vilket minskar ytans förmåga att ta upp vatten vilket ökar erosionen (även om gräs skyddar mer mot erosion än många större buskar och dylikt). Det går inte att ändra en stor öken till jordbruksmark någorlunda snabbt utan att först göra den till skog.

Citat:
I övrigt verkar du bortse ifrån den sannolikt största fördelen med global uppvärmning: förhindra nästa nedisning. Nu är det inte alls säkert att man kan undvika detta med en mänskligt inducerad temperaturhöjning. Det kan mycket väl bli is ändå, fast kanske långsammare eller i mindre utbredning.

Nu känns det som vi är ute på rena pseudovetenskapliga hypoteser. Du vet inte ens vad människans växthusgaser påverkar vad i det långa perspektivet och du drar till saker som ligger på millennieperspektivet. Din poäng är alltså att det är värt att offra boplatser och jordbruksmark för 1-3 miljarder människor för att minska effekten på en naturlig process som kanske inträffar om 500-5000 år?

Citat:
Jag tycker det är väldigt intellektuellt klent av dagens klimatforskare att vara oroliga för en temperaturhöjning på några grader, och en stegring av havsnivån med några meter. Vid nästa nedisning är det många grader kallare, havsnivån sjunker med 50-100 meter, och majoriteten av jordens befolkning svälter ihjäl.

Visst, men nu är det inte temperaturhöjningen som man oroar sig för utan den totala effekten som vi inte ens begriper och du verkar bestrida in i det sista att den ens existerar trots att du inte klarar att förklara varför.
Citera
2013-04-03, 09:21
Avslutad
De forskare som fortfarande hävdar att det blir varmare på jorden eller att det i vart fall borde bli varmare på grund av den ökande CO2-halten har hittat en förklaring till varför vi inte märker av värmeökningen. Den sker nämligen på en plats där vi inte har några temperaturmätare att tala om, långt nere i djuphavet. Och skälet till att värmen hamnar i djuphavet och inte vid havsytan - viket man skulle tycka vara det naturliga - är atmosfäriska vindar som trycker ned värmen i djupen. Det bör kanske framhållas att teorin främst bygger på en modell och i väldigt liten utsträckning på faktiska observationer.

Vad säger ni; en bra forskningsanalys eller ett sätt att köpa sig litet mer tid i den konstanta temperaturens tidevarv?

Citat:
De senaste 10 - 15 åren har temperaturen vid havsytan ökat med någon tiondels grad, och det är mindre än man skulle kunna vänta sig enligt de klimatmodeller som forskare använder för att bedöma hur mycket den ökade halten av växthusgaser i atmosfären får temperaturen att stiga. Det tycks bero på att världens djuphav tar upp en stor del av den globala uppvärmningen, visar en ny studie.

------
Och resultatet är alltså att under de senaste tio åren har uppemot en tredjedel av uppvärmningen blandats ner i de djupare delen av haven och därför inte märks så mycket vid ytan. Det skiljer sig från hur det var under de tidigare decennierna.

Varför det har blivit så här under just den här perioden kan Erland Källén inte säga men han tror att det hänger ihop med vindar i atmosfären. Andra vindar kan också få den lagrade värmen upp till ytan igen, menar han:

– Det finns ju värme lagrat i djuphaven, och det är ju möjligt att det kan komma upp igen om vindarna och cirkulationsmönstret skulle ändras igen så att värmet förs upp. Men när det sker och hur mycket det blir, det kan vi inte säga.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5492201
Senast redigerad av MusterMark 2013-04-03 kl. 09:23.
Citera
2013-04-03, 09:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
De forskare som fortfarande hävdar att det blir varmare på jorden eller att det i vart fall borde bli varmare på grund av den ökande CO2-halten har hittat en förklaring till varför vi inte märker av värmeökningen. Den sker nämligen på en plats där vi inte har några temperaturmätare att tala om, långt nere i djuphavet. Och skälet till att värmen hamnar i djuphavet och inte vid havsytan - viket man skulle tycka vara det naturliga - är atmosfäriska vindar som trycker ned värmen i djupen. Det bör kanske framhållas att teorin främst bygger på en modell och i väldigt liten utsträckning på faktiska observationer.

Vad säger ni; en bra forskningsanalys eller ett sätt att köpa sig litet mer tid i den konstanta temperaturens tidevarv?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5492201

Det där har hörts förut. Uppvärmingen försvinner ner i djuphaven för att sedan komma tillbaka som en eruption i en gigantisk tekokare.
Har har man helt lämnat verkligheten och observationer och stannat i den madrasserade cellens febriga modellkonstrutioner. I rest my case.
Citera
2013-04-03, 17:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Några intressanta grafer att slänga ett öga på:
http://tamino.wordpress.com/2013/04/02/too-little-time/

Trots att det inte blir så mycket varmare just nu så stiger bland annat havsnivån och havens temperatur.
Citera
2013-04-03, 20:35
Medlem
extrmntrs avatar
Enbart intressanta med ett längre tidsintervall där naturliga fluktuationer syns. 10 år är ingenting, inte ens 100 år. Det brukar krävas tusentals år för att få en granskbar kurva över sådana här saker. Och då får man bara datan för de cykler i den tidsperiod vi lever i. Jordens klimat har även cykler på hundratusentals år.

