2012-03-22, 18:44
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Vad menar du? För mig är det endast det samlade förståelsen som är intressant, och jag håller tummarna för att man kan hitta mekanismer (typ: Svensmark) som kan tillskrivas en större inverkan än vad man idag känner till. Tyvärr finns inget sådant ännu bekräftat trots att där finns en liten del relevant forskning som ligger i utkanterna av rådande konsensus. Mitt synsätt handlar naturligtvis inte på något sätt om alarmism. Det är en konstruktion i din tankevärld som gör att obehaglig kunskap blir alarmism.

Jag har faktiskt ännu inte sett något som varit värt att besvara.

Du får förtydliga. Jag förstår inte vad du säger.

Nej. Det är inte farligt att lyssna till vad expertisen menar det finns belägg för. Att däremot sätta 100% tillit till fringevetenskap med tydlig pseudokaraktär är ytterst allvarligt.

Du gör det ack så fatala nybörjarmisstaget att blanda ihop problematiken med politik och åtgärder. Jag har (såvitt jag minns) aldrig ens yppat ett ord om vad åtgärderna skulle kunna vara. Det enda jag diskuterat är det bakomliggande problemet. Först måste man enas om att problemet existerar och hur det ser ut. Först därefter kan man börja diskutera vilket som är det bästa sättet att ta sig förbi det.

Det finns mycket som tyder på att Svensmark-Shaviv m.fl. är ett av spåren till naturliga förklaringar av klimatvariationer och att solen (direkt/indirekt) står för 50-80 % av de senaste hundra årens förändringar. Har tidigare i tråden angivet flera länkar om det, men det var väl inte värt att läsa?

I mina ögon framstår du som en extrem CAGW-troende och alarmist. Du får först lägga fram några belägg för att du inte är det: Ge dina tre bästa argument för och emot CAGW; totalt sex argument.

Jaha, då håller du med då? Grattis, då är du på rätt väg!

De tre (L, S & M) tror på AGW, och det gör väl du också?

Du verkar endast lyssna på de/det du vill höra. Pseudo står de "forskare" som predikar CAGW för.

Nybörjarmisstag? Nybörjare på vad? Lägg ner!
Du tror på CAGW och den huvudlösning som förespråkas av de flesta CAGW-troende är: Kraftig och snar (helst igår) reducering av CO2-utsläpp och ett enormt ökat inflytande för Klåfinger, helst i någon form av världsregering och stärkande av FN. I Sverige ska vi gå "före" med ännu lägre utsläpp, högre och fler skatter, subventionerade vindsnurror & "miljöbilar" mm, osv.
Senast redigerad av Taalmannen 2012-03-22 kl. 19:13. Anledning: förtydligande
Citera
2012-03-22, 18:51
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Länk till vad exakt?

Till Kyoto-avtalet
Citera
2012-03-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallefjant007
Till Kyoto-avtalet

Intressant att du har så bestämda åsikter om det utan att ens ha ork att leta upp och läsa det, men här är en länk iaf. http://unfccc.int/key_documents/kyoto_protocol/items/6445.php (originalet, finns en del tillägg)
Citera
2012-03-25, 00:34
Medlem
Taalmannens avatar
Klimathysterin banar väg för Klåfinger. Snart försöker de ta över helt. Här har jag gjort en kort översättning av Klåfingernas regler för makt och utökad makt:

Regel 1: Vidmakthåll problemen till varje pris! Problemen är grundvalen för makt, förmåner, privilegier och trygghet (för dem)

Regel 2: Använd kriser och upplevda/inbillade kriser för att öka makt och kontroll

Regel 3: Om det inte finns nog med kriser så hitta på (typ klimat)

Regel 4: Kontrollera flödet och publicering av information

Regel 4a: Förneka, försena, förvilla, frisera och ljug

Regel 5: Maximera PR-exponeringen genom att skapa en fabricerad historia som vädjar till det allmänna behovet av att hjälpa människor

Regel 6: Skapa bestående stödgrupper genom att fördela stora förmåner och/eller rättigheter till dessa anspråk/särintressen, medan kostnaderna fördelas i huvudsak på politiska kritiker

Regel 7: Demonisera sanningssägarna som har dumdristigheten att säga: "Kejsaren är naken!"

