2007-04-07, 18:21
Medlem
tigertompas avatar
Det blir dock lite paradoxalt att ta klimathotet på allvar när man ser det snöa utanför fönstret i GBG, och det är den 6e april
Citera
2007-04-07, 18:48
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Scanface:

Stämmer sannerligen inte in på Sverige nu för tiden. Här är ju alltid andra människors välmående, rätt att få uttrycka sig, demokratiska rättigheter m.m. viktigare än just svenskarnas rättigheter.
Nej, det är dags att svenskarna tar tillbaka sin rätt att först och främst värna om sig själva i första hand och världens alla andra folk i andra hand.
Jag bor i Sverige - Sverige och svenskarna i första hand!
Så fungerar det för en kines, peruan och fransos och inte ser någon något fel i detta.

Så länge vi har människor av din sort i världen så kommer vi aldrig få bukt med en stor del av problemen. Gammal hårdrockare... måste ha headbangat rejält
Citera
2007-04-07, 19:03
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Det blir dock lite paradoxalt att ta klimathotet på allvar när man ser det snöa utanför fönstret i GBG, och det är den 6e april

Hint hint - Det är skitsnack.
Citera
2007-04-07, 22:51
Medlem
Butterss avatar
Sometimes it snows in April, sjöng Prince redan i mitten av 80-talet. Inget nytt under solen.

Snöade också idag här på Lidingö. Inte mycket, men litet.

Rekommenderar boken Eco-scam.
Citera
2007-04-08, 09:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Glömmer du inte att u-länderna står för en stor del av utsläppen?

Det är inte sant. Västvärlden står för den absoluta merparten av CO2-utsläpp, med USA i topp. Se statistiken från 1997. Jag hittade ingen senare, men det finns säkert.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____66022.asp

Att u-länderna är mest oskyldiga och samtidigt är de som kommer att drabbas värst, det är forskarvärlden ense om.

Men huvudfrågan är ändå inte vem som är syndabocken. Problemet är globalt, vi drabbas alla till slut om vi inte gör vad vi kan för att hejda uppvärmningen.
Vi måste minska utsläppen och det innebär förändrade vanor och det kommer att krävas av oss alla.
Citera
2007-04-08, 12:36
Medlem
Klosss avatar
Ge dig nu humanlife. Du lurar ingen mer än dig själv. Detta med global uppvärming är en enda stor bluff från början till slut. Det är inte sunt att okritiskt insupa skräckpropaganda och fanatiska domedagsprofetsior som du gör. När du om några år sitter och undrar varför ingen pratar om global warming länge så kommer du förstå vad jag menade.
Citera
2007-04-08, 13:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Ge dig nu humanlife. Du lurar ingen mer än dig själv. Detta med global uppvärming är en enda stor bluff från början till slut. Det är inte sunt att okritiskt insupa skräckpropaganda och fanatiska domedagsprofetsior som du gör. När du om några år sitter och undrar varför ingen pratar om global warming länge så kommer du förstå vad jag menade.

Du har nog huvudet djupt nerstoppat i sanden. Annars hade du inte missat all information från forskare världen över och trott att det här handlar om "tro".
Nej du Kloss, här gäller det att ha ögon och öron öppna och ta sitt ansvar och inte fega ur.
Citera
2007-04-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har nog huvudet djupt nerstoppat i sanden. Annars hade du inte missat all information från forskare världen över och trott att det här handlar om "tro".
Nej du Kloss, här gäller det att ha ögon och öron öppna och ta sitt ansvar och inte fega ur.

Jawohl, mein Kommandant... det här påminner om jämställdhetsdebatten för ett par år sedan. Om man inte uttalade sig som "jag är feminist" så var man tydligen kvinnohatare och absolut inte för jämställdhet.

Vilket ledde till att t.o.m Göran Persson påstod att han var feminist... nu handlar det om global uppvärming... nu ska alla ställa in i ett led bakom miljöpartiets förtryckarideologi.

Alla andra hatar såklart vår stackars planet.
Citera
2007-04-08, 14:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är inte sant. Västvärlden står för den absoluta merparten av CO2-utsläpp, med USA i topp. Se statistiken från 1997. Jag hittade ingen senare, men det finns säkert.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____66022.asp
Det beror på hur man räknar.

Din tabell visar att västvärlden släpper ut mer koldioxid per person, men det mest oroande är att Kina redan släpper ut hälften så mycket som Sverige per person. Eftersom det går hundra kineser på varje svensk så betyder det att Kinas utsläpp är ett mycket större problem (jag förutsätter dessutom att Indien, Brasilien och andra större u-länder har liknande siffror).

