Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-10, 00:03
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fö, angående relevans var det just det jag påpekade i inlägg #5720. Men för att uppfatta den nyansen krävs som sagt egenskaper du tycks sakna.
Läste uppenbarligen inte så långt i ditt inlägg. Då ser jag vad du menar.

Citera
2011-09-10, 00:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Och anledningen till att du kan göra detta estimat är för att det är en så enkel sak och som du har relevant kunskap kring. Det du inte tycks fatta är att ett tidsestimat för biltransport Sthlm-Uppsala inte är samma sak som klimatologisk vetenskap. Att fråga mig eller någon annan illitterat pajsare har ju ingen som helst poäng. Du kan lika gärna fråga mig om kossors matsmältning eller hur långt ett rep är. Vad är det som du inte förstår?
Detta var ju intressant. Domedagsprofetior från alarmister har ju faktiskt varit ganska frekventa. Dessa profetior baseras ju självklart på estimerade händelseförlopp. Man kan ju bara hoppas att de som står för profetiorna också har någon sorts tidslinje för när "shit hits the fan" så att säga...

Annars kan man ju slänga ur sig vad som helst och det är förmodligen inte otroligt att det någon gång under jordens existens också sker. Jag kan tex säga att nordkalottens isar kommer att breda ut sig och täcka stora delar av Skandinavien. Sant, men helt utan värde i denna tråd om man inte också kan ange när det sker.

Maldiverna kommer säkerligen täckas av vatten, någon dag. Men om ni vill ha lite credibillity får ni nog kläcka ur er ungefär hur nära katastrofen vi är.

Edit innan postning: Såg att du läst #5720. Därav den något snällare formuleringen än annars tänkt.
Citera
2011-09-10, 01:23
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Detta var ju intressant. Domedagsprofetior från alarmister har ju faktiskt varit ganska frekventa. Dessa profetior baseras ju självklart på estimerade händelseförlopp. Man kan ju bara hoppas att de som står för profetiorna också har någon sorts tidslinje för när "shit hits the fan" så att säga...
Vad vetenskapsmän säger, baserat på kunskapsläget, är ju de bästa estimeringar som finns. Det handlar ju väldigt sällan om alarmism, utan snarast om en redogörelse av kunskapsläget. Alarmismen står dagspress och media för, och det är rejält illa. Och är kunskapsområdet komplext så brukar ju estimaten revideras åt alla håll och kanter. Inget nytt under solen mao. Därför är det ju extra viktigt att veta vem det är som säger en sak och vad för belägg som finns för det. Och här blir det väldigt fort väldigt komplext, allra helst i ett kaossystem såsom klimatet.

Om så den samlade expertisen inom ett område har funnit belägg för att X ±x¹ kommer att hända vid tidpunkten Y ±y¹ och få konsekvenserna Z ±z¹ så är det naturligtvis ingen garanti för att det faktiskt kommer att hända. Statistiskt underlag och konfidens är hjälp på vägen, men absolut ingen garanti för något. Inte desto mindre kan vi ju välja att tro på dem eller inte.

Så, om en auktoritet på glaciala ting påtalar att avsmältningen är hysterisk och att antarktis kommer att smälta undan snabbare än en päronsplit i augusti, så är det naturligtvis lite oroväckande. Om den samlade intelligentian i samma område unisont säger att så är fallet så är det väldigt oroväckande. Att det faktiskt händer i slutändan står skrivet i stjärnorna. Men allt vi kan göra är ju att antingen lita på dem, någon annan eller vår gut feeling.
Senast redigerad av Godowsky 2011-09-10 kl. 01:25.
Citera
2011-09-10, 10:40
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Det är jättekul att också du kommit på en så spännande fråga där du också inkluderar Manhattan. Läs mitt inlägg ovan så hoppas jag att även du hänger med i resonemanget. Om där är några oklarheter så får du hojta till så ska jag göra mitt bästa för att lägga ut orden på en än lägre nivå.

Se så, inte dröja längre nu. Marsch pannkaka.

Varför vägrar du kommentera det dina alarmistidoler tjatat och hotat om i många år? Är det för att det har visat sig vara inget annat än förljugen skräckpropaganda?

Du vet väl vem Hansen är?
Citera
2011-09-10, 17:18
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
När läste du vetenskapsfilosofi, praktik och teori? Har du forskat? Det är praktiskt taget helt egalt hur du driver din tes om den faktiskt håller. Visst är det enklare att få den verifierad och vetenskapligt accepterad. Om den är korrekt så är petitesser oväsentliga för alla utom för hårklyvande skeptiker och förnekare. Mann hade "rätt".

