2011-12-02, 19:38
Medlem
ihavesoldouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
De senaste två hundra åren har jordens genomsnittstemperatur ökat med ungefär 0.5 grader. 6 grader är alltså en gigantisk temperaturökning.
Dessutom ingen global temperaturökning sedan 1998. Så de senaste 5-10 årens konstiga väder har ingenting med någon form av temperaturökning att göra.
Citera
2011-12-02, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Dessutom ingen global temperaturökning sedan 1998. Så de senaste 5-10 årens konstiga väder har ingenting med någon form av temperaturökning att göra.
Det där vill jag också ha källa på om du har någon. Nu ska jag få tyst på miljömupparna en gång för alla.
Citera
2011-12-02, 19:51
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Mest svammel

Om du prompt ska svara kan du väl åtminstone försöka förstå vad jag skriver. Jag tolkade dina inlägg som: Eftersom forskarna säger att uppvärmningen av jorden på senare tid är orsakad av människan, så är det sant!

Mitt svar i klartext: Stora delar av klimatforskningen är kidnappad av aktivister; flera "forskare" men framförallt av Klåfinger och journalister. Pseudoforskarna och forskarna har nu hållit på i ca 30 år och har ännu inte presterat ett enda bevis för AGW! Och ändå försöker somliga av dem och Klåfinger tvinga på oss en vetenskapligt ogrundad minskning av CO2-utsläpp.

Visst påverkar människan klimatet. Dock mest inomhus med avsikt. Sedan lokalt i städer (urbana värmeöar), via dammar (varmare) och avverkade områden (odling och skogsbruk ger mer varierande temp, jämfört om det vore skog). Global påverkan och pga koldioxid är däremot oerhört tveksamt. Den som ser seriöst på frågan har en annan inställning än ICPP m.fl. Vi vet inte ens tecknet (plus/minus) på vår påverkan! Kolla en seriös forskare här!

Skogsdöden vara bara ett sidospår, angående att "miljöhot" fått starkt "forskarstöd" och från ovetande politiker förr (på 70-talet var det). Den "skogsdöd" som då avsågs hände i centraleuropa. Orsaken ansågs vara aluminium. Den verkliga orsaken var en sträng vinter, så träden där dog av kyla! Tyckte det passade bra i sammanhanget, eftersom nu ska vi gå under av lite värme... De övriga två exemplen är andra dåliga vetenskaper!

All vetenskap är inte bra, finns mycket skit och onödig. Dock litar jag till stor del på vetenskap i mitt yrke (praktiskt tillämpning) och det går bra!
Senast redigerad av Taalmannen 2011-12-02 kl. 19:55. Anledning: Missad länk
Citera
2011-12-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Så du har inte kollat på filmen?

Nej, och jag undrar varför du hellre tittar på filmer än läser och refererar böcker och artiklar. Det finns säkert inget där som jag inte redan känner till, och en tumregel inom vetenskaplig forskning är att empiri kommer först och matematik sedan. Matematik som inte grundar sig på ett gediget underlag av faktiska data är meningslös.
Citera
2011-12-02, 20:50
Medlem
jag tror ändå inte att det är en slump allt skit som har hänt med jorden på sistone. alla katastrofer osv.

vänta bara....
Citera
2011-12-02, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
jag tror ändå inte att det är en slump allt skit som har hänt med jorden på sistone. alla katastrofer osv.

vänta bara....
Klimatet ändras hela tiden, det ligger i naturens gång. Hur skulle annars isen från istiden smälta? Många industrier och bilar som släppte ut massa koldioxid i luften på den tiden...
Citera
2011-12-02, 21:01
Medlem
Aliennas avatar
Se på denna dokumentär. Den besvarar många av era frågor.
http://www.youtube.com/watch?v=YtevF4B4RtQ
Citera
2011-12-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
skrämmande ändå är hur mycket skit som har hänt med jorden redan på väldigt kort tid.

vem vet då vad som händer med jorden inom en snar framtid.

vi leker med jordens resurser och kapacitet.
I våras stod det i tidningen "Varmaste våren på 95 år!". Men ändå så var det så här varmt för 95 år sedan..
Solen har antagligen vissa cykler som den går igenom och jag tror att det är solen som är den stora boven och "miljöskatter" bara är ett sätt att få suga ut mera pengar.

