2011-12-01, 17:48
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalleK
Ger bifall till föregående. Dessutom måste man vara tydlig med att det ännu inte finns några tecken på att oljan håller på att ta slut. CO2-folk och miljörörelsen älskar att sprida myten, men ingen annan håller med dem.

Har du sett filmen om aritmetik?
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY

Väldigt intressant och går att applicera på oljesnacket också(har för mig att han gör det).

Huvudproblemet är att vi ständigt ökar vår oljeförbrukning, men se videon så förstår du säkert.
Citera
2011-12-01, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
Jo visst, men det är aftonbladets jobb. Dock så kostar det mycket pengar att verkställa teorierna. Och om vi ex skulle använda oss utav exemplet ovan så skulle det kräva mer energi ifrån kraftverken, så man sparar förmodligen på idéerna så länge det går. Som sagt är det bara reservplaner.

Men håller med dig, detta var en riktig skräpartikel.
Gör det nu istället tycker jag, så slipper man riskera att något går snett när "Day D" verkligen kommer.
Citera
2011-12-01, 22:02
Medlem
Åsikter och tankar om Global uppvärmning

Jag gör ett arbete och behöver andras åsikter om WWF och den globala uppvärmningen.
Berätta gärna vad ni tänker och tycker om allt som sker nu i världen.
Citera
2011-12-01, 22:17
Medlem
Har tyvärr förlorat allt hopp på att vi ska klara av det här med den globala uppvärmningen. Oljebolagen kommer inte sluta borra efter olja eller utvinna olja från oljesand (som är extremt dåligt för miljön). Dom kör på till sista droppen och då blir det panik i samhället då mycket stannar av p.g.a. att de inte har resurser till att hålla fabrikerna öppna och då får man ju en lågkonjunktur som bara kommer att fortsätta neråt. Vid värsta tänkbara scenariot så är det krig, krig om resurser. Nej, jag har tappat allt hopp på att vi ska kunna fixa det här.
Citera
2011-12-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Har du sett filmen om aritmetik?
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY

Väldigt intressant och går att applicera på oljesnacket också(har för mig att han gör det).

Vid skrivbordet kan man "bevisa" vad som helst, exempelvis på 60-70-talen att Jorden inom några få decennier skulle vara så överbefolkad att folk dog som flugor av svält och fattigdom; tvärtom höjdes bara levnadsstandarden och befolkningskurvan planade ut. Det är fortfarande så att tillgången till olja är god och inte visar några tecken på att sina.
Senast redigerad av PalleK 2011-12-01 kl. 22:55.
Citera
2011-12-01, 23:44
Medlem
MoLoKs avatar
Efter att hysterikerna kommits på att ljuga vad gäller isbjörnar som drunknar pga smält is, blivit påkomna med att photoshoppa dramatiska sorgliga bilder på isbjörnar och såklart struntat i att påpeka att isbjörnarna mår bättre än på flera decennier...

Så kör de nu i desperation sälungekortet...

1 miljon har dött de senaste två åren...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14018119.ab

edit: Förlåt, jag skrev sälungar när det naturligtvis ska vara babysälar...

Jösses vilken löjlig artikel. Fan pinsamt att vara klimathysteriker med sådana allierade.
Senast redigerad av MoLoK 2011-12-01 kl. 23:51.
Citera
2011-12-01, 23:59
Medlem
Den globala uppvärmningen!

Hej alla, vet inte om jag valt rätt ämne men det berör alltså både klimatet och flyktingpolitik.

Jag är som många andra fruktansvärt trött på snacket om den globala uppvärmningen. På aftonbladet går nu att finna som första artikel en nyhet om att sälungar dör pga. den globala uppvärmningen. Vad är lösningen på problemet? Flytta på alla sälungar? Nej, vi ska stoppa uppvärmningen! Annars kommer hela jorden gå under, och mänskligheten kommer att dö ut. Allt det här låter enligt mig som en fair lösning, klart säl jävlarna ska få leva liksom.

Men då undrar jag hur samma människor, politiker, vetare ja alla möjliga samtidigt kan sitta och säga att vi ska flytta hit folk från alla världens hörn för att de är så fruktansvärt i deras egna länder. Det är helt ologiskt och opraktiskt.

Alltså,
Sälar dör > fixa problemet
Människor dör/far illa > flytta de till andra länder

Kan någon ge mig en rimlig förklaring på hur det går ihop? Är det verkligen lättare att lösa miljöproblem som hela världen påverkar än att döda några somalier som leker Rambo med vapen från tredje världen? Hur går allt ihop?
Citera
2011-12-02, 00:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan

Men då undrar jag hur samma människor, politiker, vetare ja alla möjliga samtidigt kan sitta och säga att vi ska flytta hit folk från alla världens hörn för att de är så fruktansvärt i deras egna länder. Det är helt ologiskt och opraktiskt.

Alltså,

Kan någon ge mig en rimlig förklaring på hur det går ihop? Är det verkligen lättare att lösa miljöproblem som hela världen påverkar än att döda några somalier som leker Rambo med vapen från tredje världen? Hur går allt ihop?

Har du någon källhänvisning på det fetmarkerade påståendet?
Citera
2011-12-02, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Hej alla, vet inte om jag valt rätt ämne men det berör alltså både klimatet och flyktingpolitik.

Jag är som många andra fruktansvärt trött på snacket om den globala uppvärmningen. På aftonbladet går nu att finna som första artikel en nyhet om att sälungar dör pga. den globala uppvärmningen. Vad är lösningen på problemet? Flytta på alla sälungar? Nej, vi ska stoppa uppvärmningen! Annars kommer hela jorden gå under, och mänskligheten kommer att dö ut. Allt det här låter enligt mig som en fair lösning, klart säl jävlarna ska få leva liksom.

Alltså,

Jag skulle tro att det beror på att människan är ett unikt djur i sin förmåga att anpassa sig. En afrikan kan flytta till antarktis och bo i ett tält med värme och klä sig i varma kläder. En eskimå kan flytta till afrika, klä av sig i kalsonger, klippa av håret och trivas bra.

En sälunge kan flytta men måste då hitta ett område med samma klimat, topografi etc. Säl är ju ganska anpassningsbar till stora områden, men det finns mer specialicerade arter, te x isbjörnar. Var ska de flytta när isarna försvinner? De kan inte som en eskimå gör klä av sig pälsen eller klippa sig.

Själva förflyttningen för människan går också smidigare genom att människor kan röra sig på egne hand med bil/flyg/tåg, sälar och isbjörnar måste transporteras.
Citera
2011-12-02, 00:16
Medlem
Taalmannens avatar
Klimathysterikerna ljuger om vad som helst som rör klimatet!

Man blev j*vligt trött efter att ha läst DN idag. "Miljöministern" med sin "debattartikel" demonstrerade sin totala brist på kunskap i området, och hon är en av nollarna som förhandlar för vår del ... suck!

De (politikerna) kan inget om ämnet och verkar ändå helt övertygade. Ingen kunskap = helt säker!
Citera
2011-12-02, 00:21
Medlem
--AFX--s avatar
Är det inte ett större angrepp på miljön att försöka förhindra den globala uppvärmningen då den faktiskt är helt naturlig?
Citera
2011-12-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --AFX--
Är det inte ett större angrepp på miljön att försöka förhindra den globala uppvärmningen då den faktiskt är helt naturlig?

oj oj oj. Det finns inget naturligt med den globala uppvärmningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in