Du tycks ha missat de otaliga artiklar som stödjer och verifierar Mann et al. Är de inte heller något värda?
1. Ja, jag har läst vetenskapsteori men inte forskat.
2. Jag har ingen emot teser som går emot vad jag anser vara rätt så länge de är vetenskapliga i sitt utförande. Det kan man inte säga om Manns hockeyklubba.
3. Jag har sett en del artiklar som stödjer Manns jobb men de har oftast använt sig av hans data och även några av hans "trick" t.ex Briffa. För de som inte vet så är ett av "tricken" att man på slutet i grafen byter ut proxydatan mot termometerdata. Det är naturligtvis helt förkastligt, det borde alla som kan något om naturvetenskap veta.
4. Till sist, nej, Mann hade inte alls rätt. I nya studier av samma typ som Manns men gjorda av seriösa forskare dök både MVP och lilla istiden upp igen.

När ni presenterar forskning från seriösa forskare så är jag intresserad men när det är "forskning" av avslöjade fuskare så orkar jag inte ens läsa dyngan. Det är intressant att ni verkar tycka att det är bra att dessa fuskare gör allt i sin makt för att få bort "undermåliga" artiklar när det bästa dom kunde göra i det avseendet var att inte publicera sina egna falsarier.
Senast redigerad av Klimatskeptiker 2011-09-10 kl. 17:52.
Citera
2011-09-10, 17:20
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Vad har du invändningar mot? Det faktum att Spencer's artikel inte på något sätt påvisar det som diverse bloggar blåste upp till oigenkänneliga proportioner? Eller kanske det faktum att Spencer's egna extrapoleranden inte heller har stöd i hans egen artikel? Eller är det möjligen att artikeln tycks innehålla rena felaktigheter?

Ditt hat gör dig blind. Inte helt olik valfri religiös fanatiker.
Jag har invändningar emot att det hänvisas till en propaganda site. Dessa saknar all trovärdighet och är inte ens värda att läsa. Om ni kommer med riktiga artiklar från meriterade forskare (inte Mann och andra fuskare) så är det en helt annan sak.
Citera
2011-09-10, 17:45
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Skitsnack.

För rumtidens krökning är det egalt om Einstein var pedofil och massmördare. Med utgångspunkt i en sådan analogi är det i än större utsträckning sålunda helt förståeligt om seriösa forskare gör sitt bästa för att hålla bort kvasivetenskap, och utmed vägen uttrycker sig plumpt i privat korrespondens. Det tycks vara lätt att vara Klimatskeptiker i en värld som är svart eller vit, ond eller god. Jag vet att det finns en diagnos för den typen av verklighetsuppfattning. En nära anhörig har den, och han står bredvid dig på barrikaderna.

Infiltrera peer-review? Du är för gullig....
Hur tror du det kommer sig att för 50 artiklar som stödjer AGW så finns det 1 som är tvivlande? Och vad tror du orsaken är att Lindzen's och Spencer's artiklar stupar? Är det verkligen för att en handfull forskare har hijackat en hel vetenskap, eller kan det måhända vara så att de är kärringar mot en allt starkare ström av empiri?

Din argumentation är samma spekulationer och lösryckta fantasifoster som förnekarna kör med och i vanlig ordning dragit igång igen nu när ansvarige utgivaren avgick då Spencer's artikel åkt på moppo. Låt oss se vilka meriter hans artikel faktiskt har. Orsaken till utgivarens avgång är Spencers, som också stöds av Spencers egen officiella utsaga, politiska avsikter. Avsikter som alldeles tydligt fick stå i första rummet.

Det finns helt enkelt inget sätt för saklighet att tävla mot idioters godtyckliga påhitt. Att kasta oändliga mängder skit är enkelt. Att göra rent efteråt desto svårare.

Du är för mysig i din fanatism
Jag förstår inte varför ni envisas med att försvara det fåtal av extremt oseriösa forskare som Mann m.fl.
Dina patetiska försök att rättfärdiga deras beteende är enbart löjliga.

Är du intresserad att föra en seriös diskussion så diskuterar jag gärna det men att hänvisa till propagandasiter är ett bevis för att man inte är intresserad av diskussion utan av att kasta skit.
Visst är det fullt möjligt att Spencer har fel men du måste presentera en trovärdig kritik, inte propaganda, om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2011-09-12, 00:12
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är lugnt. Nu påstår alarmisterna att havsnivån SJUNKER pga AGW!
[...]
The latest NASA satellite data show that sea levels have dropped 6 mm over the last year – the biggest drop ever recorded since satellite data has been taken. This is hardly the kind of acceleration Rahmstorf had in mind."
Om du kikar på grafen i länken, vad tycker du dig se? Jag tror inte ens att du på allvar kan mena det du skrev i ditt tidigare inlägg. Om du ids kan du också läsa texten i denna men också den ursprungliga artikeln.
http://www.skepticalscience.com//pic...dropin2010.jpg (Graf över havsnivån 1993-2010)
http://skepticalscience.com/NASA-Satellites-Detect-Pothole-on-Road-to-Higher-Seas.html (Ursprunglig artikel)