Börjar ändringar i klimat eller temperaturer skena iväg i snabbare takt än tidigare finns det anledning till oro. Annars är det som om en dagslända blir orolig över jordens undergång när vädret slår om.

Därmed inte sagt att det inte finns anledning till oro, men jag har inte sett några data som tyder på det.
Citera
2013-04-03, 22:56
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Enbart intressanta med ett längre tidsintervall där naturliga fluktuationer syns. 10 år är ingenting, inte ens 100 år. Det brukar krävas tusentals år för att få en granskbar kurva över sådana här saker. Och då får man bara datan för de cykler i den tidsperiod vi lever i. Jordens klimat har även cykler på hundratusentals år.

Börjar ändringar i klimat eller temperaturer skena iväg i snabbare takt än tidigare finns det anledning till oro. Annars är det som om en dagslända blir orolig över jordens undergång när vädret slår om.

Därmed inte sagt att det inte finns anledning till oro, men jag har inte sett några data som tyder på det.

Meningen med graferna var väll att visa att klimathotet inte alls är över sen temperaturen stannade av lite grann. Det är ju så oerhört populärt nuförtiden i tråden att påpeka att temperaturen inte ökat speciellt mycket sedan 10, 11, 12... 17 år sen (har hört olika).

För övrigt är 30 år av data ett minimum som visa troligtvis en statistisk betydelsefull trend, förutsatt att du kikar på data för hela världen.... iaf när det handlar om temperaturer. Ju mindre ytan på området är desto längre tids period krävs det innan du kan säga att en trend är genuin, alltså en förändring i klimatet och inte bara variationer i vädret.
Senast redigerad av Försöksdjur 2013-04-03 kl. 23:02.
Citera
2013-04-03, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Några intressanta grafer att slänga ett öga på:
http://tamino.wordpress.com/2013/04/02/too-little-time/

Trots att det inte blir så mycket varmare just nu så stiger bland annat havsnivån och havens temperatur.
Vad är vitsen med att bara skicka in en massa länkar till olika grafer utan vidare kommentar. Alla skeptikers och alarmisters olika grafer kan man ju väldigt lätt hitta på Google. Det intressanta är ju om man bryter ned vad som framgår av dessa grafer eller i slutsatserna i anslutning till dessa, jämför dem med andra rön och gör någon sorts egen sannolikhetsbedömning samt slutligen påstår något själv eller i vart fall droppar någon spydig kommentar. Men tråden bör väl helst inte bli någon länksamling.

Edit: För att leva upp till mitt eget inlägg så vill jag lägga till att vattennivån sjunker. Jag var på Skeppsholmen idag och där är vattenståndet som lägst på 70 år, något som jag skrivit om strax ovan. Och 70 år är visserligen alldeles för kort tid för att dra några intressanta slutsatser men en väsentligt längre tid än perioderna i Försöksdjurs grafer.
Senast redigerad av MusterMark 2013-04-03 kl. 23:35.
Citera
2013-04-03, 23:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Här är en intressant artikel väl värd att läsa.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sjalvspakning-biter-inte-pa-uppvarmningen_8048504.svd
Citera
2013-04-04, 00:44
Medlem
Brain Damages avatar
Trots att enbart länkning diskuterats ett par poster upp måste jag ändå tipsa om P1:s 4 inslag om klimatet i dag.

1, Djuphavet absorberar en del av den globala uppvärmningen
2, Klimatkänsligheten kan vara något lägre - men den globala uppvärmningen fortsätter
3, Många sammanlagda studier behövs för att bedöma hur känsligt klimatsystemet är
4, Teknikskeptiker kan inte lösa klimatproblemen

Det finns lita ett ösa ur för båda sidor där...
Citera
2013-04-05, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Ja, nog finns den. Det är tack vare växthuseffekten som liv är möjligt på jorden. VHE innebär att koldioxid och andra gaser i atmosfären håller kvar värmen från solen nära jordytan på samma sätt som glaset i ett växhus.

Det är möjligt att atmosfären fungerar som i ett växthus, men ett växthus fungerar inte på det viset som den så kallade växthuseffekten framställs. Det kan du pröva själv genom att upprepa ett över hundra år gammalt experiment av fysikern Robert Wood:
http://www.biocab.org/Wood_Experiment_Repeated.html

Ett växthus håller en högre temperatur än den omgivande luften därför att glasrutorna hindrar luften i växthuset från att diffundera ut ur det. När det blir för varmt i växthuset brukar trädgårdsmästaren öppna några rutor, snarare än att byta ut fönsterglaset mot något annat material. En planet har, i stället för glasrutor, gravitation som hindrar atmosfären från att försvinna ut i universum med all den goa värmen. Krångligare än så är det inte.

Antagandet att övre luftlager som har en lägre temperatur än lägre luftlager, värmer upp de redan varmare lägre luftlagren -- att värme skulle flöda spontant från ett kallt medium till ett varmare -- skulle medföra att termodynamikens andra lag inte gäller. Tiden skulle därmed inte ha någon riktning eller mening. Kausalitetsprincipen faller också. Vidare skulle det innebära att det är meningslöst att tala om förändringar i klimatet över tid eftersom det inte existerar någon tid varför hela den här debatten kan läggas ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in