2012-12-02, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Då och då poppar det upp inlägg av Obermann:s kaliber, personer som inte ens ids läsa tråden innan inlägg skrivs. Det handlar då ofta om inlägg på dagisnivå. Om du inget kan i ämnet, ställ frågor, istället för att skriva oss på näsan. Eller starta en ny tråd, typ "Global uppvärmning på dagisnivå".

Klimatet på jorden styrs till >99,9 % av solen och resten styrs av interna variationer, där CO2 har ingen eller liten inverkan. Det kommer fler och fler rapporter från riktig forskning där solens betydelse har fokus. Viktigast är mängden solstrålning som når markytan.

En som tar upp detta är "Atmospheric impacts on climatic variability
of surface incident solar radiation
". Där kan man också ladda ner hela som pdf-fil.

Kopierar in sammanfattningen här:

"The Earth's climate is driven by surface incident solar radiation (Rs). Direct measurements have shown that Rs has undergone significant decadal variations. However, a large fraction of the global land surface is not covered by these observations. Satellite-derived Rs has a good global coverage but is of low accuracy in its depiction of decadal variability. This paper shows that daily to decadal variations of Rs, from both aerosols and cloud properties, can be accurately estimated using globally available measurements of Sunshine Duration (SunDu). In particular, SunDu shows that since the late 1980's Rs has brightened over Europe due to decreases in aerosols but dimmed over China due to their increases. We found that variation of cloud cover determines Rs at a monthly scale but that aerosols determine the variability of Rs at a decadal time scale, in particular, over Europe and China. Because of its global availability and long-term history, SunDu can provide an accurate and continuous proxy record of Rs, filling in values for the blank areas that are not covered by direct measurements. Compared to its direct measurement, Rs from SunDu appears to be less sensitive to instrument replacement and calibration, and shows that the widely reported sharp increase in Rs during the early 1990s in China was a result of instrument replacement. By merging direct measurements collected by Global Energy Budget Archive with those derived from SunDu, we obtained a good coverage of Rs over the Northern Hemisphere. From this data, the average increase of Rs from 1982 to 2008 is estimated to be 0.87 W m-2 per decade."

Du menar att man ska läsa 7200 inlägg innan man får svara här
Annars kan man starta en klimatvetenskaplig tråd typ VoF men det får man nog inte.
De flesta i detta land är dåligt pålästa så en del bör hållas på barnnivå då barn verkar förstå det mer än en del här. Vi är antagligen döda när de drabbas, så de ska veta vem som gjort vad emot dom.
Du verkar åter vara inne på naturliga variationer, det är inte att bränna upp allt kol på kort tid, som lagrats i miljontals år, det är nytt och har aldrig hänt förut, så vi måste tänka på konsekvenserna för våra efterkommande och inte vara obstinata nu.

Frågan ni måste ställa er vad som kan hända om ni har fel eller Försiktighetsprincipen ska gälla, det duger inte att leka besserwisser i en ödesfråga vi aldrig haft av denna magnitud.
De fossila bränslena tar ändå slut, som var dåliga före klimatproblemen. Vi gjorde en energiomställning till kärnkraft från kol och olja, det första bör vara kvar men inte de 2 sista eller "naturgas". Varför ska vi chansa med klimatet och vänta med det enda hållbara på sikt?

Det bör vara en utmaning, som alltfler tar till sig, emot mäktiga krafter med bedrägliga lobbyister som förvillar emot experter.

Själv läser jag mest svenska länkar som går att utvärdera så de inte kommer från det fossila kaptitalet.

Men ni som är så kloka här emot klimatexpertis, gå in på VoF och förklara hur korkade de är som tror på klimatexperter, annars ser det fegt ut med enfalden.
Senast redigerad av Obermann 2012-12-02 kl. 15:31.
Citera
2012-12-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obermann
Rockström är kanske mer en budbärare och verkar ganska ny i sammahanget men arbetar i ett bredare perspektiv.
Men du menar att Misu, SMHI och Nasa som arbetade med klimatfrågor innan AGW var på tapeten, inte har den blekaste aning vad de sysslar med, vilka seriösa som går att validera har då det, helst i Sverige?

Jag har inte sagt något om de andra, men du sa ju själv att du bara läste svenska källor så varför blandar du in NASA?

SMHI är för övrigt oftast kritiska till all hype.

Citat:
Och även Wiki har fel om det mesta?
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming

Alltså det är en väldigt bred länk du ger där, det är minst lika mycket emot som för.
Citera
2012-12-02, 17:17
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Då och då poppar det upp inlägg av Obermann:s kaliber, personer som inte ens ids läsa tråden innan inlägg skrivs. Det handlar då ofta om inlägg på dagisnivå. Om du inget kan i ämnet, ställ frågor, istället för att skriva oss på näsan. Eller starta en ny tråd, typ "Global uppvärmning på dagisnivå".
Nu får du inte vara ofin och påhittig. Sen när har vetenskap diskuterats i någon som helst omfattning i denna tråd? Det finns två läger här, vi som litar på vetenskapen, och ni som gillar att hitta på saker själva.

