2007-08-13, 16:54
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
För det första, läste du det sista i mitt inlägg? Du citerade raden jag tänkte på, så jag antar att du gjorde det. En liten recap: "Det verkar mao vara svårt att hitta signifikanta resultat, men trender tyder på fler och framför allt mer intensiva stormar med varmare klimat. Nu ska vi också komma ihåg typ I- och typ II-fel enligt statistiken när vi tänker på ovanstående.", så kom inte här och mena någonting jag tog med. Dubbelintegralen kan du med glädje lämna därhän eftersom jag med största sannolikhet skulle komma till första termen innan jag tappade tråden.

Japp, det var intressant, men du som inte tror på tidsaspekten i sediment och korallanalyser ska väl inte drista dig till att hänvisa till sådana? Speciellt inte när det handlar om så få geologiska år (270)?
Notera återigen att jag inte refuserar din källa, det är mest underligt hur du kan vila på en sådan själv.

Kan inte du skicka upp några papper som styrker din tes istället för att jag ska sitta här och leta saker som talar för vilket håll som helst. Om du nu hänvisar till vetenskapens jargong så slutar vi väl här då, men det vore kul att få några källor från din sida också.

Åh. Den biten missade jag under alla citat. Så du får ursäkta mig.

Jag har ingen aning om vad det är för tidsupplösning i sedimenten eller korallanalyserna i detta sammanhang. Eller ens hur man mäter orkanfrekvens från koraller. Så jag kan inte riktigt uttala mig om tidsaspekten i orkanfallet. Men jag kan försöka hitta något om hur orkaner påvisas via sediment och koraller så att vi kan reda ut det.

Däremot vet jag att den atmosfäriska CO2-halten i sediment motsvarar ett medelvärde av en längre period eftersom bildningen av bergarter är en långsam process. Varje skikt är ju summan av flera år/årtionden/århundraden då lagren inte växer homogent. Typ det mesta man vill veta om grunderna kring sedimentära bergarter och dess formation finns här: http://csmres.jmu.edu/geollab/fichter/SedRx/SimpModl.html

EDIT: Hittade följande om orkanfrekvenser från koraller:
Citat:
One team of scientists examined Caribbean corals and the abundances of a particular plankton to see how hurricane activity, which affects both groups, changed over the past 270 years.
Some corals have the ability to bioluminesce, or produce and emit light on their own. As corals grow, they exhibit features called banding that can reflect changes in the intensity of this luminescence. The intensity is affected by the amount of precipitation in the area, which in turn is influenced by wind shear—the higher the wind shear, the less precipitation.
The abundance of the plankton species Globigerina bulloides is also affected by wind shear, as stronger winds enhance ocean upwelling, providing the critters with more nutrients.

Samt en annan studie av liknande fast med träd:
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/09/060918-hurricane-record.html
Citera
2007-08-13, 17:04
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Du förstår tydligen inte?

Det är stormar på fel tidpunkt, väder som inte normalt skall finnas där. Temperaturer är åt skogen fel också. Ta bara Sverige, vi är inte i närheten av det klimat vi hade för bara 15-20 år sedan eftersom klimatet i Sverige är ett helt annat i dagsläget. Länder som normalt har torka får ännu värre torka, och det gör genast att katastroferna ökar i omfattning.

Vädret har blivit upp och ned tack vare klimatförändringen. Och eftersom jordens temperatur bara ökar så blir situationen värre år för år. Man kan lugnt säga att vädret "fått fnatt".

Som jag sagt säkert 10 gånger nu, det finns inget mellanting längre, antingen blir det hetta, eller överdrivna mängder regn. Men det har du väl märkt själv antar jag. Att Jan var den varmaste vi någonsin haft är väl knappast så konstigt?

OM inte jordens temperatur ökar, varför flyttar i så fall växtligheten norrut?

Det är svårt att hitta en sen rapport, men jag skall göra några försök till.

På fel tidpunkt är bara ett resultat av de tidsintervall vi använder för att definiera "normal"-perioden så du får komma med något tyngre. Lite motexempel: för några hundratusen år sedan var det normalt med 3 km is i Sverige. För några miljarder år sedan var det normalt med 7000 ppm CO2 och en global medeltemperatur på 22 grader. Det handlar bara om vad du jämför med. Varför ska just 1950-1980 vara den period i klimatets långa historia som är normal?

Sveriges klimat har inte ändrats nämnvärt utan vi har fortfarande tempererat klimat. Vi har fortfarande vinter och sommar samt höst och vår däremellan. Gröna vintrar inträffar då och då så det är inget märkligt med det.

Och visa då en trend som visar hur vädret avviker från sitt "naturliga" beteende. Extrema årtionden har funnits flertalet gånger under historiens lopp utan att det inneburit ett ändrat klimat.

Växterna flyttar för att temperaturen ökar. Jag påminner dig om materialet som visade att nordpolen hade subtropiskt klimat med 18 grader i havstemperatur för några miljoner år sedan. Kanske en bara återgång till ett mer "naturligt" tillstånd är på väg att ske

Jag väntar med spänning. Annars sitter du där med skägget i brevlådan och bara trender skapade av Aftonbladet som belägg för sina påståenden.
Citera
2007-08-13, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
På fel tidpunkt är bara ett resultat av de tidsintervall vi använder för att definiera "normal"-perioden så du får komma med något tyngre. Lite motexempel: för några hundratusen år sedan var det normalt med 3 km is i Sverige. För några miljarder år sedan var det normalt med 7000 ppm CO2 och en global medeltemperatur på 22 grader. Det handlar bara om vad du jämför med. Varför ska just 1950-1980 vara den period i klimatets långa historia som är normal?