USA släpper ut 8 ggr mer än Kina per person men har 3 ggr större befolkning. Det intressanta är dock ökningstakten. Förmodligen är det lättare för USA än Kina att minska sina utsläpp.
Citat:
Men huvudfrågan är ändå inte vem som är syndabocken. Problemet är globalt, vi drabbas alla till slut om vi inte gör vad vi kan för att hejda uppvärmningen. Vi måste minska utsläppen och det innebär förändrade vanor och det kommer att krävas av oss alla.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att den s k växthuseffekten beror på mänsklig påverkan, men jag anser att det är tillräckligt allvarligt för att vi ska börja vidta försiktighetsåtgärder. Det är som en förskring: man försäkrar sig inte bara mot de vanligaste riskerna, utan mot de mest allvarliga även om de inte är mest sannolika.

Det är alltså dags att börja vidta åtgärder för säkerhets skull. Men till skillnad från dig så tror jag mer på ny teknik och mindre på livsstilsförändringar, som väljarna aldrig kommer att acceptera.

Väljarnas besked vid valurnorna är tydligt: de säger nej till sänkt eller oförändrad materiell standard. De kräver istället att den hela tiden ska öka, och det enda sättet att lösa det är genom ny och effektivare teknik.
Citera
2007-04-08, 14:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det beror på hur man räknar.

Din tabell visar att västvärlden släpper ut mer koldioxid per person, men det mest oroande är att Kina redan släpper ut hälften så mycket som Sverige per person. Eftersom det går hundra kineser på varje svensk så betyder det att Kinas utsläpp är ett mycket större problem (jag förutsätter dessutom att Indien, Brasilien och andra större u-länder har liknande siffror).

Ja, det är rätt att Kinas utsläpp ökar jättefort och att det måste bromsas.
Men vi kan inte få dem till det om vi inte startar med oss själva. Det ÄR trots allt västvärlden som har förorenat mest hittills. Du försöker förringa vårt bidrag, det är bara dumt.
Citat:
USA släpper ut 8 ggr mer än Kina per person men har 3 ggr större befolkning. Det intressanta är dock ökningstakten. Förmodligen är det lättare för USA än Kina att minska sina utsläpp.
Det tror jag också.

Citat:
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att den s k växthuseffekten beror på mänsklig påverkan, men jag anser att det är tillräckligt allvarligt för att vi ska börja vidta försiktighetsåtgärder. Det är som en förskring: man försäkrar sig inte bara mot de vanligaste riskerna, utan mot de mest allvarliga även om de inte är mest sannolika.
Forskarna anser att det till 90 % är mest sannolikt att det är människan som har åstadkommit uppvärmningen. Det får vi tolka som att det är som de säger.
Citat:
Det är alltså dags att börja vidta åtgärder för säkerhets skull. Men till skillnad från dig så tror jag mer på ny teknik och mindre på livsstilsförändringar, som väljarna aldrig kommer att acceptera.

Väljarnas besked vid valurnorna är tydligt: de säger nej till sänkt eller oförändrad materiell standard. De kräver istället att den hela tiden ska öka, och det enda sättet att lösa det är genom ny och effektivare teknik.

Det farligaste är att göra ingenting och vi kan inte vänta.
Ny teknik och förändringar i vår livsstil kommer att bli nödvändiga.
De närmaste decennierna kommer fokus att vara på detta och det triggar säkert en massa nya idéer. Så jag tror att vi fixar det här, om vi vill.
Citera
2007-04-08, 19:51
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Så länge vi har människor av din sort i världen så kommer vi aldrig få bukt med en stor del av problemen. Gammal hårdrockare... måste ha headbangat rejält

I så fall kan vi aldrig få bukt med några "problem" för människor av din Cumbaya-sort finns bara i västvärlden, och detta enbart från 1960-talet och framåt.

Fan vad trött jag blir när unga människor tror sig säga något nytt när de bara vräker ur sig en inlärd fras och låter som en skiva som hakat upp sig från 70- eller 80-talet. Tror du inte vi har varit där också?

För övrigt har hårdrockaren rätt. Vi svenskar har vare sig principiell skyldighet eller i dagsläget svängrum nog att ta itu med andras problem. Tvärtom måste vi först och främst röja upp efter generationer av debila "världsförbättrares" härjningar på hemmaplan, vilka ständigt prioriterat "det globala perspektivet" framför deras egentliga plikt mot folk och fosterland (det sociala kontraktet).

Och om någon skyldighet till mänskligheten existerade (det är förstås bara metafysiskt skitsnack), så gäller den nu oss själva, vår kultur och vårt demografiska arv, ty vi utgör redan den högsta formen av mänsklighet, och om mänskligheten verkligen befann sig i något slags kristillstånd är det bara människor som vi som hade kunnat utveckla det nödvändiga mått av allmännytta och självuppoffring som krävs för att rädda densamma från sig själv.
Citera
2007-04-08, 20:02
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Hint hint - Det är skitsnack.

Var det? Det andra dagen i rad som de snöar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in