Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Vattenånga är inte den enda relevanta positiva feedback-mekanismen. Molnbildning och albedo är också viktiga faktorer. Har för mig att själva kolcykeln i sig är att betrakta som en feedback-mekanism också, men vet inte riktigt hur det funkar mer specifikt (skillnaden mellan dig och mig verkar vara att jag gladeligen och ödmjukt erkänner att jag har kunskapsluckor, medan du av ideologiska skäl antagligen vill göra sken av att du kan precis allt om det här, när det troligtvis egentligen är så att du har många och stora kunskapsluckor). Vad har du för trovärdiga källor som kan styrka uppfattningen att den globala uppvärmningen inte kommer att öka vattenångan i atmosfären och därmed utgöra en positiv feedback-mekanism, om det nu är vad du tror? Vill du att jag ska leta reda på artiklar, rapporter osv. som talar för att den gör det, eller kommer du avfärda forskarna bakom som konspiratörer ej värda din allsmäktigt-visa uppmärksamhet?
Det är sant att molnbildning och albedo är faktorer i positiv feedback också. Molnbildningen är dock beroende av ökningen av vattenånga i atmosfären d.v.s. en följdeffekt av den obevisade ökningen av vattenånga i atmosfären. Sedan är det så att molnbildning kan vara både positiv och negativ i sin feedback. Till detta kommer att just påverkan av molnbildningen är en av de faktorer man inte vet särskilt mycket om.
Minskningen av albedo är däremot helt klart en en positiv feedback mekanism men den är magnituder mindre än den som vattenångan get enligt AGW.
Edit: En not är att molnbildningen kan lika gärna resultera i negativ feedback som positiv då moln kan ha båda effekterna beroende på var de är och av vilken typ de är.
Citat:
Du slingrar dig! Du har två påståenden att belägga med källor innan diskussionen kan fortsätta:
1. Att "jorden har värmts upp i 400 år"
2. Att "mycket av ökningen som inträffade mellan 1980 och 2000 berodde på solinstrålning"
När du ändå är på gång kan du förklara för mig exakt hur tidigare uppvärmning utgör ett motbevis för att den nuvarande uppvärmningen är en följd av koldioxidutsläpp; hur tidigare uppvärmningsperioder underminerar AGW. MoLoK kan uppenbarligen inte förklara det, men du kanske kan?
1. Nej, jag slingrar mig inte. Lilla istidens kallaste period inträffade för ca 400 år sedan och det har blivit successivt varmare sedan dess. Det finns ingenting som pekar på att temperaturen som var vid 1900-talets början är normaltemperaturen för jorden. Om det är något mer du inte förstår så fråga gärna.
2. Jag kanske inte var precis nog. Ursäkta för det. Det jag hänvisar till är Joyce Penners forskning om solinstrålning och det finns med i kapitel 3 och 9 i IPCCs rapport,
Citat:
Skeptical science refererar, till skillnad från Krille Klimatskeptiker i Kristianstad, ständigt till vetenskapliga källor. Du har alltså möjlighet att kolla upp om mina påståenden stämmer överens med forskningen eller ej, medan jag - och detta är uppenbart för all utom du och dina gelikar - tvingas famla i mörkret när jag diskuterar med dig och andra "klimatskeptiker". En förutsättning för att man ska kunna komma någon vart i diskussionen är givetvis också
att källorna man länkar till faktiskt handlar om det man diskuterar.
Du menar att den med andra ord är en lika bra källa som McIntyres och Spencers bolggar?
Jag nämde inte till "Krille Klimatskeptiker i Kristianstad" utan till en världsledande klimatforskare samt en statistiker som har bevisat felaktigheter i bland annat Manns hockeyklubba. (Du borde dessutom ta och läsa mail trailen om hur han försökte få rådatan av Mann för att verifiera hans resultat. Maken till ovetenskapligt beteende har jag sällan sett.)
Jag undviker dock bloggar som kan upplevas som att de har tagit parti för en sida och bara argumenterar för denna som t.ex. Skeptical science som är en propaganda blogg. De har bland annat konsekvent försökt förminska betydelsen av
bevisat fusk och andra oegentligheter. Därför avfärdar jag den som partisk.
Vill du använda dig av dåliga källor så gör det men räkna inte med att bli tagen på allvar då.
Citat:
Så det hela är alltså en konspiration? Bra, då är det bekräftat att du har ideologiska skygglappar. Frågan är om det ens är värt att försöka diskutera med dig...
Så det är med andra ord helt ok att försöka påverka peer-review processen?
Ägna sig åt cherrypicking?
Redovisa mätdata i en graf med i övrigt enbart proxydata (för att proxydatan inte ger en så fin uppgång på 1900-talet)?
Nej du, det finns ett fåtal som har diskvalificerat sig själva när de ägnar sig åt dessa aktiviteter. Briffa är en av dom. Mann är en annan. Det finns gott om seriösa forskare som stöder din hållning. Använd dig av dom istället för de som skulle ha blivit utkastade om det handlat om något annat område inom forskningen.
Och nej, det kanske inte är lönt att du försöker diskutera med mig om du inte klarar av att hålla nivån uppe.