Sveriges klimat har inte ändrats nämnvärt utan vi har fortfarande tempererat klimat. Vi har fortfarande vinter och sommar samt höst och vår däremellan. Gröna vintrar inträffar då och då så det är inget märkligt med det.

Och visa då en trend som visar hur vädret avviker från sitt "naturliga" beteende. Extrema årtionden har funnits flertalet gånger under historiens lopp utan att det inneburit ett ändrat klimat.

Växterna flyttar för att temperaturen ökar. Jag påminner dig om materialet som visade att nordpolen hade subtropiskt klimat med 18 grader i havstemperatur för några miljoner år sedan. Kanske en bara återgång till ett mer "naturligt" tillstånd är på väg att ske

Jag väntar med spänning. Annars sitter du där med skägget i brevlådan och bara trender skapade av Aftonbladet som belägg för sina påståenden.

Jag förstår poängen.

Skillnaden är bara att det här handlar om några få år som det skett en sån stor förändring. Visst har vi fortfarande vinter, men den har visst flyttat sig en bit.

Vi har just nu Amazonasklimat, inte SÅ vanligt för Sverige tror jag.

Jag söker vidare.
Citera
2007-08-13, 17:16
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag förstår poängen.

Skillnaden är bara att det här handlar om några få år som det skett en sån stor förändring. Visst har vi fortfarande vinter, men den har visst flyttat sig en bit.

Jag söker vidare.

Och som tidigare sagt och därtill understött av definitionen av klimat som ett medelvärde av vädret över en längre tidsperiod så innebär några få år inte speciellt mycket då dess extrema värden kan kompenseras bort av resten av tidsintervallet.

Enstaka extrema väderrekord kommer alltid att dyka upp och förekomma.
Citera
2007-08-13, 17:22
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Hörde på radioprogrammet karlavagnen där en äldre herre berättade om sitt sommarjobb på 30-talet (tror jag att det var), då han var flottningsman (heter det så?). Ni vet, frakta timmer via vattendrag.

Han sa att på den tiden var det riktiga somrar som var betydligt varmare än de vi sett på senare år.

Enligt XCores bevisningsmetodik så visar detta att jorden blivit kallare. En ny istid är på väg! PANIK!
Citera
2007-08-13, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Och som tidigare sagt och därtill understött av definitionen av klimat som ett medelvärde av vädret över en längre tidsperiod så innebär några få år inte speciellt mycket då dess extrema värden kan kompenseras bort av resten av tidsintervallet.

Enstaka extrema väderrekord kommer alltid att dyka upp och förekomma.

Hrrm

Den här uppvärmingen har pågått ett tag, om man säger så, och fortsätter bara att öka. Jag tror inte den kommer att vända heller ärligt talat, snarare motsatsen. Det lär vi snart få reda på.

Vi har säkert slagit åtskilligt med "enstaka" rekord det här året, skall bli roligt att se en statistik sen när året är slut. En gissningstävling kanske? Jag säger 500 eller mer.

Citera
2007-08-13, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Hörde på radioprogrammet karlavagnen där en äldre herre berättade om sitt sommarjobb på 30-talet (tror jag att det var), då han var flottningsman (heter det så?). Ni vet, frakta timmer via vattendrag.

Han sa att på den tiden var det riktiga somrar som var betydligt varmare än de vi sett på senare år.

Enligt XCores bevisningsmetodik så visar detta att jorden blivit kallare. En ny istid är på väg! PANIK!

Med en sådan tillförlitlig källa så har vi säkert en istid på halsen.
Citera
2007-08-14, 00:39
Medlem
Många har säkert läst artikeln på aftonbladet.se om aktionsgruppen "Asfaltsdjungelns indianer" då de ger sig på stadsjeepar nattetid för att visa deras del i mijöförstöringen. Vad tycker ni om deras agerande?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article564446.ab
Citera
2007-08-14, 00:45
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconYobi
Många har säkert läst artikeln på aftonbladet.se om aktionsgruppen "Asfaltsdjungelns indianer" då de ger sig på stadsjeepar nattetid för att visa deras del i mijöförstöringen. Vad tycker ni om deras agerande?

Du menar om det är bra eller dåligt för miljön/klimatet att man måste producera, transportera, motera nya däck till dessa bilar?
Citera
2007-08-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Du menar om det är bra eller dåligt för miljön/klimatet att man måste producera, transportera, motera nya däck till dessa bilar?

Nej. Jag menar vad ni tycker om deras aggerande att lufta ur decken. Men du har en poäng. Fast jag tror det räcker med att plockla fram grannens transportabla deckpump.
Citera
2007-08-14, 21:55
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Nej. Jag menar vad ni tycker om deras aggerande att lufta ur decken. Men du har en poäng. Fast jag tror det räcker med att plockla fram grannens transportabla deckpump.

Så sant. Då hindras de ju bara att hinna till jobbet, eller liknande. Jag tänkte mig att de skar sönder däcken med kniv.
Citera
2007-08-15, 11:01
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Kommer nog att funka. Till slut blir SUV-ägarna less och säljer sitt bojsänke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in