Citat:
Klimatet på jorden styrs till >99,9 % av solen och resten styrs av interna variationer, där CO2 har ingen eller liten inverkan. Det kommer fler och fler rapporter från riktig forskning där solens betydelse har fokus. Viktigast är mängden solstrålning som når markytan.
Och tänka sig att skillnaden mellan 0 promille och 0,4 promille CO2 är 33C. Senaste istiden var det 5-6C kallare. Så man kan säga att den försvinnande lilla mängden CO2 motsvarar 5 istidsamplituder. Så även om 33C jämfört med 0K är ganska lite, så får du inte glömma bort att vi människor, med de stödsystem vi behöver för att föda och göda oss själva, trivs bra när det inte är för kallt, men likaså när det inte är för varmt.
Citera
2012-12-02, 18:06
Medlem
Taalmannens avatar
Obermann! Du och dina gelikar bör läsa åtminstone så mycket jag skrev i ett annat inlägg. Ingen/ytterst få orkar läsa allt från början, så det skrev jag inte heller.

Det är din förståelse av klimatet som är på dagisnivå. Så därför är få/ingen intresserad av läsa vad du tycker i saken.

Alla små klimatförändringar som varit de senaste 200 åren ryms gott och väl inom naturliga variationer. Du får läsa längre bak i tråden om du vill kolla upp det.

Det finns inget klimathot. Det är bättre att det blivit lite varmare och mer koldioxid är också bättre. Du får läsa längre bak i tråden om du vill kolla upp det.

Försiktighetsprincipen tillämpat i detta fall är att fortsätta på den inslagna vägen. Inte göra ett gigantiskt experiment med att avskaffa fossila bränslen. Eller du kanske vill ha svält och krig? Eller är det vi i den civiliserade världen som ska avvecklas? Då får vi som vill leva gott flytta till något land som inte med avsikt väljer att köra i diket. Kanada ligger bra till, men det är lite för kallt i min smak. Aruba eller Mauritius?

Kina, Indien, m.fl. kommer att fortsätta bränna. Att Sverige och andra västländer med de elakaste och mest korkade politiker och byråkrater kör oss diket är mycket illa. Vi är redan en bit där nere. Däremot spelar det ingen/försumbar roll för mängden CO2 i atmosfären eller klimatet.

Det var ett j*kla svammel om VoF. Jag skiter i dem och jag har förmodligen överlägsen kunskap i ämnet jämfört med dem. Jag skriver här för att så många ungdomar håller till här, vilka är grovt indoktrinerade/hjärntvättade av skolan och massmedia. Så jag vill hjälpa dem till en realistisk uppfattning om klimatet och framtidsutsikterna rörande det.

Läs inlägget ovanför, postat korsspindeln. Texten han kopierat in är skriven Lennart Bengtsson; Sveriges kanske ende klimatforskare. Han tror på AGW men inte CAGW.
Citera
2012-12-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky

Och tänka sig att skillnaden mellan 0 promille och 0,4 promille CO2 är 33C. Senaste istiden var det 5-6C kallare. Så man kan säga att den försvinnande lilla mängden CO2 motsvarar 5 istidsamplituder. Så även om 33C jämfört med 0K är ganska lite, så får du inte glömma bort att vi människor, med de stödsystem vi behöver för att föda och göda oss själva, trivs bra när det inte är för kallt, men likaså när det inte är för varmt.
Jag förstår inte, du menar väl inte att 400ppm CO2 ger hela växthuseffekten på 33grader?
De andra växthusgaserna då? Jag måste missförstå dig på något sätt.
Citera
2012-12-02, 20:29
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Nu får du inte vara ofin och påhittig. Sen när har vetenskap diskuterats i någon som helst omfattning i denna tråd? Det finns två läger här, vi som litar på vetenskapen, och ni som gillar att hitta på saker själva.

Nej, det är jag som förlitar mig på geovetenskap, den är jag skolad i. Du och dina gelikar förlitar er på propaganda och pseodovetenskap. Allt från inkompetens, ogrundade antaganden, selektiva urval av data, förfalskning av data, övertolkning och lögner ingår i pseudoforskarna arsenal.

Citat:

En promille av 288 K (ungefärlig medeltemp på jorden) är knappt 0,3 K eller 0,3 °C. Skillnaden mellan 0 K och 33 °C är 306 grader. Hur du gör dina kalkyler är en gåta.

