Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Nej, för att du inte vet vad du snackar om.
Haha, "I know you are, but what am I!".
Citat:
Vilken hypotes syftar du på? Din påhittade "venus-teori"? Jag misstänker att det är
det här, eller möjligtvis
det här, du syftar på. Du har för övrigt inte alls tagit upp detta med mig. Vi har typ bara diskuterat Lindzen, molnbildning, konfidensintervall och en massa halmgubbar från din sida. Det kan hända att vi diskuterat tundra och metangas, men inte i förhållande till "runaway greenhouse effect", utan i förhållande till positiva feedback-mekanismer. Positiva feedback-mekanismer behöver verkligen inte leda till att vi får ett lika extremt klimat som det på Venus, det håller jag med om att det är alldeles för tidigt för att avgöra (vilket inte verkar vara vad du påstår, det ser snarare ut som att du angriper ännu en halmgubbe).
Jo, jag har tagit upp detta förut med tundran.
Halmgubbar? Folk som skriker ut de mest basala logiska felsluten brukar oftast inte ens ha förmåga att identifiera dem och jag kan knappast minna mig att jag någonting felrepresenterat din ståndpunkt.
Det är ett
faktum att globala uppvärmningen enligt IPCC's fjärde rapport sker "för långsamt". Här pratas det om Oceanic heat-trapping, problemet där är att storleken som uppmätts är för liten. Den är dessutom omdebatterad, se de olika resultaten i Schuckmann 2009, Trenberth 2009 och Hansen 2005.
Citat:
Du har fått svar, men du avfärdade bekvämt nog forskningen jag stödde mina argument på. Trots att flera oberoende forskare har visat att Lindzens och Chois artikel om klimatkänslighet från 2010 (eller var det kanske 2011?) vilar på undermålig och godtycklig forskning så fortsätter du att envist klänga dig fast vid den. Du griper efter halmstrån, Visf, och jag tänker inte slösa min tid på dina värdelösa pseudoargument. Hej då!
So fucking what om flera oberoende forskare antyder att forskningen är felaktig. Vad fan spelar det för roll när jag sakligt bemötte deras kritik och hänvisar dig till de revisioner som gjort. Faktum är att mycket av kritiken var så ad hoc att kritikerna inte tagit sig jobbet att kolla exempelvis om trenden försvann om man gav efter för deras kritik.
Du kan väl gå tillbaka till att bara säga "men consensus är", "vetenskaplig", "forskning", osv. i varannan mening men ha klart för dig att ur din mun betyder det fan ingenting för du är inte naturvetare. Jag
är faktiskt naturvetare och har diskuterat det hela sakligt. Du klarar inte ens att förstå att man behöver värdeteori för att översätta naturverenskap till policies, det är bedrövligt på så många plan och jag vet inte vad du har för bakgrund men det knappast inom akademin.
Hur som helst så är Lindzens forskning bara ett svar på det faktum att empirin inte sammanställer sig med de gissningar man har på temperaturförändringar. Med mer än 84% av dubblingen redan skedd är vi inte ens en fjärdedel på vägen. Ska vi bara ignorera detta och idka någon form av labbrocksfetish där vi inte får kritisera folk som ganska klart har fel?
Citat:
Mmm, för du är ju en självutnämnd expert, tydligen...

Nej jag är då inte en "expert", men jag är heller inte lekman för jag fattar faktiskt forskningen. Ska vi satsa 50 000 då på att det revideras ned? Jag är beredd att göra det för bara vi skulle gå efter vad NASA har sagt så borde jag vinna detta "bet".
Jag är ändå naturvetare och har ganska brett intresse samt bakgrund för att förstå vad som diskuterats. Jag har ändå diskuterat klimatförändringarna sedan 2003 på forum långt mer lämpade än flashback, och jag kan säga dig att jag hade din inställning men efter att ha insamlat information är det ganska klart att det finns en del hål. Men ta till dig att jag har inte ens bestridit AGW i den månen att de senaste 30 åren har vi nog varit bidragande till den största delen av uppvärmningen. Däremot bör man ganska klart bestrida den klimatkänslighet som beskrivs i IPCC-rapporten. Ta bara det faktum att hälften av de som sitter med i IPCC-panelen är politiker till yrke utan teknisk bakgrund som snarare har bakgrund i det väldigt byråkrati-orienterade FN.