Ursprungsartikeln finns här: The Seven Rules of Bureaucracy
Senast redigerad av Taalmannen 2012-03-25 kl. 01:27. Anledning: förtydligande
Citera
2012-03-30, 02:04
Medlem
Godowskys avatar
Ny IPCC-rapport gällande riskhantering och anpassning till ett besvärligt klimat.

http://www.ipcc-wg2.gov/SREX/images/uploads/SREX-All_FINAL.pdf

Hugg in.
Citera
2012-03-30, 11:39
Medlem
Intressant intervju, tycker jag:
http://oilprice.com/Interviews/The-IPCC-May-Have-Outlived-its-Usefulness-An-Interview-with-Judith-Curry.html
Citera
2012-03-30, 21:11
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Ny IPCC-rapport gällande riskhantering och anpassning till ett besvärligt klimat.

http://www.ipcc-wg2.gov/SREX/images/uploads/SREX-All_FINAL.pdf

Hugg in.

Finns inget besvärligt klimat, annat än en att förändringen som går mot ett kallare! Klimatet sköter sig själv som alltid!

Har inte ännu orkat läsa din länk, men jag kan förutspå att klimatstollarna kommer att istället för CO2 när det nu gått fel, fokuserar andra inbillade hot orsakad av människan:

Markanvändningsförändringar (avverkning, stadsutbredning, etc)
Extremväder (nej, de ökar inte, utan tvärtom)
Ökningen/minskningen är större än vi trodde (bland idioter/propagandister ja, trots evidens tvärtom)
Senast redigerad av Taalmannen 2012-03-30 kl. 21:32. Anledning: Förtydligande
Citera
2012-03-30, 22:16
Medlem
Godowskys avatar
Jag vet att jag tidigare i tråden letade efter ett citat från Einstein, som ju så många av våra vetenskapsförnekande motståndare brukar hålla som förebild. Men Einstein hade inte så mycket till övers för hemmapulande auktoriteter. Här är det citatet:

"This world is a remarkable house of fools. At present every coachman and every waiter is debating whether the relativity theory is correct. Their conviction about that is determined by the political party to which they belong.

To Marcel Grossmann, September 12, 1920, expressing his surprise at the widespread interest in the theory of general relativity. Because his theory was not understood by most people, Einstein became an even more mysterious fi gure. He continued to refer to the public spectacle as the “relativity
circus.” CPAE, Vol. 10, Doc. 148"

Och med anledning av att nästan ingenting (bortsett från möjligen Newton och ett ytterst fåtal andra, i vetenskapens vagga) uppstår ur ett vakuum, så beskrev Einstein de vetenskapliga rötterna för sina rön på detta sätt:

"Without the discoveries of every one of the great men of physics, those who laid down preceding laws, relativity would have been impossible to conceive, and there would have been no basis for it. . . . The four men who laid the foundations of physics on which I have been able to construct my theory are Galileo, Newton, Maxwell, and Lorentz.
Quoted in the New York Times, April 4, 1921, 5. See also Illy,
Albert Meets America, 41–42"

Så, historien upprepar sig, och våra kära papegojor fortsätter än idag att picka i sig nonsens i en aldrig avtagande takt som om där inte fanns någon morgondag.
Citera
2012-03-30, 22:21
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Finns inget besvärligt klimat, annat än en att förändringen som går mot ett kallare! Klimatet sköter sig själv som alltid!
Du är en outsinlig källa av tragikomiskt humbug Taalmannen. Om det hade varit billigt att frakta skräp ut i rymden så hade jag otvivelaktigt betalat en enkel biljett för dig till Venus.
Citera
2012-03-30, 22:38
Medlem
Taalmannens avatar
Vice versa!

Du orkar som vanligt inte komma med ett substantiellt motdrag!

Orka svara mitt förra svar till dig!
Citera
2012-03-31, 12:37
Medlem
Taalmannens avatar
Hehehe... Hittade en respons på stackars Godowsky länkade artikel ovan. Klimatstollarna kör hårt på väderextremer nu. Så den skiten ödslar jag inte min tid på att ens skumma igenom.

A Handy Bullshit Button on Disasters and Climate Change av Roger Pielke, Jr.

Ett smakprov:
Anytime that you read claims that invoke disasters loss trends as an indication of human-caused climate change, including the currently popular "billion dollar disasters" meme, you can simply call "bullshit" and point to the IPCC SREX report.
Citera
2012-03-31, 13:50
Medlem
Sett till vår klimathistoria så har mänskligheten i stort gynnats av ett varmare klimat.
Påståendet att ett varmare klimat skulle leda till stora problem rimmar illa med detta.
Se bl.a den vetenskapliga rapporten här:
http://www.sciencemag.org/content/early/2011/01/12/science.1197175

Problem har istället uppstått när klimatet har blivit kallare. Folkvandringstiden är ett exempel på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in