Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I de flesta av min kurslitteratur står det att det finns rätt mycket som tyder på att ökade CO2 utsläpp leder till torrare klimat på vissa ställen p.g.a förändrade nederbördsmönster (vilket jag poängterat flera gånger). Den stora grejen är givetvis också mark som går förlorad i erosion och havskrafter. Ställen som Indonesien, sydfranska atlantkusten och den amerikanska södern ligger på väldigt låg nivå och kan ställas under vatten under lågtryckssäsongen under tillräckligt lång tid för att slå ut matproduktionen under mer än ett år, i synnerhet om frekvensen av lågtryck ökar och vattenhalten i luften ökar.
Det stämmer att vissa områden blir torrare, mellanamerika och östafrika. Totalt sett blir det dock fuktigare. Det är det vi lär oss av vår klimathistoria.
Att det totalt sett blir fuktigare är inget märkligt, eftersom varmare luft bär mer vattenånga. Sahara var ju exempelvis en savann under den varmaste delen av vår interglacialperiod.
Under den förra interglacialperioden, som var varmare än vår, var klimatet fuktigt och öknarna i Afrika försvann.
Det är under istiderna som klimatet blir riktigt torrt.
Så vi borde förvänta oss fuktigare klimat och större areal som lämpar sig för jordbruk som väl kan kompensera för en förlorad mark till havet. Att växtgränserna flyttar norrut har givetvis en stor betydelse i den norra hemisfären. Torkan i östafrika och mellanamerika har redan inträffat.
Att mer koldioxid i atmosfären inte skulle gynna växtlighet som det ibland påstås betraktar jag som rent nys, det finns beräkningar som visar att produktiviteten i jordbruket har ökat med 20% p.g.a. den ökade koldioxidhalten i atmosfären. Om det stämmer vet jag inte, men det kan ställas i kontrast till påståendet att ökad koldioxidhalt inte skulle gynna växtligheten.
I akvarier tillsätter man extra koldioxid för att få riktigt frodig växtlighet.