Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Öööö, jo det var varmare medelklimat i Europa för runt 1000 år sedan.
Får väl leta upp lite länkar om du inte tror mig.
Det skall bli mycket intressant att se dig visa att det var varmare i Europa för 1000 år sedan när du inte tror att det går att använda iskärnor och liknande som bevis. Mycket intressant.
Citat:
Öööö, jo det går att lägga fram flera bevis på att evolutionsteorin stämmer.
Men inget som är helt säkert. Kan till exempel inte Gud ha skapat allt så att det bara ser ut som om evolution pågått (och pågår)? Det går inte att bevisa något alls helt säkert. Själv tror jag på evolutionsteorin av ungefär samma skäl som jag tror på vetenskapliga naturlagar, matematiska axiom, antropogen klimatpåverkan, DNA, röknings skadlighet och så vidare. Det förefaller vara vad de berörda vetenskapsmännen kommit fram till. Själv har jag ingen direkt möjlighet att kontrollera deras slutsatser utan får hoppas att de inte ingår i en jättelik konspiration av något slag.
Det finns forskare som menar att tobaksrökning inte kan kopplas till cancerrisk. Det finns forskare som inte tror på evolutionen. Det finns forskare som inte tror på förintelsen. Osv osv. Någonstans får man dock som lekman - om man måste fatta ett beslut eller nå en ståndpunkt, i detta fall miljöpolitiska beslut och ståndpunkter - dra gränsen och bestämma sig för att det får antas ligga till si eller så. Man kan, som DIF1891, välja att tro blint på sensationalistiska sunk-TV-dokumentärer och den ytterst lilla minoritet forskare som inte håller med om att antropogen klimatpåverkan förekommer i nämnvärd omfattning. Eller så kan man välja att sätta sin tillit till den förkrossande majoriteten av alla forskare och den granskning deras arbete utsätts för av vetenskapsakademier och vetenskapliga tidskrifter.
Citat:
Ja, det är ju sant att man ska ta med politiska aspekter i detta. Men det finns stora områden med helt torra "öknar" även i södra Europa, man kan ju dela upp det bland Europas egna länder (fast det blir ju då självklart så många mer paneler).
Många solpaneler blir det. Har du funderat något på vad dessa solpaneler kan tänkas kosta? Om de var effektiva borde ju någon byggt en massa redan nu, undrar den misstänksamme?