Situationen är egentligen bisarr. Ingen har lyckats visa att koldioxid på något avgörande sätt påverkar klimatet. Ändå agerar politiker, byråkrater, EU och FN som om denna spårgas är helt avgörande för klimatet. Den används som ursäkt för stora skatter på nationell nivå och ett sätt att via "klimatavtal" (hahaha) försöka ordna stora extrainkomster för EU och FN på internationell nivå.
Det är naturligtvis dessa gigantiska byråkratiers våta dröm att få egen beskattningsrätt av medlemsstaterna och bli mindre beroende av deras goda vilja att skänka pengar.
Senast redigerad av Taalmannen 2012-12-02 kl. 21:28. Anledning: stavfel
Citera
2012-12-02, 20:44
Medlem
Citat:
Jag litar på vetenskapen. Däremot tror jag inte att man är i mål ännu när det gäller vilka faktorer som driver klimatet. Det är alldeles uppenbart att koldioxiden inte ensamt kan stå för den globala uppvärmningen sedan 1800-talet. Kunskaper som fattas är vad som skapade tidigare värmeperioder.
När vi vet det så vet vi mer om koldioxidens andel av den globala uppvärmningen.
Att jag litar på vetenskapen innebär att jag tror att man till slut kommer att få klarhet i hur jordens klimat fungerar och alla faktorer som påverkar med rätta proportioner.
Det är naivt att tro att dagens enkla klimatmodeller skulle ge en helt och hållet sann bild av verkligheten och därmed kunna förutse klimatutvecklingen. De lyckas ju inte återskapa vår klimathistoria så det finns en del att jobba på där.
Varför skulle det äskas pengar för fortsatt utveckling av klimatmodellerna om man fullt ut litade på dem?
Det är väl att kasta pengar i sjön?
Anledningen är att de är väldigt ofullständiga.
Jämför med de ekonomiska modeller som man använt för att beskriva den globala ekonomin.
Det har t.o.m. delats ut Nobel-pris till de som skapat dem. Det hjälpte inte. De visade sig vara gravt ofullständiga då de bl.a. inte beskrev bankers inverkan på ekonomin och därmed i slutändan helt värdelösa.
Jämför det med våra ofullständiga klimatmodeller som inte tar hänsyn till molnbildning och dess inverkan på klimatet eller aerosolers inverkan. Hur rätt kan man då hamna där?

Sedan det där om att det skulle råda konsensus. Även om det vore så, vilket det uppenbarligen inte är, så är det ett värdelöst argument. Det har rått konsensus om alla teorier som sedan visat sig vara felaktiga och ersatts av nya teorier som det råder konsensus om.
Citera
2012-12-03, 00:12
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ett tips till alla nybörjare och skeptiker, läs NASA, SMHI, Misu och den prisbelönta Karin Bojs i DN om klimatet. Och här
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/din-guide-till-klimatrapporterna

Svenska källor går att värdera i motsats till kvackare utomlands som kan vara rena bedragare betalda av den fossila industrin. Nasa vet antagligen vad dom gör som skött USAs rymdprogram och har erkända seriösa klimatforskare.

Karin Bojs? Är det någon som tar henne på allvar längre? Hon föreslog att vi skulle måla alla hustak vita samt skicka upp miljontals speglar i rymden för att bekämpa AGW. Bojs påstod även att 6000 svenska barn och ungdomar skulle komma att dö i svininfluensan.

Så nej, kom inte dragandes med Karin Bojs och förvänta dig att hennes namn har tyngd.
Citera
2012-12-04, 12:17
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Jag förstår inte, du menar väl inte att 400ppm CO2 ger hela växthuseffekten på 33grader?
De andra växthusgaserna då? Jag måste missförstå dig på något sätt.
Nej, naturligtvis inte. Felskrivning av mig. CO2 står för 3,3-8,5 av de 33C, baserat på 280ppm.

Tack för att du uppmärksammmade det.
Citera
2012-12-05, 18:06
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ban-vadret-ett-hot-mot-manniskan_7727684.svd

http://www.spiegel.de/international/world/climate-change-scientists-forecast-dramatic-temperature-increase-a-870638.html

Suck, dessa domedagsprofetior...
Citera
2012-12-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ban-vadret-ett-hot-mot-manniskan_7727684.svd
...
Svar:
http://opinion.financialpost.com/2012/11/29/open-climate-letter-to-un-secretary-general-current-scientific-knowledge-does-not-substantiate-ban-k i-moon-assertions-on-weather-and-climate-say-125-scientists/
Citera
2012-12-05, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Svar:
http://opinion.financialpost.com/2012/11/29/open-climate-letter-to-un-secretary-general-current-scientific-knowledge-does-not-substantiate-ban-k i-moon-assertions-on-weather-and-climate-say-125-scientists/
Det kan noteras att "skeptikerna" anammat "alarmisternas" retoriska framgångsrecept, ju fler som tycker en sak desto mer sant måste det vara. Från en vetenskaplig utgångspunkt är det ett ganska beklämmande retoriskt grepp men å andra sidan kanske det fungerar. Ban-ki-moon slår i alla fall uppenbarligen ytterligare några spikar i sin kista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in