"Men har du inte sett An Inconvenient Truth"
Jo, det har jag och Al Gore blev multimiljardär efter den filmen.

Ett Holländskt företag vill gräva ett kanalnätverk över Afrika som kommer att te sig som ett spindelväv.
Det kommer att sänka nivån på världshaven, sänka temperaturen i afrika, växtligheten kommer att öka och svälten kan motverkas på hemmaplan och afrikaner kan bo kvar i afrika.

Edit:
Citat:
Medeltemperaturen kommer att öka med 2 – 4,5 grader eller mer under de närmaste 100 åren.
Detta spår världens främsta klimatforskare i en FN-rapport släpps på fredag i Paris. Den brittiska tidningen The Independent har fått se ett utkast av rapporten som säger att temperaturökningen har ett starkt samband med människans bidrag av koldioxidutsläpp.

Citera
2011-12-02, 21:25
Medlem
LucNNs avatar
Taenk paa alla insekter vars beteende delvist reguleras av vaerme. Och taenk sedan paa vilka vaexter och rovdjur som paaverkas av dessa. En temp. oekning paa 6 grader har inte bara temp. och havsyta-konsekvenser, utan de raecker in i alla kretslopp.
Citera
2011-12-02, 21:28
Medlem
ihavesoldouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDeathKill
Det där vill jag också ha källa på om du har någon. Nu ska jag få tyst på miljömupparna en gång för alla.
Här är från der spiegel http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,662092,00.html

och från sciencedaily http://www.sciencedaily.com/releases/2007/12/071213101419.htm

Nu är dessa i och för sig inte jättenya källor. Men det generella konceptet är att det globala klimatet inte har förändrats nämnvärt de senaste 10 åren i form av temperaturökning, om något så har den globala temperaturen minskat.

Så hur kan för det första den så kallade globala uppvärmningen stå för alla naturkatastrofer de senaste 10 åren när den globala temperaturen inte har ökat? Och för det andra så finns det ingenting som säger att ett varmare globalt klimat skulle leda till fler naturkatastrofer, det är ren propaganda för att skrämma upp folk.
Senast redigerad av ihavesoldout 2011-12-02 kl. 21:30.
Citera
2011-12-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Taenk paa alla insekter vars beteende delvist reguleras av vaerme. Och taenk sedan paa vilka vaexter och rovdjur som paaverkas av dessa. En temp. oekning paa 6 grader har inte bara temp. och havsyta-konsekvenser, utan de raecker in i alla kretslopp.
Klart att det påverkar mycket, ökenspridning lär det bli, samt att ökat utsläpp av sötvatten i golfströmmen gör att en minskar i styrka och norden får kallare klimat, speciellt Danmark, Island och Norge.
Blir lite tungt för skidorterna nere på kontinenten, enda ställena med väder snö eller möjlighet att
använda snökanoner är i långt norrut.
Senast redigerad av Alessandro 2011-12-02 kl. 21:39.
Citera
2011-12-02, 21:43
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Klart att det påverkar mycket, ökenspridning lär det bli, samt att ökat utsläpp av sötvatten i golfströmmen gör att en minskar i styrka och norden får kallare klimat, speciellt Danmark, Island och Norge.

Tänk vad somliga tror sig veta!

Det finns inte en suck att det kommer att bli 6 grader varmare än nu, de närmaste hundratusen åren! Däremot kommer det med 99 % säkerhet att bli minst 6 grader kallare inom några tusen år! Kan vi göra något åt det? Om vi kan, ska vi motverka naturen! Tror dock inte vi kan, åtminstone inte ännu...
Senast redigerad av Taalmannen 2011-12-02 kl. 22:09. Anledning: förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in