Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Vad jag förstår är det endast en artikel du baserar detta på. Hur du undersökt vilka svagheter den har?
Den är rätt dåligt citerad. Och främst av personer med koppling till fossillobbyn, som just Scafetta, Soon och Shaviv själv. Den listan är inte imponerande. . Varför tror du att der är så?
Jag vet inte varför Shavivs artikel bara fått 25 citeringar total, två citeringar om året. Väldigt lite. Och som du säger, bara av forskare som publicerar resultat som går emot AGW.
Om jag förstod White et al 2003 var det samma upptäckt, fast ett enklare arbete baserat på en dataserie, medan Shaviv använde 3 olika dataserier som gav mycket liknande resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det är inte bevisat. Det är inte så vetenskap fungerar. Om du går efter efter enstaka artiklar och fastslår alla som bevis, skulle du ju kunna göra en litteratursökning om koldioxidens inverkan också.
Ja det tillhör väl den vetenskapliga metoden. Nu var det ju dock flera som fått detta resultat, och Shavivs artikel är ovanligt robust med de tre dataserierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Shaviv skriver till exempel rätt explicit att korrelationen han letar efter saknas och att han därför väljer att titta på "tide gauge" istället (direkt under 3.2). Det finns även andra parametrar som kan påverkar det som undersöks och som kan korrelerar med solcykler som vulkanisk aktivitet.
Han kvantifierar även forcingen baserat på tidvattenmätarna. AMO, ENSO, osv lägger sannolikt på en del brus på värmeupptaget i haven. Men sammantaget ger de tre dataserierna ett ovanligt robust resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det är anmärkningsvärt att TSI skulle förstärkas med 4-7 ggr utan att det går att hitta den signal som orsakar det.
Shaviv och Svensmark har hittat kopplingen, men den ignoreras.