Här är lite vetenskaplig info om vattenflöden mellan hav och land över kortare tidsskalor:
http://www.pnas.org/content/100/23/13158.full.pdf+html

Och här en vetenskaplig artikel om processerna som möjliggör årliga fluktuationer på 6-9 mm. Dvs samma 6 mm som du så fint plockade ut från ett isolerat årtal (nedgången 2010) använde som någon form av bevis för att havsnivåerna nu sjunker.
ftp://ftp.csr.utexas.edu/pub/ggfc/pa...en_GRL1998.pdf

Ditt inlägg går helt i linje med senare delen av mitt svar här: https://www.flashback.org/sp32766076.
Så, med denna spoiler i åtanke, min fråga till dig nu när jag rett upp skiten som du kastade ur dig är: ser du dig som skeptisk och de som rapporterar observationer alarmister, eller känner du med dig att du möjligen blivit lurad att tro något som inte har stöd i vetenskap/observationer?
Citera
2011-09-12, 00:24
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Du är för mysig i din fanatism
Jag förstår inte varför ni envisas med att försvara det fåtal av extremt oseriösa forskare som Mann m.fl.
Dina patetiska försök att rättfärdiga deras beteende är enbart löjliga.
Jag förstår inte varför du tror att Manns artikel (oavsett rätt eller fel i hans MBH98) utgör ett fundament för klimatvetenskapen. Den är naturligtvis i det stora helt oväsentlig. Ingenting i planetens uppvärmning rubbas av att du och dina gelikar bygger halmgubbar för att slå ner ett inbillat och påhittat problem. Det finns gigantiska mängder observationer, empiri, data och vetenskapliga artiklar som i varierande grad stödjer AGW-tesen. Det finns ett fåtal som ifrågasätter den, och dessa röner sällan särskilt mycket uppmärksamhet då de ofta är behäftade med allvarliga felaktigheter. Med andra ord, släpp Mann. Hans artikel från 1998 är idag endast ett sandkorn i Sahara bland all annan forskning som pekar på att människans utsläpp av växthusgaser är orsaken till den ökande globala medeltemperaturen.

Så, för att låna lite ord av dig. Jag förstår inte varför du envisas med att försvara och sympatisera med de fåtal extremt oseriösa forskare som går emot etablerad vetenskap.
Citera
2011-09-12, 00:32
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Jag har invändningar emot att det hänvisas till en propaganda site. Dessa saknar all trovärdighet och är inte ens värda att läsa. Om ni kommer med riktiga artiklar från meriterade forskare (inte Mann och andra fuskare) så är det en helt annan sak.
Läs i så fall Desslers kritik av Spencer och Lindzen.
Vassego: http://geotest.tamu.edu/userfiles/216/Dessler2011.pdf

Men det måste vara praktiskt att helt enkelt välja vem man ska läsa baserat på vad man personligen tycker om deras korrekt vetenskapligt underbyggda slutsatser.
Citera
2011-09-12, 00:34
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Wow, En av forskningsvärldens giganter inom cherrypicking och förvanskning sågar Spencer. Stoppa pressarna!!!
Försök förstå att Mikael Mann et al. helt saknar trovärdighet.

RealClimate är den absolut största propaganda siten för den pseudovetenskapliga delen av klimatforskningen som finns.
Jag antar att du syftar på Schmidt.

Då tycker jag du ska fortsätta bygga din världsbild från vad du lär dig hos meteorologen på WUWT och Fox.
Citera
2011-09-12, 17:03
Medlem
Citat:
Jag utgår från att du faktiskt inte vet att klimatvetenskapen på intet sätt ställer sig bakom en "runaway global warming". Och att haven skulle vara det som förhindrar densamma är följaktligen humbug. Kan du skaka fram en länk så jag får läsa om det du hävdade?

Det finns forskare som har påstått det ifrån teoretiska resonemang, men än viktigare folk som propagerat för politiska lösningar.

Jag tror du missförstår mig, jag svarade på två saker. Det första var runaway global warming, venus-teorin, överdrivna teorier som nu påvisats fel om hur mycket metangas tundran skulle släppa lös.

Det andra var förklaringen till varför vi inte haft i närheten av denna förväntade uppvärmning vid 86% av dubbling av CO2 i atmosfären, svaret är att haven värms, men de gör det inte till den månen att det förklara detta fullständigt. Vilket NASA's siffror pekat på. Därför jag vill satsa pengar på att detta revideras ner i nästa rapport av IPCC.

Detta ska du ha koll på om du vill diskutera ämnet. Vad är det du tycker jag sagt som du vill ha en källa på? Förstår inte riktigt vad du menar att jag sagt som skulle vara revolutionerande, med tanke på att ingenting jag sagt går emot mainstream-forskningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in