2011-12-09, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Jadu, det finns vissa saker som ger positiv feedback och andra som ger negativ feedback. Summan av alla dessa är...?
Ja, just det den är inte känd. Vi vet inte ens tecknet på den.
Eller har du bevis för att den är 2-6 gånger som IPCC påstår?
I sådana fall väntar jag med spänning på den artikeln.
Ja, just det den är inte känd. Vi vet inte ens tecknet på den.
Eller har du bevis för att den är 2-6 gånger som IPCC påstår?
I sådana fall väntar jag med spänning på den artikeln.
2-6 gånger? Menar du klimatkänsligheten så har man kommit fram till att den troligtvis ligger runt 3 grader. Jag kan nog leta reda på forskning som tar upp klimatkänsligheten, men vore det inte roligare om du presenterade forskning som stödjer det du hela tiden förfäktar, dvs. att allt snack om feedback-mekanismer är totalt nonsens (eller vad fan det nu är du menar, det framgår liksom aldrig av den osammanhängande sörja du envisas med att plita ner)?
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Är du ens läskunnig?
Han har räknat med feedback, inte beräknat feedback.
Förstår du skillnaden?
Han har räknat med feedback, inte beräknat feedback.
Förstår du skillnaden?
Ja, de har mycket riktigt räknat med feedback-mekanismer och kommit fram till att växthusgaser (däribland koldioxid) skulle ha gjort så att den globala temperaturen steg med 0.6-1.1 grader sedan 1950, om det inte vore för aerosolutsläppen. Det du menar är alltså om jag förstått dig rätt att man skall skita helt i inlemma den kunskap vi faktiskt har om feedback-mekanismerna i klimatmodellerna för att det fortfarande finns en del unknowns, korrekt? Forskarna verkar inte hålla med dig, de verkar tycka att det är en rätt bra idé, och de verkar vidare rätt säkra på att man direkt kan utesluta alternativa, av klimatskeptiker föreslagna teorier, jag undrar varför... de kanske bara hittar på allt det här för att lura folk?

EDIT: Gaaah, nu blev allt helt knasigt. Forskningen i fråga säger alltså att koldioxidutsläppen har bidragit till den globala uppvärmningen med 0.5 grader, och vidare att det skulle varit ännu mer om det inte vore för aerosolutsläpp (från kolkraftverk m.m. antar jag). Vad har egentligen ni "skeptiker" för synpunkter på det här? Det verkar onekligen som vi blir säkrare på hur det hela funkar för var dag, ändå kommer ni med påståenden i stil med att det är alldeles för komplicerade system som vi inte vet ett skit om och därför inte heller bör yttra oss om.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-12-09 kl. 13:59. Anledning: blev lite fel där...
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-12-09 kl. 13:59. Anledning: blev lite fel där...
Nu är inte detta att betrakta som ett bevis, men jag tror knappast att forskning som baserar sig på obevisade teorier publiceras i Nature direkt eftersom tidskriften i fråga ställer oerhört höga krav på vetenskaplighet. Men det kanske är nåt lurt bakom det hela? En konspiration?