Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är inte guilt by association då jag talar om Singer hela tiden. En och samma person har propagerat för att passiv rökning inte är farligt fast att forskningen visat att det är det och propagerat mot att AGW är ett problem fast forskningen visat att det är det.
Har han verkligen gjort det? Propagerat för att passiv rökning inte är farligt... Visa det då, det är allt jag begär.
Edit: Som du förstår är det skillnad mellan att ifrågasätta särskilda forskningsresultat och att ifrågasätta forskningen i sig.
Citat:
Jag förstår att du inte förstår, eller åtminstone inte vill förstå eftersom det är graverande för AGW-förnekare att ni beblandar er med denna sorts lobbyister men det förändrar inte forskningsläget i någon av frågorna. Att samma personer dyker upp och går industrins ärenden i flera frågor om miljö och hälsa är i högsta grad relevant för varje sådan fråga inklusive just AGW-frågan.
Jag tillhör per definition "industrin". Om några dagar kommer jag sitta i en kommitté som beslutar om forskares tillgång till viss rådata. Denna rådata som utgör en av världens största datakällor inom området kan eventuellt ge svar på tobaksanvändnings inverkan på hälsotillståndet etc... Det är rätt märkligt att jag som då är en av de högst ansvariga för vem som får tillgång till materialet inte utsatts för mutförsök. Ett lukrativt sådant mutförsök skulle uppskattas...
Citat:
Om halmdockan: Han behöver inte ha sagt att passiv rökning är "helt ofarlig" för att ha haft fel. Nu är det du själv som bygger en liten halmdocka. Det räcker att han engagerat sig i en av tobaksindustrin stödd kampanj för att så tvivel hos beslutsfattare genom att tona ner faran. Att säga "helt ofarlig" passar sig en skicklig lobbyist gärna för då det kan vankas dyra stämningar i framtiden av sådant.
För det första verkar varken du eller jag veta vad han faktiskt sagt om passiv rökning. Låt oss då lämna honom därhän. Men man kan dock konstatera att alla som har möjlighet försöker påverka. Både du och jag försöker påverka här. Det vore högst onaturlig om vi inte försökte det även i andra sammanhang.
Citat:
Den andra delen av halmdockan, att jag beskyllde dig för bredare konspirationsteoretiserande än just i den här frågan kom jag på var fel och har bett om ursäkt för om du går tillbaka och kollar min editering.
No offense taken.