Citat:
Ursprungligen postat av serious
För det första, läste du det sista i mitt inlägg? Du citerade raden jag tänkte på, så jag antar att du gjorde det. En liten recap: "Det verkar mao vara svårt att hitta signifikanta resultat, men trender tyder på fler och framför allt mer intensiva stormar med varmare klimat. Nu ska vi också komma ihåg typ I- och typ II-fel enligt statistiken när vi tänker på ovanstående.", så kom inte här och mena någonting jag tog med. Dubbelintegralen kan du med glädje lämna därhän eftersom jag med största sannolikhet skulle komma till första termen innan jag tappade tråden.
Japp, det var intressant, men du som inte tror på tidsaspekten i sediment och korallanalyser ska väl inte drista dig till att hänvisa till sådana? Speciellt inte när det handlar om så få geologiska år (270)?
Notera återigen att jag inte refuserar din källa, det är mest underligt hur du kan vila på en sådan själv.
Kan inte du skicka upp några papper som styrker din tes istället för att jag ska sitta här och leta saker som talar för vilket håll som helst. Om du nu hänvisar till vetenskapens jargong så slutar vi väl här då, men det vore kul att få några källor från din sida också.
Japp, det var intressant, men du som inte tror på tidsaspekten i sediment och korallanalyser ska väl inte drista dig till att hänvisa till sådana? Speciellt inte när det handlar om så få geologiska år (270)?
Notera återigen att jag inte refuserar din källa, det är mest underligt hur du kan vila på en sådan själv.
Kan inte du skicka upp några papper som styrker din tes istället för att jag ska sitta här och leta saker som talar för vilket håll som helst. Om du nu hänvisar till vetenskapens jargong så slutar vi väl här då, men det vore kul att få några källor från din sida också.
Åh. Den biten missade jag under alla citat. Så du får ursäkta mig.
Jag har ingen aning om vad det är för tidsupplösning i sedimenten eller korallanalyserna i detta sammanhang. Eller ens hur man mäter orkanfrekvens från koraller. Så jag kan inte riktigt uttala mig om tidsaspekten i orkanfallet. Men jag kan försöka hitta något om hur orkaner påvisas via sediment och koraller så att vi kan reda ut det.
Däremot vet jag att den atmosfäriska CO2-halten i sediment motsvarar ett medelvärde av en längre period eftersom bildningen av bergarter är en långsam process. Varje skikt är ju summan av flera år/årtionden/århundraden då lagren inte växer homogent. Typ det mesta man vill veta om grunderna kring sedimentära bergarter och dess formation finns här: http://csmres.jmu.edu/geollab/fichter/SedRx/SimpModl.html
EDIT: Hittade följande om orkanfrekvenser från koraller:
Citat:
One team of scientists examined Caribbean corals and the abundances of a particular plankton to see how hurricane activity, which affects both groups, changed over the past 270 years.
Some corals have the ability to bioluminesce, or produce and emit light on their own. As corals grow, they exhibit features called banding that can reflect changes in the intensity of this luminescence. The intensity is affected by the amount of precipitation in the area, which in turn is influenced by wind shear—the higher the wind shear, the less precipitation.
The abundance of the plankton species Globigerina bulloides is also affected by wind shear, as stronger winds enhance ocean upwelling, providing the critters with more nutrients.
Some corals have the ability to bioluminesce, or produce and emit light on their own. As corals grow, they exhibit features called banding that can reflect changes in the intensity of this luminescence. The intensity is affected by the amount of precipitation in the area, which in turn is influenced by wind shear—the higher the wind shear, the less precipitation.
The abundance of the plankton species Globigerina bulloides is also affected by wind shear, as stronger winds enhance ocean upwelling, providing the critters with more nutrients.
Samt en annan studie av liknande fast med träd:
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/09/060918-hurricane-record.html