Citat:
Ursprungligen postat av PalleK
Vetrarmegin: Just det, du har inget rationellt eller intelligent att säga, och ersätter det med raljeranden och trams.
Man kan förstås i detta sammanhang ta upp hur klimatforskningen har blivit förvrängd på grund av den starka politiseringen. Det är ett välkänt problem inom naturvetenskap, medicin och humaniora att forskare tenderar att leverera de resultat som förväntas av dem. Minst är problemet inom exakta vetenskaper som fysik (eftersom graden av tolkning och subjektivitet är liten), och klimatvetenskap är långt ifrån en exakt vetenskap.
Bjäbb, bjäbb, bjäbb! Vad, eller vilka forskningsresultat, är det mer specifikt du menar som har förvrängts? Vilken del av forskningen är enligt dig ogiltig och på vilka grunder menar du att vi skall eller bör avfärda den? Vad är det, rent vetenskapligt talat, som inte stämmer med dagens klimatforskning och kan du hänvisa mig till metodologiskt godtagbar, granskad forskning som pekar på att de resultat som HadCRU, NOAA och NASA har bekräftat helt oberoende av varandra är felaktiga? Och nej, det räcker inte med att länka till nån obskyr klimatskeptikerblogg eller dylikt. Jag vill se artiklar från t.ex. Nature eller Science. Jag vill vidare se att de artiklar du länkar till understödjer de slutsatser du drar. Drar du helt skeva eller subjektiva slutsatser av dem så kommer jag inte diskutera vidare med dig. Punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Alltså, vi är inte säkra på någonting, varken för eller emot, right?
Borde det då inte ur en försiktighetsprincip vara så att vi tar det säkra före det osäkra?
Naturligtvis stämmer det att de framtidsprognoser som görs inte är 100% tillförlitliga. Alla i tråden, oavsett vilket läger man befinner sig i, borde kunna enas om att det är omöjligt att i detalj förutse framtiden. Detta är klimatforskarna väl medvetna om också, varför de endast talar om
sannolikheten för att vissa scenarion skall inträffa. Men samtidigt vill jag nog påstå att man faktiskt kan dra slutsatser med hjälp av fakta om det som redan hänt och de processer som vi vet spelar in i hur klimatet fungerar. Det är genom att analysera nutiden och dåtiden som vi kan extrapolera hur det blir i framtiden, men risken finns alltid att vi missat variabler som efteråt visar sig vara enormt viktiga. Vad som däremot kan påpekas är att fysikens lagar och koldioxidens egenskaper inte kommer att förändras över en natt. Vi har redan kunnat fastslå att den globala medeltemperaturen har ökat till följd av koldioxidutsläpp, även om många av olika anledningar (oftast handlar det om ideologiska skygglappar, konspirationsteorier och rena vanföreställningar) vill förneka det ända in i det sista. Fortsätter vi att släppa ut koldioxid så borde därför också temperaturen stiga ännu mer. Det vore jätteintressant om någon "skeptiker" kunde förklara varför vi inte borde förvänta oss en sådan utveckling. De får gärna hänvisa till forskning som visar det, så att vi stackars lurade "alarmister" kan bli omvända, men det är väl att hoppas på för mycket...
Håller för övrigt med om försiktighetsprincipen. Rent etiskt är det en riktigt bra princip. När det gäller frågor av en så enormt stor vikt som denna så förstår inte heller jag varför vi inte bara kan enas om att ta det säkra före det osäkra. Koldioxidutsläpp och förbränning av fossila bränslen ställer ju dessutom till med så mycket annat, så en värld där vi minskar på dem kommer att bli mycket renare på många olika sätt utöver just klimataspekten.