Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Hej alla, vet inte om jag valt rätt ämne men det berör alltså både klimatet och flyktingpolitik.
Jag är som många andra fruktansvärt trött på snacket om den globala uppvärmningen. På aftonbladet går nu att finna som första artikel en nyhet om att sälungar dör pga. den globala uppvärmningen. Vad är lösningen på problemet? Flytta på alla sälungar? Nej, vi ska stoppa uppvärmningen! Annars kommer hela jorden gå under, och mänskligheten kommer att dö ut. Allt det här låter enligt mig som en fair lösning, klart säl jävlarna ska få leva liksom.
Men då undrar jag hur samma människor, politiker, vetare ja alla möjliga samtidigt kan sitta och säga att vi ska flytta hit folk från alla världens hörn för att de är så fruktansvärt i deras egna länder. Det är helt ologiskt och opraktiskt.
Alltså,
Sälar dör > fixa problemet
Människor dör/far illa > flytta de till andra länder
Kan någon ge mig en rimlig förklaring på hur det går ihop? Är det verkligen lättare att lösa miljöproblem som hela världen påverkar än att döda några somalier som leker Rambo med vapen från tredje världen? Hur går allt ihop?
Jag skulle tro att det beror på att människan är ett unikt djur i sin förmåga att anpassa sig. En afrikan kan flytta till antarktis och bo i ett tält med värme och klä sig i varma kläder. En eskimå kan flytta till afrika, klä av sig i kalsonger, klippa av håret och trivas bra.
En sälunge kan flytta men måste då hitta ett område med samma klimat, topografi etc. Säl är ju ganska anpassningsbar till stora områden, men det finns mer specialicerade arter, te x isbjörnar. Var ska de flytta när isarna försvinner? De kan inte som en eskimå gör klä av sig pälsen eller klippa sig.
Själva förflyttningen för människan går också smidigare genom att människor kan röra sig på egne hand med bil/flyg/tåg, sälar och isbjörnar måste transporteras.