Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Så om någon kom och sa att de var 99% säkra på att de hittat övergångsformen och presenterade en fin datormodell som bevis så skulle du köpa det?
Även om det visade sig att datormodellen de använt innehåller grova uppskattningar och förenklingar?
Eller skulle det möjligen vara så att du skulle vara lite skeptisk till det kom bättre bevis?
Ja, det skulle jag, vet du varför?
Därför att det inte finns någon bättre förklaring tillgänglig, vilken kan förklara de data som vi har, och i det här fallet den temperaturförändring som vi har registrerat. Men jag håller på sätt och vis med dig här att man fortfarande givetvis skall vara skeptisk. Det hör liksom till den vetenskapliga metoden.
Nu är jag inte insatt i alla detaljer i klimatforskningen, men jag tror inte direkt "grova uppskattningar och förenklingar" sammanfattar dagens kunskapsläge bra. Forskarna vet betydligt mer än vad du och andra "skeptiker" verkar tro att de gör, men om ni tycker det är kul och givande får ni väl fortsätta attackera den halmgubben istället för att diskutera seriöst (diskussionen om just klimatkänsligheten är dock väldigt intressant och relevant till tråden, det kan jag ge dig!).