Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
[solaktivitetsförklaring]
Hänger du med?
Ja, detta är basic "solar forcing" och sedan länge med i de modeller som används. Om du tittar efter så ser du att forskningen om antropogen klimatpåverkan till stora delar ägnar sig åt att just kompensera för detta och en myriad andra klimatpåverkande fenomen och ta reda på vad, om något, som beror på mänsklig aktivitet. Det är ju just när man gjort det som det visar sig vara ett allvarligt problem. Ibland verkar det som om ni "motståndare" tror att forskningen inte kommit längre än Svante Arrhenius.
Citat:
Detta är inte mina påfund och jag är inte klimatolog. Resonemanget är hämtat från filmen "The Great Global Warming Swindle" och förefaller mig logiskt och rimligt.
TGGWS har blivit sågad och refuterad i grunden.
Du kommer kanske ihåg intervjun med professor Carl Wunsch? Karlstackarn fick sätta sig och skriva ett långt förklarande brev då det visade sig att man använt hans kommentarer för att driva en poäng motsatt den han håller (som är i linje med vetenskapligt konsensus).
"
In the part of the "Swindle" film where I am describing the fact that the ocean tends to expel carbon dioxide where it is warm, and to absorb it where it is cold, my intent was to explain that warming the ocean could be dangerous---because it is such a gigantic reservoir of carbon. By its placement in the film, it appears that I am saying that since carbon dioxide exists in the ocean in such large quantities, human influence must not be very important --- diametrically opposite to the point I was making --- which is that global warming is both real and threatening in many different ways, some unexpected. " (min understrykning)
Du skulle kanske prova att skaffa information från andra källor än sensationalistiska TV-program? Ordet swindle hör i vilket fall som helst hemma i sammanhanget, så mycket är säkert.
Citat:
Så länge det är ett faktum att långt mer koldioxid avges från naturen i variation med solstyrka än från mänskliga aktiviteter så borde inte människan vara den som orsakar klimatförändringar.
Nej, det stämmer inte, vv se svaret till DIF1891 eller konsultera en vederhäftig källa (eller till och med wikipedia - den engelska förstås - som förklarar hur det fungerar).
Citat:
Tugga lite på den sista meningen. Smakade billigt, eller hur?
Inte det minsta. Samma dag som jag skrev den meningen läste jag en artikel i The Sydney Morning Herald (ungefär som DN för Sydney) som hade en artikel om en av de främsta "motståndar"lobbygrupperna och den bestod väsentligen uteslutande av folk från olja-, kol- och gasindustrierna. Den knäppaste företrädaren anförde dessutom, på allvar, bibelcitaten om att människan är satt härska över jorden som skäl att ignorera antropogena klimatbekymmer. Gud skulle inte sätta oss i en sån sits, typ. Efter den dosen "verklighetskontakt" kändes det inte det minsta billigt att peka på vad det är för figurer som ligger bakom mycket av "motståndarnas" verksamhet.
Citat:
Inom IPCC som ger ut larmrapporter skall det dessutom sitta ett antal naturvetare som inte ställer upp på på den antropogena klimattesen (vid sidan av en massa i grunden okunnigt folk från orelaterade discipliner och bakgrunder, typ journalister, FN-betonghäckar och liknande jasägande pack). Det är bara det att de inte hörs i media som istället delger bilden av ett enat forskarsamhälle som varnar för klimatförändring, alternativt finns deras namn kvar på rapporterna t.o.m. efter att de har lämnat panelen!
Att det finns en hel del bekymmer med IPCC (och då särskilt med de politiska sammanfattningsdokument de kommer med, ingen orkar ju läsa de vetenskapliga rapporterna) är förstås sant och tacksam ammunition för "motståndarna". Det finns många alaramistiska skäggkoftor som kommer med samma klagomål från den andra sidan. Det förtar dock inte att det inte är en "bild" att forskningen är i allt väsentligt entydig när det gäller den grundläggande problematiken. Om det bara var ett mediepolitiskt trick skulle vi ju se en massa vetenskapliga forskningsrapporter i sedvanliga vetenskapliga fora (peer-review osv) som kom med bevis mot de grundläggande teorierna rörande antropogen klimapåverkan.
Citat:
Men här behöver du faktiskt ingen konspiration. Det räcker att förutsätta ett vilset vänsteretablissemang som behövde nåt nytt att hänga i julgranen i samband med att nymarxism och "befrielserörelser" kom ur modet. Växthushotet, som man kan använda så där lite lagom luddigt mot bl.a. den store satan USA, togs villigt upp av media, och politiker reagerade i sin tur som de nickedockor de är på de nya "rätta" signalerna.
Du har just beskrivit just en konspiration! I detta fall av något ännu inte närmare preciserat "vänsteretablissemang". Det skulle förstås vara intressant att få veta hur detta vänsteretablissemang lyckats övertyga tusentals forskare att endera förfalska resultat eller hålla tyst om förfalskandet. Hur går de tillväga när de infiltrerar vetenskapliga tidskriftsredaktioner och vetenskapsakademier? Din teori saknar ännu en del detaljer...
Citat:
Och bara så att du vet, undertecknad är verkligen inte någon vän av Bush, neokonsare, globaliseringsimperialism, världsfinansen, gränslös marknadsliberalism eller oljekrig i Irak, för den delen.
Lustigt nog beskriver det där, rätt ungefär men i alla fall, mig. Du kan tänka dig hur det känns för mig att hamna i samma skyttegrav som wigwag och humanlife...