Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är inte sant. Västvärlden står för den absoluta merparten av CO2-utsläpp, med USA i topp. Se statistiken från 1997. Jag hittade ingen senare, men det finns säkert.
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____66022.asp
Det beror på hur man räknar.
Din tabell visar att västvärlden släpper ut mer koldioxid
per person, men det mest oroande är att Kina redan släpper ut hälften så mycket som Sverige per person. Eftersom det går hundra kineser på varje svensk så betyder det att Kinas utsläpp är ett mycket större problem (jag förutsätter dessutom att Indien, Brasilien och andra större u-länder har liknande siffror).
USA släpper ut 8 ggr mer än Kina per person men har 3 ggr större befolkning. Det intressanta är dock ökningstakten. Förmodligen är det lättare för USA än Kina att minska sina utsläpp.
Citat:
Men huvudfrågan är ändå inte vem som är syndabocken. Problemet är globalt, vi drabbas alla till slut om vi inte gör vad vi kan för att hejda uppvärmningen. Vi måste minska utsläppen och det innebär förändrade vanor och det kommer att krävas av oss alla.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att den s k växthuseffekten beror på mänsklig påverkan, men jag anser att det är
tillräckligt allvarligt för att vi ska börja vidta försiktighetsåtgärder. Det är som en förskring: man försäkrar sig inte bara mot de vanligaste riskerna, utan mot de mest
allvarliga även om de inte är mest sannolika.
Det är alltså dags att börja vidta åtgärder för säkerhets skull. Men till skillnad från dig så tror jag mer på ny teknik och mindre på livsstilsförändringar, som väljarna aldrig kommer att acceptera.
Väljarnas besked vid valurnorna är tydligt: de säger
nej till sänkt eller oförändrad materiell standard. De kräver istället att den hela tiden ska
öka, och det enda sättet att lösa det är genom ny och effektivare teknik.